Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The Czech educational system is one of the most selective and inequality in access to higher education is one of the highest among OECD countries. The development since 1989 has not improved this situation; in fact, things have gotten worse. Recentanalyses also prove that educational inequality in the Czech Republic is deeply embedded both in the structure of its educational system and in its system of social stratification. The principal aim of this proposed project is to identify the mainsources of inequality and the mechanisms of its reproduction. To achieve this goal, it is proposed to establish a panel for a longitudinal study, which would follow a reasonably high number of young adults throughout the most important points of theireducational and occupational careers. This will be possible due to the fact that in the year 2003 important capabilities of about 10,000 young adults aged 15-16 years will be assessed in a survey which is being carried out within the framework of the (en)
- Český vzdělávací systém patří k nejvíce selektivním systémům a sociální nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání patří k největším ve vyspělých zemích (OECD). Nedávno provedené analýzy ukázaly, že vývoj po roce 1989 nevedl v tomto směru k výrazné změně klepšímu, spíše naopak. Mezinárodní srovnávací výzkumy ukazují, že kořeny vzdělanostních nerovností jsou v České republice vrostlé hluboko do struktury vzdělávacího systému i do sociální struktury české společnosti. Hlavním cílem projektu je identifikovatzdroje reprodukce vzdělanostních a ekonomických nerovností v České republice a vysvětlit princip jejich fungování. K dosažení těchto cílů se navrhuje založit panel pro dlouhodobý longitudinální výzkumný projekt sledující životní dráhu zhruba 10.000 žákůve věku 15-16 let. Pro založení tohoto panelu jsou neobyčejně příznivé podmínky, neboť v roce 2003 bude v ČR v rámci mezinárodního projektu PISA uskutečněn výzkum schopností a dovedností cca 10 tisíc žáků ve věku 15-16 let. V rámci navrhovaného projektu
|
Title
| - Economic, social and cultural sources of educational inequality and determinants of life-success : The initial phase of a longitudinal study (en)
- Ekonomické, sociální a kulturní zdroje vzdělanostních nerovností a determinanty životního úspěchu : první fáze longitudinálního výzkumu
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| |
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...okUkonceniPodpory
| |
http://linked.open...okZahajeniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - In Spring 2003, the special survey was carried out among 15-year-old students involved in the OECD PISA 2003 Student Assessment Study. At the same time, another survey was carried out among the students' parents. Both surveys focused on the mapping of ed (en)
- V rámci projektu se podle plánu na jaře roku 2003 uskutečnilo dotazníkové šetření mezi patnáctiletými žáky zapojenými do výzkumu vědomostí a dovedností OECD PISA a jejich rodiči zaměřené na mapování vzdělávacích aktivit v rodině, postojů ke vzdělávání, s (cs)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/riv/projekt
of | |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |