Description
| - Further to our previous research, cognitive, formative and communication (in the broad sense of the word) processes of the student, teacher and researcher, when learning and teaching mathematics and analysing these activities, will be analysed. Appropriate research methods will be elaborated at the same time. In cognitive processes, special attention will be paid to (a) grasping situations, (b) solving word problems, (c) concepts, basic operations and relations of arithmetic, (d) pre-algebra, (e) development of causal and combinatorial thinking, (f) fundamental ideas of geometry, (g) structuring mathematical knowledge. In formative processes, the following questions will be investigated: (a) motivation, (b) auto-regulation, (c) attitudes to mathematics and theoretical thinking, (d) factors influencing learning and teaching styles, (e) education and formation of values of both the teacher and the student. In communication processes, the following will be researched: (a) ways of creating good (en)
- V návaznosti na předcházející výzkum budou zkoumány poznávací, formativní a komunikační (v širokém slova smyslu) procesy u žáka, učitele i výzkumníka při učení se a vyučování matematice i při zkoumání těchto činností. Souběžně budou rozpracovávány příslušné metody výzkumu. V oblasti poznávacích procesů bude zvláštní zřetel věnován: (a) uchopování situací, (b) řešení slovních úloh, (c) pojmům, základním operacím a relacím aritmetiky, (d) proto-algebře, (e) rozvíjení kauzálního a kombinatorického myšlení, (f) fundamentálním idejím geometrie, (g) strukturování matematických znalostí. V oblasti formativní budou zkoumány otázky: (a) motivace, (b) autoregulace, (c) postojů k matematice a teoretickému myšlení, (d) faktorů ovlivňujících styl učení se avyučování, (e) vzdělávání a tvorby hodnotového systému učitele i žáka. V oblasti komunikační budou zkoumány: (a) cesty tvorby kvalitního vzdělávacího prostředí, (b) role žáka, učitele a výzkumníka, (c) způsoby facilitace učení se a vyučování matematice,
|