This HTML5 document contains 6 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/odcs/
n6http://linked.opendata.cz/resource/legislation/cz/act/2000/
n2http://linked.opendata.cz/resource/legislation/cz/act/2000/250-2000/expression/cz/act/2005/342-2005/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
frbrhttp://purl.org/vocab/frbr/core#
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#

Statements

Subject Item
n2:cs
rdf:type
frbr:Expression
dcterms:title
Zákon o rozpočtových pravidlech územního rozpočtu
dcterms:valid
2005-09-13+02:00
frbr:realizationOf
n6:250-2000
n4:htmlValue
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <article resource="http://linked.opendata.cz/resource/legislation/cz/act/2000/250-2000/expression/cz/act/2005/342-2005/cs" vocab="http://linked.opendata.cz/resource/legislation/cz/act/2000/250-2000/expression/cz/act/2005/342-2005/cs/" prefix="frbr: http://purl.org/vocab/frbr/core# salt: http://salt.semanticauthoring.org/ontologies/sdo#"> <section class="uvod"> <p>250</p> <p>ZÁKON</p> <p>ze dne 7. července 2000</p> <p>o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů</p> <p>Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:</p> </section> <section class="obsah"> <section class="cast" resource="outline/cast-prvni"><header><h1>ČÁST PRVNÍ</h1><h1>OBECNÁ USTANOVENÍ</h1></header> <section class="paragraf" resource="section/1"><header><h1>§ 1</h1><h1>Předmět úpravy a působnost zákona</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/1/1"><p>(1) Tento zákon upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/1"&gt;&lt;sup&gt;1&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; jimiž jsou obce&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/2"&gt;&lt;sup&gt;2&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; a kraje,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/3"&gt;&lt;sup&gt;3&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; a stanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků. Upravuje také zřizování nebo zakládání právnických osob územních samosprávných celků.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/1/2"><p>(2) Ustanoveními tohoto zákona se řídí také hospodaření dobrovolných svazků obcí&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/2"&gt;&lt;sup&gt;2&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; (dále jen „svazek obcí“), pokud tento zákon nestanoví jinak. , a zřizování příspěvkových organizací v oblasti školství svazkem obcí</p></section> <section class="odstavec" resource="section/1/3"><p>(3) Ustanovení tohoto zákona, která se vztahují na rozpočty a finanční hospodaření obcí, platí ve statutárních městech&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/2"&gt;&lt;sup&gt;2&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; a v hlavním městě Praze rovněž pro jejich městské části nebo obvody. Obsah rozpočtu městských částí nebo obvodů, včetně struktury jejich příjmů a výdajů, stanoví město ve své pravomoci.</p></section> </section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-druha"><header><h1>ČÁST DRUHÁ</h1><h1>FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH</h1></header> <h2 class="nadpis">SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ</h2> <section class="paragraf" resource="section/2"><header><h1>§ 2</h1><h1>Nástroje finančního hospodaření</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/2/1"><p>(1) Finanční hospodaření územních samosprávných celků a svazků obcí se řídí jejich ročním rozpočtem a rozpočtovým výhledem, je-li sestaven.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/2/2"><p>(2) Územní samosprávný celek vede účetnictví podle zvláštního zákona.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/4"&gt;&lt;sup&gt;4&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/3"><header><h1>§ 3</h1><h1>Rozpočtový výhled</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/3/1"><p>(1) Rozpočtový výhled je pomocným nástrojem územního samosprávného celku sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství. Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet (§ 4).</p></section> <section class="odstavec" resource="section/3/2"><p>(2) Rozpočtový výhled obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/4"><header><h1>§ 4</h1><h1>Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/4/1"><p>(1) Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku a svazku obcí.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/4/2"><p>(2) Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/4/3"><p>(3) Při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/4/4"><p>(4) Rozpočet se sestavuje zpravidla jako vyrovnaný. Může být schválen jako přebytkový, jestliže některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech nebo jsou-li určeny ke splácení jistiny úvěrů z předchozích let.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/4/5"><p>(5) Rozpočet může být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit</p> <section class="pismeno" resource="section/4/5/a"><p>a) finančními prostředky z minulých let, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/4/5/b"><p>b) smluvně zabezpečenou půjčkou,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/5"&gt;&lt;sup&gt;5&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; úvěrem,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/6"&gt;&lt;sup&gt;6&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; návratnou finanční výpomocí nebo výnosem z prodeje vlastních dluhopisů (dále jen „návratné zdroje“).</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/4/6"><p>(6) Kladný zůstatek finančních prostředků rozpočtového hospodařeníběžného roku se převádí k použití v dalším roce, a to ke krytí rozpočtových výdajů, anebo se převádí do peněžních fondů (§ 5).</p></section> <section class="odstavec" resource="section/4/7"><p>(7) Schodek hospodaření se uhrazuje z finančních prostředků z minulých let nebo se kryje z návratných zdrojů splatných z rozpočtu v následujících letech.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/5"><header><h1>§ 5</h1><h1>Peněžní fondy územních samosprávných celků</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/5/1"><p>(1) Územní samosprávný celek může zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely anebo bez účelového určení.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/5/2"><p>(2) Zdrojem peněžních fondů územního samosprávného celku mohou být zejména</p> <section class="pismeno" resource="section/5/2/a"><p>a) přebytky hospodaření z minulých let,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/5/2/b"><p>b) příjmy běžného roku, které nejsou určeny k využití v běžném roce,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/5/2/c"><p>c) převody prostředků z rozpočtu během roku do účelových peněžních fondů.</p></section> </section> </section> <section class="paragraf" resource="section/6"><header><h1>§ 6</h1><h1>Obsah rozpočtu</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/6/1"><p>(1) Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů, pokud není dále uvedeno, že probíhají mimo rozpočet.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/6/2"><p>(2) Mimo rozpočet se uskutečňují peněžní operace týkající se</p> <section class="pismeno" resource="section/6/2/a"><p>a) cizích prostředků,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/6/2/b"><p>b) sdružených prostředků.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/6/3"><p>(3) Podnikatelské činnosti územního samosprávného celku se sledují účetně mimo rozpočtové příjmy a výdaje. Jejich hospodářské výsledky se promítají do rozpočtu vždy nejpozději ke konci kalendářního roku tak, aby byly součástí závěrečného účtu územního samosprávného celku.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/7"><header><h1>§ 7</h1><h1>Příjmy rozpočtu obce</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/7/1"><p>(1) Příjmy rozpočtu obce tvoří</p> <section class="pismeno" resource="section/7/1/a"><p>a) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/b"><p>b) příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/c"><p>c) příjmy z hospodářské činnosti právnických osob, pokud jsou podle tohoto nebo jiného zákona příjmem obce, která organizaci zřídila nebo založila,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/d"><p>d) příjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy, k nimž je obec pověřena podle zvláštních zákonů, zejména ze správních poplatků z této činnosti, příjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů, , pokud není dále stanoveno jinak</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/e"><p>e) výnosy z místních poplatků podle zvláštního zákona,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/7"&gt;&lt;sup&gt;7&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/f"><p>f) výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/8"&gt;&lt;sup&gt;8&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/g"><p>g) dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/h"><p>h) dotace z rozpočtu kraje,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/i"><p>i) prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem obce,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/j"><p>j) přijaté peněžité dary a příspěvky,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/7/1/k"><p>k) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonůpatří do příjmů obce.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/7/2"><p>(2) Obec může v souvislosti s uskutečňováním společného programu České republiky a Evropských společenství použít prostředky poskytnuté prostřednictvím Národního fondu.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/9"&gt;&lt;sup&gt;9&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="odstavec" resource="section/7/3"><p>(3) Obec může k úhradě svých potřeb použít též návratných zdrojů (§ 4 odst. 5 písm. b).</p></section> <section class="odstavec" resource="section/7/4"><p>(4) Obec může ke krytí dočasného časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtovaných výdajů a plněním rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. Návratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/8"><header><h1>§ 8</h1><h1>Příjmy rozpočtu kraje</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/8/1"><p>(1) Příjmy rozpočtu kraje tvoří</p> <section class="pismeno" resource="section/8/1/a"><p>a) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/b"><p>b) příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/c"><p>c) příjmy z hospodářské činnosti organizace, pokud jsou podle tohoto nebo jiného zákona příjmem rozpočtu kraje, který organizaci zřídil nebo založil,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/d"><p>d) příjmy ze správní činnosti včetněpříjmůzvýkonů státní správy, k nimž je kraj pověřen podle zvláštních zákonů, zejména správní poplatky z této činnosti a dále příjmy z vybraných pokut uložených v pravomoci kraje podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů, , pokud není dále stanoveno jinak</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/e"><p>e) výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/8"&gt;&lt;sup&gt;8&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/f"><p>f) dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/g"><p>g) přijaté peněžité dary a příspěvky,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/h"><p>h) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonůpatří do příjmů kraje,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/8/1/i"><p>i) prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem obce.</p></section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-druha/cast-pata"><header><h1>ČÁST PÁTÁ</h1><h1>Změna zákona č. 131/2003 Sb.</h1></header> <section class="clanek" resource="section/8/V"><header><h1>Čl. V</h1></header><p>V části osmé článku VIII bodě 1 zákona č. 131/ /2003 Sb., kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, se za slovy „bodu 75“ čárka nahrazuje slovem „a“ a slova „a čl. III bodu 1“ se zrušují.</p></section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-druha/cast-sesta"><header><h1>ČÁST ŠESTÁ</h1><h1>Změna zákona č. 354/2003 Sb.</h1></header> <section class="clanek" resource="section/8/VI"><header><h1>Čl. VI</h1></header><p>V části třetí článku IV zákona č. 354/2003 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o spotřebních daních, se bod 4 zrušuje.</p></section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-druha/cast-sedma"><header><h1>ČÁST SEDMÁ</h1><h1>Změna zákona o Celní správě České republiky</h1></header> <section class="clanek" resource="section/8/VII"><header><h1>Čl. VII</h1></header><p>V § 5 odst. 4 zákona č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky, se za písmeno m) vkládá nové písmeno n), které včetně poznámky pod čarou č. 39a) zní: „n) vykonává kontrolu označení provozovny a ukládá pokuty a povinnost odstranit nedostatky podle živnostenského zákona&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/39a"&gt;&lt;sup&gt;39a&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;,</p></section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-druha/cast-osma"><header><h1>ČÁST OSMÁ</h1><h1>Změna zákona o podnikání na kapitálovém trhu</h1></header> <section class="clanek" resource="section/8/VIII"><header><h1>Čl. VIII</h1></header><p>V § 6 odst. 1 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, písmeno a) zní: „a) která vydává pouze zaknihované akcie nebo listinné akcie na jméno, tím není dotčeno ustanovení zvláštního právního předpisu o podobě prioritních akcií vydávaných bankou,</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/8/2"><p>(2) Kraj může v souvislosti s uskutečňováním společného programu České republiky a Evropských společenství použít prostředky poskytnuté prostřednictvím Národního fondu.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/9"&gt;&lt;sup&gt;9&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="odstavec" resource="section/8/3"><p>(3) Kraj může k úhradě svých potřeb použít též návratných zdrojů (§ 4 odst. 5 písm. b).</p></section> <section class="odstavec" resource="section/8/4"><p>(4) Kraj může ke krytí dočasného časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtovaných výdajů a plněním rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu jiného kraje. Návratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/9"><header><h1>§ 9</h1><h1>Výdaje rozpočtu obce</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/9/1"><p>(1) Z rozpočtu obce se hradí</p> <section class="pismeno" resource="section/9/1/a"><p>a) závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/b"><p>b) výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojenéspéčí o vlastní majetek a jeho rozvoj,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/c"><p>c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/d"><p>d) závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/e"><p>e) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/f"><p>f) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/g"><p>g) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/h"><p>h) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/9/1/i"><p>i) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/9/2"><p>(2) Vedle výdajů podle odstavce 1 hradí obec ze svého rozpočtu i splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných výpomocí a splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich vlastníkům.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/10"><header><h1>§ 10</h1><h1>Výdaje rozpočtu kraje</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/10/1"><p>(1) Z rozpočtu kraje se hradí</p> <section class="pismeno" resource="section/10/1/a"><p>a) závazky vyplývající pro kraj z plnění povinností uložených zvláštními právními předpisy,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/b"><p>b) výdaje na činnost orgánů kraje v jeho samostatné působnosti, zejména výdaje spojenéspéčí o vlastní majetek a jeho rozvoj,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/c"><p>c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je kraj pověřen zvláštními právními předpisy,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/d"><p>d) závazky vyplývající pro kraj z uzavřených smluvních vztahů v jeho hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupil,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/e"><p>e) dotace do rozpočtů obcí v kraji,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/f"><p>f) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými územními celky nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/g"><p>g) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/h"><p>h) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/i"><p>i) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro kraj,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/10/1/j"><p>j) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti kraje, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/10/2"><p>(2) Vedle výdajů podle odstavce 1 hradí kraj ze svého rozpočtu i splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí a splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich vlastníkům.</p></section> </section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-treti"><header><h1>ČÁST TŘETÍ</h1><h1>ROZPOČTOVÝ PROCES</h1></header> <section class="paragraf" resource="section/11"><header><h1>§ 11</h1><h1>Vypracování rozpočtu</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/11/1"><p>(1) Územní samosprávný celek vypracovává svůj roční rozpočet v návaznosti na svůj rozpočtový výhled a na základě údajů z rozpisu platného státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria, jímž</p> <section class="pismeno" resource="section/11/1/a"><p>a) státní rozpočet určuje své vztahy k rozpočtům krajů nebo jednotlivých obcí,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/11/1/b"><p>b) rozpočet kraje určuje své vztahy k rozpočtům obcí v kraji.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/11/2"><p>(2) Návrh rozpočtu musí být vhodným způsobem zveřejněn nejméně po dobu 15 dnůpřed jeho projednáním v zastupitelstvu územního samosprávného celku.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/10"&gt;&lt;sup&gt;10&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání zastupitelstva.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/12"><header><h1>§ 12</h1><h1>Rozpočtová skladba</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/12/1"><p>(1) Rozpočet se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/12/2"><p>(2) Orgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit</p> <section class="pismeno" resource="section/12/2/a"><p>a) výkonné orgány územního samosprávného celku a svazku obcí při hospodaření podle rozpočtu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/12/2/b"><p>b) právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti územního samosprávného celku při svém hospodaření,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/12/2/c"><p>c) další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu.</p></section> </section> </section> <section class="paragraf" resource="section/13"><header><h1>§ 13</h1><h1>Rozpočtové provizorium</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/13/1"><p>(1) Nebude-li rozpočet schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se jeho rozpočtové hospodaření v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/13/2"><p>(2) Pravidla rozpočtového provizoria potřebná k zajištění plynulosti hospodaření na vlastní úrovni i na úrovni nižších stupňů rozpočtové soustavy a u právnických osob financovaných z územních rozpočtů stanoví</p> <section class="pismeno" resource="section/13/2/a"><p>a) zastupitelstvo kraje pro hospodaření kraje,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/13/2/b"><p>b) zastupitelstvo obce pro hospodaření obce,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/13/2/c"><p>c) orgány svazku obcí pro hospodaření svazku obcí.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/13/3"><p>(3) Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/14"><header><h1>§ 14</h1><h1>Rozpis rozpočtu</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/14/1"><p>(1) Po schválení rozpočtu v zastupitelstvu územního samosprávného celku a orgánech svazku obcí se jeho rozpis provádí neprodleně.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/14/2"><p>(2) Součástí rozpisu rozpočtu je sdělení závazných ukazatelů rozpočtu těm subjektům, které jsou povinny se jimi řídit.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/14/3"><p>(3) Při rozpisu rozpočtu se rozpočet člení podle podrobné rozpočtové skladby.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/15"><header><h1>§ 15</h1><h1>Hospodaření podle rozpočtu</h1></header><p>Územní samosprávné celky a svazky obcí uskutečňují své finanční hospodaření v souladu se schváleným rozpočtem a provádějí pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření a hospodaření jimi zřízených a založených právnických osob a zařízení po celý rozpočtový rok.</p></section> <section class="paragraf" resource="section/16"><header><h1>§ 16</h1><h1>Změny rozpočtu</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/16/1"><p>(1) Rozpočet může být po jeho schválení změněn z důvodu</p> <section class="pismeno" resource="section/16/1/a"><p>a) změny v organizaci hospodářství financovaného rozpočtem (organizační změny),</p></section> <section class="pismeno" resource="section/16/1/b"><p>b) změny právních předpisů ovlivňujících výši rozpočtovaných příjmů nebo výdajů (metodické změny); patří mezi ně také cenové změny ovlivněné změnami právní úpravy regulovaných cen, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/16/1/c"><p>c) změny objektivně působících skutečností ovlivňujících plnění rozpočtu příjmů či výdajů (věcné změny).</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/16/2"><p>(2) Změny rozpočtu se provádějí rozpočtovými opatřeními, které se evidují podle časové posloupnosti.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/16/3"><p>(3) Rozpočtovým opatřením je</p> <section class="pismeno" resource="section/16/3/a"><p>a) přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/16/3/b"><p>b) použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší celkový objem rozpočtu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/16/3/c"><p>c) vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů; tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/16/4"><p>(4) Rozpočtová opatření se uskutečňují povinně, jde-li o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu, o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/17"><header><h1>§ 17</h1><h1>Závěrečný účet</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/17/1"><p>(1) Po skončení kalendářního roku se údaje o ročním hospodaření územního samosprávného celku a svazku obcí souhrnně zpracovávají do závěrečného účtu.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/2"><p>(2) V závěrečném účtu jsou obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů v tak podrobném členění a obsahu, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření územního samosprávného celku a svazku obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob a hospodaření s jejich majetkem.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/3"><p>(3) Součástí závěrečného účtu je vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/4"><p>(4) Územní samosprávný celek a svazek obcí je povinen nechat si přezkoumat své hospodaření za uplynulý rok.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/11"&gt;&lt;sup&gt;11&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; Předmětem tohoto přezkoumání je hospodaření podle rozpočtu, hospodaření s ostatními finančními prostředky a nakládání s majetkem. Obsah a podmínky přezkoumání stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/5"><p>(5) Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/6"><p>(6) Návrh závěrečného účtu územního samosprávného celku musí být vhodným způsobem zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu územního samosprávného celku. Připomínky k závěrečnému účtu mohou občané uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání zastupitelstva.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/17/7"><p>(7) Projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením</p> <section class="pismeno" resource="section/17/7/a"><p>a) souhlasu s celoročním hospodařením, a to bez výhrad, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/17/7/b"><p>b) souhlasu s výhradami, na základě nichž přijme územní samosprávný celek a svazek obcí opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků; přitom vyvodí závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobily územnímu samosprávnému celku nebo svazku obcí škodu.</p></section> </section> </section> <section class="paragraf" resource="section/18"><header><h1>§ 18</h1><h1>Časové použití rozpočtu</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/18/1"><p>(1) Do plnění rozpočtu se zahrnují jen takové příjmy, které byly skutečně přijaty, resp. takové finanční operace, které byly uskutečněny v kalendářním roce.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/18/2"><p>(2) Do plnění výdajů se zařazuje jen takové čerpání prostředků, které se uskutečnilo v kalendářním roce.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/18/3"><p>(3) Pro zařazení příjmu nebo výdaje do plnění rozpočtu v kalendářním roce je rozhodující datum připsání anebo odepsání prostředků na bankovních účtech.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/18/4"><p>(4) Územní samosprávný celek a svazek obcí může přijímat nebo poskytovat zálohy na věcná plnění smluv, která se uskuteční až v následujícím roce.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/18/5"><p>(5) Územní samosprávný celek a svazek obcí může stanovit časovou použitelnost dotací nebo příspěvků ze svého rozpočtu jejich příjemcům, a to zpravidla na období do konce rozpočtového roku nebo i do pozdějšího termínu, jestliže to odpovídá účelu poskytnutých peněžních prostředků.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/19"><header><h1>§ 19</h1><h1>Účelovost rozpočtových prostředků</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/19/1"><p>(1) Účelovost rozpočtových prostředků se určí</p> <section class="pismeno" resource="section/19/1/a"><p>a) individuálně ve vztahu ke konkrétnímu úkolu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/19/1/b"><p>b) odvětvově ve vztahu k potřebám daného odvětví, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/19/1/c"><p>c) územně ve vztahu k potřebám vymezeného území nebo jeho části anebo místa.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/19/2"><p>(2) Územní samosprávný celek a svazek obcí je povinen respektovat účel použití rozpočtových prostředků, který vyplývá</p> <section class="pismeno" resource="section/19/2/a"><p>a) z účelu přijatých dotací ze státního rozpočtu, ze státních fondů anebo z jiného územního rozpočtu, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/19/2/b"><p>b) z uzavřených smluv, podle nichž přijímá účelové rozpočtové prostředky od jiných osob, včetně účelových darů, příspěvků či půjček.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/19/3"><p>(3) Podle pravidel účelovosti uvedených v odstavcích 1 a 2 může územní samosprávný celek a svazek obcí stanovit účel použití těch prostředků, jimiž dotuje činnost jiných osob anebo na ni přispívá.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/20"><header><h1>§ 20</h1><h1>Návratnost nepoužitých rozpočtových prostředků</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/20/1"><p>(1) Rozpočtové prostředky územního samosprávného celku nevyužité do konce roku nepropadají, ale převádějí se do dalšího roku. Případná jejich účelovost se přitom zachovává.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/20/2"><p>(2) Výjimkou z ustanovení odstavce 1 jsou nevyužité účelově a časově vymezené dotace nebo příspěvky, které poskytovatel požaduje po skončení roku vyúčtovat a nespotřebované peněžní prostředky vrátit. Vrácené rozpočtové prostředky jsou výdajem toho roku, kdy se uskuteční.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/20/3"><p>(3) Územní samosprávný celek i svazek obcí může při poskytování vlastních rozpočtových prostředků jiným osobám požadovat návratnost nepoužitých rozpočtových prostředků podle odstavce 2. Vrácené rozpočtové prostředky jsou v tom případě příjmem jejich rozpočtu v roce, v němž k jejich vrácení došlo.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/21"><header><h1>§ 21</h1><h1>Kompenzační peněžní operace</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/21/1"><p>(1) Kompenzační operací se do údajů o plnění rozpočtu zařazují</p> <section class="pismeno" resource="section/21/1/a"><p>a) vrácené přijaté zálohy a vrácené neoprávněně přijaté peněžní prostředky, a to ve stejné výši, ale v záporné hodnotě příjmů téhož rozpočtového roku,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/21/1/b"><p>b) vrácené poskytnuté zálohy a vrácené neoprávněně vydané peněžní prostředky, a to ve stejné výši, ale v záporné hodnotě výdajů téhož rozpočtového roku.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/21/2"><p>(2) Podle odstavce 1 se postupuje také v případě,</p> <section class="pismeno" resource="section/21/2/a"><p>a) že v daném rozpočtovém roce dojde ke vzájemné náhradě uskutečněných výdajů mezi osobami řídícími se rozpočtovou skladbou, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/21/2/b"><p>b) jestliže rozpočet zprostředkovává vztahy mezi rozpočtem vyššího stupně a rozpočty nižších stupňů.</p></section> </section> </section> <section class="paragraf" resource="section/22"><header><h1>§ 22</h1><h1>Porušení rozpočtové kázně</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/22/1"><p>(1) Sankce za neoprávněné použití nebo zadržení státních peněžních prostředků a prostředků poskytnutých prostřednictvím Národního fondu stanoví zvláštní zákon.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/12"&gt;&lt;sup&gt;12&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/2"><p>(2) Porušením rozpočtové kázně v územních rozpočtech je každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků patřících či svěřených územnímu samosprávnému celku. Územní samosprávný celek uloží osobě, která se tohoto porušení kázně dopustila, odvod do svého rozpočtu ve výši částky neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků svého rozpočtu spolu s povinností zaplatit penále ve výši 1 promile denně z neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků, nejvýše však do výše této částky. Povinná osoba musí uložený odvod spolu s penále odvést do rozpočtu územního samosprávného celku ve stanovené lhůtě.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/3"><p>(3) Za porušení rozpočtové kázně se považuje též nesplnění povinností nebo podmínek stanovených tímto zákonem pro hospodaření územních samosprávných celků a svazků obcí anebo uložených podle tohoto zákona orgány k tomu oprávněnými. Za toto porušení rozpočtové kázně lze uložit pokutu až do výše 1 mil. Kč. O jejím uložení rozhoduje Ministerstvo financí nebo jím zmocněný finanční úřad a také okresní úřad při výkonu své kontrolní působnosti podle zvláštního zákona.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/13"&gt;&lt;sup&gt;13&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; Pokuta je příjmem státního rozpočtu.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/4"><p>(4) Penále podle odstavce 2, které v jednotlivém případě nepřekročí 1 000 Kč, se neuloží.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/5"><p>(5) Penále podle odstavce 2 a pokutu podle odstavce 3 nelze uložit po uplynutí 10 let počítaných od 1. ledna kalendářního roku následujícího po roce, v němž došlo k porušení rozpočtové kázně.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/6"><p>(6) Příslušný územní samosprávný celek může z důvodu zamezení tvrdosti povolit úlevu z povinností uložených podle odstavce 2. Ministerstvo financí může z téhož důvodu povolit úlevu z povinností uložených podle odstavce 3.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/22/7"><p>(7) Při ukládání, vybírání a vymáhání sankcí uložených za porušení rozpočtové kázně se postupuje podle zvláštního zákona.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/14"&gt;&lt;sup&gt;14&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> </section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-ctvrta"><header><h1>ČÁST ČTVRTÁ</h1><h1>ORGANIZACE ÚZEMNÍCH</h1></header> <h2 class="nadpis">SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ</h2> <section class="paragraf" resource="section/23"><header><h1>§ 23</h1><h1>Druhy organizací územních samosprávných celků</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/23/1"><p>(1) Územní samosprávný celek může ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností</p> <section class="pismeno" resource="section/23/1/a"><p>a) zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/23/1/b"><p>b) zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/23/1/c"><p>c) zakládat obchodní společnosti,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/15"&gt;&lt;sup&gt;15&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/23/1/d"><p>d) zakládat obecně prospěšné společnosti podle zvláštního zákona.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/16"&gt;&lt;sup&gt;16&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/23/2"><p>(2) Územní samosprávný celek se může spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných osob, zejména obchodních společností nebo obecně prospěšných společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků.</p></section> </section> <h2 class="nadpis">Organizační složky územního samosprávného celku</h2> <section class="paragraf" resource="section/24"><header><h1>§ 24</h1><h1>Vznik organizačních složek územního samosprávného celku</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/24/1"><p>(1) Organizační složka územního samosprávného celku (dále jen „organizační složka“) vzniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku. Organizační složka hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní jednotkou. Tuto formu svého hospodaření volí územní samosprávný celek pro takové činnosti, které</p> <section class="pismeno" resource="section/24/1/a"><p>a) nevyžadují velký počet zaměstnanců,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/24/1/b"><p>b) nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/24/1/c"><p>c) nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/24/1/d"><p>d) nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/24/2"><p>(2) Pracovníci organizační složky jsou zaměstnanci zřizovatele, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/24/3"><p>(3) Zřizovatel jmenuje vedoucího organizační složky a určí jeho práva a povinnosti.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/25"><header><h1>§ 25</h1><h1>Hospodaření organizačních složek</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/25/1"><p>(1) Územní samosprávný celek má ve svém rozpočtu obsaženy veškeré příjmy a výdaje svých organizačních složek. Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele. Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/2"><p>(2) Územní samosprávný celek dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem organizační složky jednak svému úřadu, jednak také podle potřeby odpovědnému vedoucímu organizační složky. Při dělbě těchto oprávnění vychází z místních podmínek činnosti organizační složky, s přihlédnutím k povaze úkolů, které prostřednictvím své organizační složky zabezpečuje.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/3"><p>(3) Na organizační složku přenáší zřizovatel oprávnění disponovat jen s takovými peněžními prostředky, které souvisejí s její běžnou, pravidelnou činností, již je nutné zabezpečovat operativně. Tyto prostředky poskytuje zřizovatel organizační složce formou provozní zálohy v hotovosti nebo zřízením běžného účtu u banky.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/4"><p>(4) Zřizovatel může pověřit svou organizační složku vybíráním některých rozpočtových příjmů z její činnosti. Organizační složka tyto příjmy vybírá buď v hotovosti nebo pomocí svého běžného účtu.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/5"><p>(5) Peněžní průběh svého hospodaření vede organizační složka v peněžním deníku v plném členění podle rozpočtové skladby. Údaje z peněžního deníku se převádějí do rozpočtu příjmůavýdajůzřizovatele, a to v jím stanoveném termínu, nejméněvšak měsíčně a nejpozději před koncem roku.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/6"><p>(6) Nevyčerpanou zálohu je organizační složka povinna vrátit zřizovateli v jím stanoveném termínu, nejpozději před koncem roku.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/25/7"><p>(7) Zřizovatel kontroluje hospodaření se svěřeným majetkem a s peněžními prostředky organizační složky.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/26"><header><h1>§ 26</h1><h1>Zřizovací listina organizačních složek</h1></header><p>O vzniku organizační složky vydá zřizovatel zřizovací listinu, která musí obsahovat</p> <section class="pismeno" resource="section/26/a"><p>a) úplný název zřizovatele; je-li jím obec, uvede se také její zařazení do okresu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/b"><p>b) název a sídlo organizační složky; název musí vylučovat možnost záměny s názvy jiných organizačních složek zřizovatele,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/c"><p>c) vymezení účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/d"><p>d) označení osob oprávněných jednat za organizační jednotku,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/e"><p>e) vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, pokud se organizační složce předává do správy k jejímu vlastnímu hospodářskému využití,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/f"><p>f) vymezení takových majetkových práv, které organizační složce umožní, aby majetek svěřený podle písmena e) mohla řádně využívat pro účely, pro něž byla zřízena, a v rámci vymezené pravomoci o něj pečovat,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/g"><p>g) okruh příjmů a výdajů rozpočtu zřizovatele souvisejících s její činností, které zřizovatel svěřuje do její působnosti, a způsob jejich použití, a to na rozdíl od zbývajících příjmů avýdajů organizační složky, které zřizovatel o jejím hospodaření sleduje podle rozpočtové skladby a zabezpečuje je ve svém rozpočtu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/h"><p>h) způsob vedení odděleného účetnictví o příjmech a výdajích organizační složky svěřených jí do její působnosti podle písmena g), včetně případného zřízení a využívání samostatného bankovního účtu, a způsob vyúčtování prostředků sledovaných na tomto účtu a popř. také způsob stanovení a vyúčtování zúčtovatelných záloh poskytovaných na její provozní výdaje,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/26/i"><p>i) vymezení doby, na kterou je organizační složka zřízena.</p></section> </section> <h2 class="nadpis">Příspěvkové organizace územních samosprávných celků</h2> <section class="paragraf" resource="section/27"><header><h1>§ 27</h1></header><p>Zřizování, změny a zrušení příspěvkových organizací</p></section> <section class="paragraf" resource="section/28"><header><h1>§ 28</h1><h1>Finanční hospodaření příspěvkových organizací</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/28/1"><p>(1) Příspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/28/2"><p>(2) Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své příspěvkové organizaci zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/28/3"><p>(3) Pokud příspěvková organizace vytváří ve své doplňkové činnosti zisk, může jej použít jen ve prospěch své hlavní činnosti; zřizovatel může organizaci povolit jiné využití tohoto zdroje.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/28/4"><p>(4) Příspěvkové organizaci může její zřizovatel uložit odvod do svého rozpočtu, jestliže</p> <section class="pismeno" resource="section/28/4/a"><p>a) její plánované výnosy překračují její plánované náklady, a to jako závazný ukazatel rozpočtu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/28/4/b"><p>b) její investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele, nebo</p></section> <section class="pismeno" resource="section/28/4/c"><p>c) porušila rozpočtovou kázeň.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/28/5"><p>(5) Vztah rozpočtu příspěvkové organizace k rozpočtu zřizovatele lze během roku změnit v neprospěch příspěvkové organizace jen ze závažných, objektivně působících příčin.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/28/6"><p>(6) Rozpočet zřizovatele zprostředkovává vztah příspěvkové organizace ke státnímu rozpočtu a k Národnímu fondu; jde-li o příspěvkovou organizaci zřízenou obcí, též k rozpočtu a k Národnímu fondu kraje.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/29"><header><h1>§ 29</h1><h1>Peněžní fondy příspěvkových organizací</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/29/1"><p>(1) Příspěvková organizace vytváří své peněžní fondy</p> <section class="pismeno" resource="section/29/1/a"><p>a) rezervní fond,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/29/1/b"><p>b) investiční fond,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/29/1/c"><p>c) fond odměn,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/29/1/d"><p>d) fond kulturních a sociálních potřeb.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/29/2"><p>(2) Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/30"><header><h1>§ 30</h1><h1>Rezervní fond</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/30/1"><p>(1) Rezervní fond slouží pro uplatnění hmotné zainteresovanosti příspěvkové organizace k dosažení lepšího výsledku jejího hospodaření. Lepší výsledek hospodaření příspěvkové organizace je vytvořen tehdy, jestliže skutečné výnosy jejího hospodaření jsou spolu s přijatým provozním příspěvkem větší než její provozní náklady.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/30/2"><p>(2) Rezervní fond se tvoří ze zlepšeného výsledku hospodaření příspěvkové organizace na základě schválení jeho výše zřizovatelem po skončení roku, sníženého o převody do fondu odměn. Zdrojem rezervního fondu mohou být též peněžní dary.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/30/3"><p>(3) Rezervní fond používá příspěvková organizace</p> <section class="pismeno" resource="section/30/3/a"><p>a) k dalšímu rozvoji své činnosti,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/30/3/b"><p>b) k časovému překlenutí rozdílů mezi výnosy a náklady,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/30/3/c"><p>c) k úhradě případných sankcí uložených jí za porušení rozpočtové kázně,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/30/3/d"><p>d) k úhradě své ztráty za předchozí léta.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/30/4"><p>(4) Zřizovatel může dát příspěvkové organizaci souhlas k tomu, aby část svého rezervního fondu použila k posílení svého investičního fondu.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/31"><header><h1>§ 31</h1><h1>Investiční fond</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/31/1"><p>(1) Investiční fond vytváří příspěvková organizace k financování svých investičních potřeb. Jeho zdrojem jsou</p> <section class="pismeno" resource="section/31/1/a"><p>a) odpisy z hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/4"&gt;&lt;sup&gt;4&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; prováděné podle zřizovatelem schváleného odpisového plánu,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/1/b"><p>b) investiční dotace z rozpočtu zřizovatele,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/1/c"><p>c) investiční příspěvky ze státních fondů,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/1/d"><p>d) výnosy z prodeje hmotného investičního majetku, jestliže to zřizovatel podle svého rozhodnutí připustí,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/1/e"><p>e) dary a příspěvky od jiných subjektů, jsou-li určené nebo použitelné k investičním účelům,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/1/f"><p>f) převody z rezervního fondu ve výši povolené zřizovatelem.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/31/2"><p>(2) Investiční fond příspěvkové organizace se používá</p> <section class="pismeno" resource="section/31/2/a"><p>a) k financování investičních výdajů, popř. investičních příspěvků,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/2/b"><p>b) k úhradě investičních úvěrů nebo půjček,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/2/c"><p>c) k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uložil,</p></section> <section class="pismeno" resource="section/31/2/d"><p>d) k posílení zdrojů určených na financování údržby a oprav nemovitého majetku ve vlastnictví zřizovatele, který příspěvková organizace používá pro svou činnost; takto použité prostředky se z investičního fondu převádějí do výnosů příspěvkové organizace.</p></section> </section> <section class="odstavec" resource="section/31/3"><p>(3) Ke krytí investičních potřeb lze se souhlasem zřizovatele použít též investičních úvěrů nebo půjček.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/32"><header><h1>§ 32</h1><h1>Fond odměn</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/32/1"><p>(1) Fond odměn je tvořen ze zlepšeného hospodářského výsledku příspěvkové organizace, a to do výše jeho 20 %, nejvýše však do výše 20 % limitu prostředků na platy nebo přípustného objemu prostředků na platy.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/32/2"><p>(2) Tvorbu fondu odměn provede příspěvková organizace na základě schválení výše zlepšeného hospodářského výsledku zřizovatelem po skončení kalendářního roku.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/32/3"><p>(3) Přednostně se z fondu odměn se hradí odměny zaměstnancům. Přednostně se z fondu odměn se hradí případné překročení prostředků na platy, jehožvýše se zjišťuje podle zvláštního právního předpisu.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/17"&gt;&lt;sup&gt;17&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/33"><header><h1>§ 33</h1><h1>Fond kulturních a sociálních potřeb</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/33/1"><p>(1) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub nákladů příspěvkové organizace z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/33/2"><p>(2) Fond kulturních a sociálních potřeb je naplňován zálohově z roční plánované výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování skutečného základního přídělu se provede v rámci účetní závěrky.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/33/3"><p>(3) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru k příspěvkové organizaci, žákům středních odborných učilišť a učilišť, interním vědeckým aspirantům, důchodcům, kteří při prvém odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu pracovali u příspěvkové organizace, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců a jiným fyzickým nebo i právnickým osobám.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/33/4"><p>(4) Další příjmy, výši tvorby a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.</p></section> </section> <p>33a Sdružování prostředků</p> <p>(1) Smlouvy o sdružení může příspěvková organizace uzavřít pouze za účelem zabezpečení činnosti podle § 33 s výjimkou pořízení hmotného majetku.</p> <p>(2) Ve smlouvě o sdružení je třeba zabezpečit, aby každá příspěvková organizace využila sdružené prostředky přiměřeně svému podílu vložených prostředků.</p> <p>(3) Sdružené prostředky se vedou na zvláštním účtu, jehož nepoužité zůstatky se koncem roku převádějí do dalších let. Úroky z tohoto účtu jsou příjmem tohoto účtu a úhrady za bankovní služby jsou výdajem tohoto účtu.</p> <p>(4) Smlouvy o sdružení se řídí § 829 a následujícími občanského zákoníku.</p> <section class="paragraf" resource="section/34"><header><h1>§ 34</h1><h1>Úvěry, půjčky a ručení příspěvkové organizace</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/34/1"><p>(1) Příspěvková organizace je oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/5"&gt;&lt;sup&gt;5&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; nebo o úvěru&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/6"&gt;&lt;sup&gt;6&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; jen po předchozím souhlasu zřizovatele. K dočasnému krytí svých potřeb může získat od svého zřizovatele návratnou finanční výpomoc, jestliže je její vrácení zabezpečeno jejími rozpočtovanými výnosy běžného roku, nejpozději však do 31. března následujícího roku.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/34/2"><p>(2) Příspěvková organizace je oprávněna přijímat na sebe závazek ručitele jen na základě předchozího souhlasu zřizovatele, a to jen jde-li o ručení za dlužníka, jímž je zřizovatel nebo jím zřízená či založená právnická osoba.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/35"><header><h1>§ 35</h1><h1>Nákup na splátky příspěvkovými organizacemi</h1></header><p>Příspěvková organizace může pořizovat věci nákupem na splátky nebo smlouvou o nájmu s právem koupě jen po předchozím souhlasu zřizovatele.</p></section> <section class="paragraf" resource="section/36"><header><h1>§ 36</h1><h1>Nákup cenných papírůpříspěvkovými organizacemi</h1></header><p>Příspěvková organizace není oprávněna nakupovat akcie či jiné cenné papíry. Přijímat je jako protihodnotu za své pohledávky vůči jiným subjektům je oprávněna jen se souhlasem zřizovatele.</p></section> <section class="paragraf" resource="section/37"><header><h1>§ 37</h1><h1>Poskytování darů příspěvkovými organizacemi</h1></header><p>Příspěvková organizace není oprávněna poskytovat dary jiným subjektům, s výjimkou obvyklých peněžitých nebo věcných darů svým zaměstnancům a jiným osobám ze svého fondu kulturních a sociálních potřeb.</p></section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-pata"><header><h1>ČÁST PÁTÁ</h1><h1>HOSPODAŘENÍ SVAZKU OBCÍ</h1></header> <section class="paragraf" resource="section/38"><header><h1>§ 38</h1><h1>Majetek svazku obcí</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/38/1"><p>(1) Svazek obcí hospodaří s majetkem, který ze svého vlastního majetku vložily do svazku obcí jeho členské obce podle stanov svazku obcí,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/18"&gt;&lt;sup&gt;18&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; a dále s majetkem, který získal svou vlastní činností.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/38/2"><p>(2) Majetek vložený obcí do hospodaření svazku obcí zůstává ve vlastnictví obce. Orgány svazku obcí s ním mohou nakládat jen v souladu s majetkovými právy, které na ně členská obec přenesla podle stanov svazku obcí. Majetková práva k vlastnímu majetku obcí, která jsou vyhrazena obecnímu zastupitelstvu,&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/19"&gt;&lt;sup&gt;19&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; nelze převést na orgány svazku obcí.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/39"><header><h1>§ 39</h1><h1>Finanční hospodaření svazku obcí</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/39/1"><p>(1) Svazek obcí hospodaří podle svého rozpočtu (§ 4).</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39/2"><p>(2) Obsahem rozpočtu svazku obcí jsou jeho příjmy a výdaje vyplývající z jeho činností v souladu s jeho stanovami.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39/3"><p>(3) Svazek obcí je povinen návrh svého rozpočtu vhodným způsobem zveřejnit v obcích, které jsou jeho členy, a to nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v orgánu svazku obcí, který jej podle stanov schvaluje, aby se k němu mohli vyjádřit občané členských obcí. Připomínky k němu mohou občané členských obcí uplatnit písemně ve lhůtě stanovenépři jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání orgánu svazku obcí při jeho projednávání.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39/4"><p>(4) Kontrolu hospodaření s majetkem svazku obcí a s jeho finančními prostředky provádí orgán určený k tomu stanovami svazku obcí. Zprávy o výsledcích této kontroly předkládá svazek obcí zastupitelstvům členských obcí.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39/5"><p>(5) Návrh závěrečného účtu svazku obcí musí být vhodným způsobem zveřejněn v obcích, které jsou jeho členy, nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v orgánu svazku obcí, aby se k němu mohli občané členských obcí vyjádřit. Připomínky k závěrečnému účtu svazku obcí mohou občané členských obcí uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejní nebo ústně na zasedání orgánu svazku obcí.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39/6"><p>(6) Závěrečný účet svazku obcí se předkládá zastupitelstvům členských obcí, a to neprodleně po jeho schválení v orgánu svazku obcí.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/39a"><header><h1>§ 39a</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/39a/1"><p>(1) Svazek obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství, může zřizovat příspěvkové organizace, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení, a to za podmínek stanovených zvláštním zákonem.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/19a"&gt;&lt;sup&gt;19a&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39a/2"><p>(2) O zřízení, změně a zrušení příspěvkové organizace podle odstavce 1 rozhoduje nejvyšší orgán svazku obcí, vymezený stanovami;&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/19b"&gt;&lt;sup&gt;19b&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt; tento orgán také schvaluje zřizovací listinu příspěvkové organizace.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39a/3"><p>(3) Ostatní úkoly zřizovatele, pokud nejsou stanovami vyhrazeny nejvyššímu orgánu svazku obcí, plní vůči příspěvkovým organizacím podle odstavce 1 výkonný orgán svazku obcí, vymezený stanovami.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/19b"&gt;&lt;sup&gt;19b&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="odstavec" resource="section/39a/4"><p>(4) Pokud není stanoveno jinak, vztahují se na příspěvkové organizace podle odstavce 1 ustanovení § 27 až 37 obdobně.</p></section> </section> </section> <section class="cast" resource="outline/cast-sesta"><header><h1>ČÁST ŠESTÁ</h1><h1>PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ</h1></header> <section class="paragraf" resource="section/40"><header><h1>§ 40</h1><h1>Plnění závazků z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé</h1></header><p>Poskytování finančních prostředků z rozpočtů krajů, obcí nebo svazků obcí podle tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů musí být v souladu se zvláštním zákonem upravujícím postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé.&lt;span class="poznamka-link" resource="footnote/20"&gt;&lt;sup&gt;20&lt;/sup&gt;)&lt;/span&gt;</p></section> <section class="paragraf" resource="section/41"><header><h1>§ 41</h1><h1>Přechodná ustanovení</h1></header> <section class="odstavec" resource="section/41/1"><p>(1) Dosavadní rozpočtové organizace, k nimž funkce zřizovatele má před účinností tohoto zákona obec, se s účinností tohoto zákona stávají organizační složkou obce. Obec k tomu účelu rozhodnutím zastupitelstva vydá zřizovací listinu organizační složky, a to nejpozději do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Při této organizační změně přecházejí veškerá práva a povinnosti rozpočtové organizace na obec.</p></section> <section class="odstavec" resource="section/41/2"><p>(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije v případě, že obec dosavadní rozpočtovou organizaci přemění do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona na příspěvkovou organizaci. V tom případě se postupuje podle § 27. Touto změnou přecházejí všechna práva a povinnosti z dosavadní rozpočtové organizace na příspěvkovou organizaci jako jejího právního nástupce.</p></section> </section> <section class="paragraf" resource="section/42"><header><h1>§ 42</h1><h1>Účinnost</h1></header><p>Tento zákon nabýváúčinnosti dnem 1. ledna 2001.</p></section> </section> </section> <section class="zaver"> <p>Klaus v. r.</p> <p>Havel v. r.</p> <p>Zeman v. r.</p> </section> <section class="poznamky"> <p class="poznamka" resource="footnote/1"><span><sup>1</sup>)</span> Čl. 99 a násl. ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/2"><span><sup>2</sup>)</span> Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).</p> <p class="poznamka" resource="footnote/3"><span><sup>3</sup>)</span> Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení).</p> <p class="poznamka" resource="footnote/4"><span><sup>4</sup>)</span> Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/5"><span><sup>5</sup>)</span> § 657 a násl. občanského zákoníku.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/6"><span><sup>6</sup>)</span> § 497 a násl. obchodního zákoníku.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/7"><span><sup>7</sup>)</span> Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/8"><span><sup>8</sup>)</span> Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosůněkterých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní).</p> <p class="poznamka" resource="footnote/9"><span><sup>9</sup>)</span> § 37 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).</p> <p class="poznamka" resource="footnote/10"><span><sup>10</sup>)</span> § 84 zákona č. 128/2000 Sb. § 35 zákona č. 129/2000 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/11"><span><sup>11</sup>)</span> § 42 zákona č. 128/2000 Sb. § 20 zákona č. 129/2000 Sb. § 38 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/12"><span><sup>12</sup>)</span> § 38 zákona č. 218/2000 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/13"><span><sup>13</sup>)</span> § 39 a násl. zákona č. 218/2000 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/14"><span><sup>14</sup>)</span> Část šestá zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/15"><span><sup>15</sup>)</span> Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/16"><span><sup>16</sup>)</span> Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/17"><span><sup>17</sup>)</span> Nařízení vlády č. 48/1995 Sb., o usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy a odměny za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/18"><span><sup>18</sup>)</span> § 50 zákona č. 128/2000 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/19"><span><sup>19</sup>)</span> § 85 zákona č. 128/2000 Sb.</p> <p class="poznamka" resource="footnote/20"><span><sup>20</sup>)</span> Zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře.</p> </section> </article>
dcterms:language
cs