About: Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Projekt, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • The project aims at an analysis of bullying - particularly of its ethical aspect. Our starting point will be social-cognitive theory. We will explore how bullying is understood by children, how they react upon it, especially intra-psychically, how they evaluate personality, behavior and attributed motives of the bullies, victims, and their defenders. Main part of the research will proceed in the 5th and 6th grades when children already are capable of relatively mature reasoning and, at the same time, it is relatively easy to identify aggressors and victims. Here we can link to previous research of Prof. Říčan. Level of bullying in classes will be measured via internationally standard method (Olweus). Peer nomination will be applied to identify bullies and victims. Understanding of bullying and emotional reactions to it will be explored by means of questionnaires and a semi-projective method. Focus will be, among others, upon gender aspect and differences in forementioned variables. (en)
  • Půjde o analýzu šikany, zvláště jejího etického aspektu. Východiskem bude sociálně-kognitivní teorie. Budeme zkoumat, jak děti chápou šikanu a jak na ni reagují, především intrapsychicky, jak vidí a posuzují osobnost, motivy a jednání agresorů, obětí a dětí, které se zastávají obětí. Hlavní část výzkumu bude probíhat v 5. a 6. ročníku ZŠ, tedy ve věku, kdy jsou žáci již schopni poměrně vyspělé reflexe a kdy lze ještě poměrně snadno identifikovat agresory a oběti. Zde můžeme navázat i na starší práce prof. Říčana. K měření úrovně šikany v jednotlivých třídách bude použita mezinárodně standardní metoda (Olweus), osvědčená i v české verzi. K identifikaci agresorů a obětí bude použita metoda peer nomination. Chápání šikany (atribuce, etické hodnocení) a citové reakce budou zkoumány dotazníky a semiprojektivní metodou. Zaměříme se na rozdíly mezi dívkami a chlapci ve zjišťovaných proměnných a na souvisící vztahy mezi pohlavími, zejména z hlediska zvládání problému šikany samotnými žáky.
Title
  • Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school (en)
  • Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole
skos:notation
  • IAA700250801
http://linked.open...avai/cep/aktivita
http://linked.open...kovaStatniPodpora
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
http://linked.open...hodnoceniProjektu
http://linked.open...vai/cep/kategorie
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
  • Ethical reasoning and feeling; school bullying; experiences of aggressors, victims, and their defenders; gender differences; ethical education (en)
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
http://linked.open...inujicichPrijemcu
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
http://linked.open.../prideleniPodpory
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
http://linked.open...atUdajeProjZameru
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
http://linked.open...jektu+dodavatelem
  • U agresorů, obětí a jejich ochránců byl empiricky prokázán odlišný způsob morálně-kognitivního hodnocení modelové situace školní šikany pomocí dětmi užívaných pojmů. V konkrétním situačním kontextu projevovali agresoři větší toleranci k šikaně (cs)
  • Using analysis of children’s concepts, different moral-cognitive evaluations of model bullying situation were shown among aggressors, victims, and defenders. In concrete situational context, aggressors demonstrated more tolerant attitudes toward bullying (en)
http://linked.open...tniCyklusProjektu
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
  • and their defenders
  • experiences of aggressors
  • gender differences
  • school bullying
  • victims
  • Ethical reasoning and feeling
is http://linked.open...vavai/riv/projekt of
is http://linked.open...vavai/cep/projekt of
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 82 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software