One of the key objectives of the current European and national language education is multilingualism, that is the ability to speak at least two foreign languages in addition to the mother tongue. This situation makes new demands on the professional competence of foreign language teachers who implement the concept of multilingualism in educational practice. The proposed project aims to provide a diversified and deeper insight into the theory and practice of multilingualism on the theoretical and empirical level using the example of teaching German as a second foreign language after English in the sociocultural and language environment of Czech schools. Research surveys will be carried out combining qualitative and quantitative methods, theoretical and empirical research in pedagogy and psycholinguistics. (en)
Schopnost každého občana ovládat vedle mateřského jazyka alespoň dva cizí jazyky je jedním ze stěžejních cílů současného evropského i národního jazykového vzdělávání. Tato situace klade nové požadavky na profesní kompetence učitelů cizích jazyků, kteří koncept mnohojazyčnosti mají realizovat v edukační praxi. Navrhovaný projekt si klade za cíl poskytnout hlubší a diverzifikovanější vhled do teorie a empirie konceptu mnohojazyčnosti na příkladu výuky němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v sociokulturním a jazykovém prostředí české školy. Bude využito kombinace metod kvalitativního a kvantitativního, teoretického a empirického pedagogického a psycholingvistického výzkumu.
european concept of multilingualism German as second foreign language survey of the status quo learning strategies teaching strategies interference development of quality in language teaching (en)