Flood discharges are often responsible for intense transport of sediments in open channels and sewerages. The transport considerably affects flow behaviour and mutual interaction between the flow and the conduit. A mechanism of sediment transport at usual (no-flood) flow conditions is relatively well understood. Little work has been done, however, on an investigation of mechanisms of intense sediment transport associated with flood flows. This is particularly the case for broadly graded sediments. One of the objectives of this project is to extend the data base of this type of flow with results of own tests in laboratory flume and conduits using sophisticated experimental methods. The other objective is to describe mechanisms governing intense transport of sediment and to formulate relationships for prediction of flow characteristics at high bed shear. The results are expected to be beneficial in applications such as designing of flood protection measures, modeling of morphological changes in open channels with mobile beds or modeling of pollution transport in sewerage systems. (en)
Ve vodních tocích za povodní a při zatížení stokových sítí extrémní srážkou je proudem unášeno velké množství pevných částic ve formě splavenin. Přítomnost splavenin významně ovlivňuje proudění a hydraulické namáhání koryta. Mezi průtokem vody, množstvím transportovaných částic a celkovými odpory proudění existují souvislosti, jejichž poznáním je podmíněno spolehlivé matematické modelování proudění. Většina dosavadních výzkumů chodu splavenin se zabývala prouděním za běžných, nikoliv extrémních, průtoků. Velmi málo informací je k dispozici o chování proudu s volnou hladinou a vysokým obsahem částic, zvláště nestejnozrnných. Jedním z cílů projektu je rozšíření experimentální databáze laboratorním měřením v otevřeném žlabu a stokovém potrubí za použití moderních experimentálních metod. Dalším cílem je popsání řídících mechanismů takového proudění a jejich matematická formulace do předpovědního modelu proudění. Výsledky pomohou při řešení např. aktuálních problémů navrhování prvků protipovodňové ochrany a modelování morfologie přirozených koryt či šíření znečištění ve stokových sítích.