Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The paper addresses one aspect of the development of language skills of preschool age children, specifically the development of what is known as phonological awareness. Indicators of phonological awareness include monitoring of what is known as syllable awareness, i.e. the child's capacity to consciously manipulate words at the level of syllables (e.g. to %22play%22 with words by dividing them into syllables and such-like). To show the relevance of interest in the development of syllable awareness the author provides an overview of the foreign literature that identifies phonological awareness as part of the set of linguistic and cognitive capacities determining the child's readiness for the development of initial reading and spelling. In the paper the author then focuses principally on the question of the evaluation of syllable awareness, and so the creation of exercises and procedures for identifying its development. The author presents some newly created Czech measures of syllable awareness: recognition of syllables, putting syllables together and syllable blending She presents their form, method of administration and psychometric qualities. Using data from two different studies she shows performance profiles recorded in administration of these tests in Czech pre-school children of 3.5-5 years of age. (en)
- Příspěvek seznamuje čtenáře s jedním aspektem vývoje jazykových schopností dítěte předškolního věku, konkrétně s vývojem tzv. fonologického uvědomování. Mezi ukazatele vývojové úrovně fonologického povědomí patří sledování tzv. slabičného uvědomování, tedy dovednosti dítěte vědomě manipulovat se slovy na úrovni slabik (např. %22hrát si%22 se slovy tak, že je rozdělí na slabiky, apod.). Relevanci zájmu o vývoj slabičného povědomí opírá autorka o přehled poznatků zahraniční literatury, která fonologické povědomí ukazuje jako součást souboru jazykové a kognitivní připravenosti dítěte pro rozvoj počátečního čtení a psaní. V textu příspěvku je dále věnována pozornost především otázce hodnocení slabičného povědomí, resp. tvorbě úloh a procedur pro zachycení jeho vývoje. Autorka představuje některá nově vytvořená česká měřítka slabičného povědomí: rozpoznávání slabik, skládání slabik a slabičné členění. Představuje jejich podobu, způsob administrace i psychometrické kvality. Pomocí dat ze dvou odlišných studií ukazuje výkonových profil zaznamenaný při administraci těchto testů u českých dětí předškolního věku ve věku 3,5-5 let.
- Příspěvek seznamuje čtenáře s jedním aspektem vývoje jazykových schopností dítěte předškolního věku, konkrétně s vývojem tzv. fonologického uvědomování. Mezi ukazatele vývojové úrovně fonologického povědomí patří sledování tzv. slabičného uvědomování, tedy dovednosti dítěte vědomě manipulovat se slovy na úrovni slabik (např. %22hrát si%22 se slovy tak, že je rozdělí na slabiky, apod.). Relevanci zájmu o vývoj slabičného povědomí opírá autorka o přehled poznatků zahraniční literatury, která fonologické povědomí ukazuje jako součást souboru jazykové a kognitivní připravenosti dítěte pro rozvoj počátečního čtení a psaní. V textu příspěvku je dále věnována pozornost především otázce hodnocení slabičného povědomí, resp. tvorbě úloh a procedur pro zachycení jeho vývoje. Autorka představuje některá nově vytvořená česká měřítka slabičného povědomí: rozpoznávání slabik, skládání slabik a slabičné členění. Představuje jejich podobu, způsob administrace i psychometrické kvality. Pomocí dat ze dvou odlišných studií ukazuje výkonových profil zaznamenaný při administraci těchto testů u českých dětí předškolního věku ve věku 3,5-5 let. (cs)
|
Title
| - Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku
- Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku (cs)
- Development and Diagnostics of Syllable awareness (en)
|
skos:prefLabel
| - Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku
- Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku (cs)
- Development and Diagnostics of Syllable awareness (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11240/12:10128325!RIV13-GA0-11240___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11240/12:10128325
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - preschool children; assessment; syllable awareness; phonological awareness (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Seidlová Málková, Gabriela
|
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |