Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - According to statistical data from beginning of 2006 at the roads of EU were in the course of 2005 more than 1,4 million accidents, causing the losses of more than 200 billion Euro and death of more than 40000 people. The EU is strongly interested to do something against this. One possibility, how to significantly diminish these losses consists in furnishing at least a part of the respective vehicles (dominantly the trucks and large long distance busses) by intelligent assistance systems, which will be able to inform the driver not only on the actual technical stage of the respective vehicle and the surrounding traffic. For solutions of respectiv problems a significant improvement of knowledge in theory and experimental methodology is necessary. This requires a large amount of basic multidisciplinary research. The very important component of the mentioned intelligent assistance systems is the measurement of the driver actual attention level in moving vehicle. Among direct attention indicators the (en)
- Podle statistických údajů z r. 2005 dosahují ztráty způsobené více než 1,4 milionem nehod, které nastávají ročně na silnicích a dálnicích EU výše přes 200 miliard Euro, přičemž dochází k více než 40000 smrtelných úrazů. Jednou z možností, jak účinně tytoztráty významně snížit, je vybavit alespoň část vozidel (především dálkové kamiony a autobusy) inteligentními asistenčními systémy, které budou informovat řidiče o stavu vozidla a okolního provozu mimo horizont přímé i radarové viditelnosti, dále také o aktuální úrovni pozornosti řidiče a jeho schopnosti bezpečně řídit vozidlo. Aby tato problematika byla řešitelná je nezbytný výrazný posun v úrovni teoretických i metodických znalostí a tedy i značný rozsah základního multidisciplinárního výzkumu. Významnou komponentou uvažovaných asistenčních systémů je měření aktuální úrovně pozornosti řidiče za jízdy. Mezi přímé indikátory, na jejichž základě lze posuzovat úroveň pozornosti patří zejména reakční doba řidiče RT, pravděpodobnost jeho
|
Title
| - Analysis of driver observation area and reaction time changes in relation to attention degeneration (en)
- Analýza změn zorného pole a reakčního času řidiče v relaci s poklesem pozornosti
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - attention; fatigue; observation area; reaction time; car driver (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - Parcial etapes of the project were oriented on the following main goals: - development of methods for analysis of shapes and sizes of actual effective visual fields of human subjects,- measuring of the dymanic of changes of shapes and siues of these effective visual field for satisfactory large sample of driver population,- mapping of reaction times of drivers on selectice types of visual stimuli (en)
- Jednotlivé etapy projektu byly zaměřeny na dosažení následujích hlavních cílů: - vývoj metodiky pro analýzu tvarů a velikosti aktuálních účinných zorných polí lidských subjektů, - měření dynamiky změn velikostí a tvarů těchto účinných zorných polí pro dostatečně reprezentativní vzorek populace řidičů,- mapování hodnot reakční doby řidičů na vybrané druhy vizuálních stimulů,- analýza vlivu vnější (cs)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - attention
- fatigue
- observation area
- reaction time
|
is http://linked.open...vavai/riv/projekt
of | |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |