The aim of the project is to analyze competition on the railway market. There are two kinds of competition in this industry; intermodal competition among different transport modes and intramodal competition among different railway operators. Both kinds of competition are strongly affected by economic policy. The project is searching answers to following questions: Is it reasonable policy to promote competition among railway operators when there is already strong competition among road and rail transport? What is result of unregulated development of railway markets; competition or monopoly? What kind of reforms is more successful in practice, reforms aimed at vertical unbundling or ones aimed at demonopolization and privatization? The general economic theory will be applied to real railway markets with preference to EU countries. (en)
Podstatou projektu je analýza konkurence na trhu železničních dopravních služeb. Lze zde rozlišit dva typy konkurence. Konkurence mezi jednotlivými dopravními módy a konkurence mezi jednotlivými provozovateli železničních služeb, přičemž oba typy jsou zásadně ovlivněny podobou státní politiky. Projekt hledá odpovědi na následující otázky: Je v podmínkách silné intermodální konkurence na celkovém dopravním trhu rozumná snaha docílit vyšší intenzity konkurence na trhu železničních přepravních služeb? Tenduje přirozený vývoj v organizaci železničních firem ke konkurenční nebo monopolní struktuře? Jsou úspěšnější železniční reformy zaměřené na oddělení infrastruktury a umožnění volného vstupu na ní anebo naopak reformy zaměřené na demonopolizaci a privatizaci existujících operátorů? Předmětem analýzy jsou obecné ekonomické zákonitosti fungování konkurence na železničním trhu. Při jejich aplikaci na konkrétní železniční trhy bude hlavní pozornost zaměřena na ČR a evropské země.
Řešení projektu v prvním roce navázalo na výsledky předchozího grantového projektu, kdy byly analyzovány dlouhodobé ekonomické a institucionální parametry vývoje železniční dopravy ve středoevropském prostoru. Výsledkem tohoto zkoumání byla aplikace teorie životního cyklu na vývoj železničního odvětví v dlouhém období a teorie path dependence vysvětlující rigiditu konkurenčního prostředí na želez (cs)
The project developed research directions that were set up in a foregoing project that analysed economic and institutional determinants of railway transport. The prime issue of the project discoursed on analysis of a long-term economic development of railways in Europe and applied the theory of life cycle on the economic development of railway transport in the 20th century. Subsequently, we (en)