The main aim is to gain summary of knowledge with necessary background data to operationally optimal ecological and economically efficient utilization of gaseous and liquid fuels and sustainable biofuels in diesel engines of tractor – pullers with built-in dual system run simultaneously on these fuels. Subsequently propose measures to further reducing of emission factor expressing the real specific GHG emissions of the verified biofuels and calculated according to standard method in accordance with EU and national legislation to achieve their savings higher than 60% compared to diesel. (en)
Hlavní cíl je získat souhrn znalostí s nezbytnými podklady pro provozně optimální, ekologické a ekonomicky efektivní využívání plynných a kapalných paliv a udržitelných biopaliv ve vznětových motorech traktorových tahačů s vestavěným duálním motorem, provozovaných na tato paliva současně. Návazně navrhnout opatření pro další snížení emisního faktoru, vyjadřujícího skutečné měrné emise GHG ověřovaných biopaliv a vypočtených podle normované metody v souladu s unijní a národní legislativou, pro dosažení jejich úspor vyšších než 60 % ve srovnání s motorovou naftou.
Výzkum a testování simultánního využívání standardizovaných plynných a kapalných paliv v traktorech se zaměřením na moderní biopaliva a minimalizaci jejich emisních faktorů
Research and testing of simultaneous use of standardized gaseous and liqiud fuels in tractors with focus on advanced biofuels and minimizing their emission factors (en)