About: On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals.     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The aim of the paper is to discuss the importance of philosophical reflection in pedagogy and the dangers resulting from reducing science to empirical research with its specific criteria. Taking reflection on ideals in education as an example, the author shows the importance of philosophy to pedagogy, particularly in the way in which it reveals the relation between what is and what ought to be. The paper endeavours to prove that pedagogy stems from two crucial things - (1) scientific research observing that what is (facts), and (2) philosophical inquiry opening the question of meaning and aim of education as well as of educational theory. From a certain point of view, educational ideals are of both factual and %22practical%22 character: we give them a certain shape in notions and representions, they lead our educational experience, and they help us to build educational theory. However, philosophical reflexion reveals that they cannot be fully thought and explained by an individual mind or social praxis. (en)
  • Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu a účelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a %22praktickým%22: formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.
  • Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu a účelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a %22praktickým%22: formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi. (cs)
Title
  • On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals. (en)
  • O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
  • O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály? (cs)
skos:prefLabel
  • On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals. (en)
  • O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
  • O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály? (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/14:10291274!RIV15-MSM-11210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 33500
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/14:10291274
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • praxis; theory; education; pedagogy; ideas and ideals (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [AF7D5543DF4B]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • LXIV
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Strouhal, Martin
issn
  • 0031-3815
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 91 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software