The main contribution of the proposed project in the area of the basic research lies in a new approach to the research in this field, aspiring to permeate into the readers’ reception process by quantitative research methods and to record the measurable part of the readers’ experience in the recipients – adolescent readers. The quantitative methods of data collection will form the basic framework of the project and for the overall complexity of the analysis will be complemented with qualitative methods to provide more comprehensive and more complex conception of both the perception of poetry by adolescents and the methods which could make a poetical text more comprehensible for them in an appropriate way. (en)
Hlavní přínos navrhovaného projektu v oblasti základního výzkumu spočívá v novém přístupu ke zkoumání čtenářské recepce žáků základních a středních škol, neboť usiluje o průnik do recepčního procesu kvantitativními výzkumnými metodami a o zachycení měřitelné části čtenářských prožitků recipientů - pubescentních a adolescentních čtenářů. Kvantitativní metody sběru dat budou v navrhovaném projektu vytvářet základní rámec a pro komplexnost analýzy budou doplněny metodami kvalitativními, abychom získali celistvější představu o různých aspektech studentského vnímání poezie.
methodology of educational research semantic differential Q-methodology longitudinal research reader receptiveness lyric poetry receptive aesthetic methodology of literary educational psychology of reading (en)
Projekt se zabýval opomíjenou, ale důležitou součástí výchovy. Přináší věcné a metodologické poznatky nejen s národní, ale také mezinárodní platností. Použité postupy zkoumání čtenářské gramotnosti mohou být použity v pedagogické praxi. Publikace dobře zpracovávají postup a výsledky výzkumu. (cs)
The project deals with important part of education. It provides substantive and methodological findings of national and also international importance. The proposed methods examining reading literacy can be used in the educational practice. Publications fit the standard requirements. (en)