The aim of the project is to analyse economic-political systems in relation to railway transport using own methodology. Detailed analysis of historical development and a broader context of expansion of railways will result in formulating the conditions, which are favourable to railway transport development, under which the railway transport functions well and efficiently. The purpose of the project is not to propose a concrete reform of a concrete transport company, but to propose fundamental changes ofinstitutional position of railway transport in the country's economic/political system. Then a portfolio of possible solutions of the transport concept regarding railway transport will be created within the theory of economic policy. The principal outputof the project will be a monograph summarising the methodological procedure in the analysis of institutional position of railway transport The other outcomes are supposed to be three studies using the proposed methodology that will be focused on more (en)
Železniční doprava v historii byla a i v současnosti je mimořádně významným tématem z hlediska hospodářského, sociálního i strategického. Institucionální postavení železniční dopravy není výsledkem autonomních tržních sil ale výsledkem cíleného a na úrovni centrálních autorit státu řízeného procesu, jenž je ze své podstaty vnitřně nekonzistentní. Řešitelé předkládají projekt snažící se překlenout metodologickou nekonzistenci vytvořením vlastní metodiky schopné řešit zvolené téma. Cílem projektu je na základě vlastní metodiky analyzovat hospodářsko-politické systémy ve vztahu k železniční dopravě. V užším pojetí je potom deklarovaným cílem odkrýt a definovat zákonitosti vztahu státu a železniční dopravy ústící v návrh optimálního pojetí hospodářsképolitiky ve vztahu k železnicím s variantami vzhledem k nastaveným společenským cílům. Základním výstupem projektu bude monografie shrnující metodický postup pro analýzu institucionálního postavení železnice a obsahující návrh variant řešení vzhledem k
The project was based on an interdisciplinary approach as well as on an employment of non-standard methods for an analysis of a railway transport. Not only fundamental economic criteria but social (environmental) criteria were utilized too, historical me (en)
Projekt byl založen na interdisciplinárním přístupu a aplikaci nestandardních metod pro analýzu efektivity železniční dopravy. Kromě základních ekonomických kritérií byla uplatněna i kritéria společenská, dále byla využita historická metoda a metoda zalo (cs)