Description
| - The exhibition catalogue follows an important movement in Czech art, expressing criticism of utilitarian society and disillusionment of the original utopian avant-garde premises. The book presents Czech art from the late 1920s to the half of 1940s in its dark side, different from the established perception of modernism as the lifestyle of the future new life. The period in question is understood as a vector of conflicting viewpoints and a bearer of phenomena that have ushered in the post-war art approaches. The book introduced about forty prominent authors, including major works of Jindřich Štyrský, Toyen, Josef Šíma, Emil Filla, Jan Zrzavý, Josef Lada, Alois Wachsman, Francis Janoušek, Joseph Váchal, Joseph Wagner, Zdenek Rykr, Alén Diviš, František Hudeček, František Gross, František Drtikol and Karel Teige. It also emphasized the contributions of artists who came from Slovakia, as Cyprian Majerník, Jakub Bauernfreund, André Nemes, or photographers Sergey Protopopov and Irena Blühová. (en)
- Publikace k výstavě sleduje důležitý proud v českém umění, vyjadřující kritiku utilitární společnosti i vystřízlivění z původních utopických východisek avantgardy. Představila české výtvarné umění od konce 20. let do poloviny 40. let v jeho odvrácené podobě, rozdílné od zavedeného vnímání modernismu jako životního stylu budoucnosti. Ohraničené období je uchopeno jako vektor odporujících si hledisek i nositel jevů, které již předznamenaly poválečné umělecké přístupy. Katalog představil asi čtyřicet významných autorů, mj. stěžejní díla Jindřicha Štyrského, Toyen, Josefa Šímy, Emila Filly, Jana Zrzavého, Josefa Lady, Aloise Wachsmana, Františka Janouška, Josefa Váchala, Josefa Wagnera, Zdeňka Rykra, Aléna Diviše, Františka Hudečka, Františka Grosse, Františka Drtikola a Karla Teigeho. Zdůrazněn byl rovněž podíl autorů, kteří pocházeli ze Slovenska, jako Cyprián Majerník, Jakub Bauernfreund a André Nemeš, či fotografové Sergej Protopopov a Irena Blühová.
- Publikace k výstavě sleduje důležitý proud v českém umění, vyjadřující kritiku utilitární společnosti i vystřízlivění z původních utopických východisek avantgardy. Představila české výtvarné umění od konce 20. let do poloviny 40. let v jeho odvrácené podobě, rozdílné od zavedeného vnímání modernismu jako životního stylu budoucnosti. Ohraničené období je uchopeno jako vektor odporujících si hledisek i nositel jevů, které již předznamenaly poválečné umělecké přístupy. Katalog představil asi čtyřicet významných autorů, mj. stěžejní díla Jindřicha Štyrského, Toyen, Josefa Šímy, Emila Filly, Jana Zrzavého, Josefa Lady, Aloise Wachsmana, Františka Janouška, Josefa Váchala, Josefa Wagnera, Zdeňka Rykra, Aléna Diviše, Františka Hudečka, Františka Grosse, Františka Drtikola a Karla Teigeho. Zdůrazněn byl rovněž podíl autorů, kteří pocházeli ze Slovenska, jako Cyprián Majerník, Jakub Bauernfreund a André Nemeš, či fotografové Sergej Protopopov a Irena Blühová. (cs)
|