This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F68378076%3A_____%2F14%3A00431454%21RIV15-AV0-68378076/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n7http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F68378076%3A_____%2F14%3A00431454%21RIV15-AV0-68378076
rdf:type
skos:Concept n11:Vysledek
dcterms:description
Případová studie prezentuje analýzu lidové duchovní písně „Slávo markrabství“, zapsané roku 1906 podle ústního podání v obci Vnorovy. Autorka zkoumá funkční, historické a hudební souvislosti dokumentu. Používá metodu monografie jedné písně, založenou na historickém retrospektivním principu. Zabývá se vztahy mezi ústní tradicí, rukopisnými a tištěnými kancionály. Zatímco text písně pochází z barokního kancionálu, melodie je kontrafaktem starší kající písně „Z hlubokosti mé těžkosti volám k Tobě, Pane“ a má samostatný vývoj v ústní tradici. Studie dokládá dějiny této melodie a variant v katolickém a nekatolickém lidovém zpěvu v rozpětí více než 300 let (1948–1608). Nápěv se stal nositelem tradice postních, pohřebních a některých poutních písní. Výzkum ukazuje roli ústní tradice a kulturního regionu pro vývoj duchovního zpěvu. Z koncepčního hlediska prezentuje možnosti spolupráce etnomuzikologie a hymnologie při výzkumu písně jako typického fenoménu české lidové duchovní kultury. Případová studie prezentuje analýzu lidové duchovní písně „Slávo markrabství“, zapsané roku 1906 podle ústního podání v obci Vnorovy. Autorka zkoumá funkční, historické a hudební souvislosti dokumentu. Používá metodu monografie jedné písně, založenou na historickém retrospektivním principu. Zabývá se vztahy mezi ústní tradicí, rukopisnými a tištěnými kancionály. Zatímco text písně pochází z barokního kancionálu, melodie je kontrafaktem starší kající písně „Z hlubokosti mé těžkosti volám k Tobě, Pane“ a má samostatný vývoj v ústní tradici. Studie dokládá dějiny této melodie a variant v katolickém a nekatolickém lidovém zpěvu v rozpětí více než 300 let (1948–1608). Nápěv se stal nositelem tradice postních, pohřebních a některých poutních písní. Výzkum ukazuje roli ústní tradice a kulturního regionu pro vývoj duchovního zpěvu. Z koncepčního hlediska prezentuje možnosti spolupráce etnomuzikologie a hymnologie při výzkumu písně jako typického fenoménu české lidové duchovní kultury. The case study presents the analysis of “Slávo markrabství (Oh, Glory of Margraviate), a folk spiritual song celebrating St. Cyril and Methodius, the patron saints of Moravia. The song was recorded in 1906 according to oral interpretation in the village of Vnorovy. The author investigates the relationship between function, history, and music in the document. Based on historical retrospective principle, she uses the method of a monograph on a single song. She devotes herself to the relationship between the oral tradition on one side and the hand-written and printed hymn-books on the other. While the text of the song originates in a Baroque hymn-book, the melody is a contrafactum of an older penitent song (From the Deepness of my Hardness I pray to You, Lord) and it has developed separately in oral tradition. The study documents the history of this melody and its variants in Catholic and non-Catholic folk singing within the period of more than 300 years (1948–1608). This tune became a bearer of a tradition of Lenten, funeral and pilgrimage songs. The research displays the roles of oral tradition and cultural region for the development of spiritual singing. From the conceptual point of view, it presents the opportunity for cooperation of ethno-musicology and hymnology in the research of the song as a typical phenomenon of Czech folk spiritual music.
dcterms:title
Slávo markrabství, (Oh, Glory of Margraviate), a song celebrating the patron saints of Moravia in manuscript from 1906. On the study of Czech Cyril and Methodius tradition in folk spiritual songs and on the relationship of contrafacta between oral tradition and letters. Píseň k patronům Moravy „Slávo markrabství“ v rukopisu z roku 1906. Ke studiu české cyrilometodějské tradice v lidovém duchovním zpěvu a ke vztahu kontrafakt mezi ústní tradicí a písemnictvím Píseň k patronům Moravy „Slávo markrabství“ v rukopisu z roku 1906. Ke studiu české cyrilometodějské tradice v lidovém duchovním zpěvu a ke vztahu kontrafakt mezi ústní tradicí a písemnictvím
skos:prefLabel
Slávo markrabství, (Oh, Glory of Margraviate), a song celebrating the patron saints of Moravia in manuscript from 1906. On the study of Czech Cyril and Methodius tradition in folk spiritual songs and on the relationship of contrafacta between oral tradition and letters. Píseň k patronům Moravy „Slávo markrabství“ v rukopisu z roku 1906. Ke studiu české cyrilometodějské tradice v lidovém duchovním zpěvu a ke vztahu kontrafakt mezi ústní tradicí a písemnictvím Píseň k patronům Moravy „Slávo markrabství“ v rukopisu z roku 1906. Ke studiu české cyrilometodějské tradice v lidovém duchovním zpěvu a ke vztahu kontrafakt mezi ústní tradicí a písemnictvím
skos:notation
RIV/68378076:_____/14:00431454!RIV15-AV0-68378076
n3:aktivita
n16:I
n3:aktivity
I
n3:cisloPeriodika
2
n3:dodaniDat
n7:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n14:4875001
n3:druhVysledku
n15:J
n3:duvernostUdaju
n13:S
n3:entitaPredkladatele
n10:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
36693
n3:idVysledku
RIV/68378076:_____/14:00431454
n3:jazykVysledku
n9:cze
n3:klicovaSlova
St. Cyril and Methodius; Czech folk spiritual song; oral tradition; manuscript hymn-book; printed sheets with broadside ballads; contrafactum; Baroque and reception of songs; ethno-musicology; hymnography; Vnorovy
n3:klicoveSlovo
n4:printed%20sheets%20with%20broadside%20ballads n4:ethno-musicology n4:St.%20Cyril%20and%20Methodius n4:manuscript%20hymn-book n4:Czech%20folk%20spiritual%20song n4:contrafactum n4:Baroque%20and%20reception%20of%20songs n4:hymnography n4:Vnorovy n4:oral%20tradition
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[2879D2B64A88]
n3:nazevZdroje
Český lid, Etnologický časopis
n3:obor
n12:AC
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n7:2014
n3:svazekPeriodika
101
n3:tvurceVysledku
Frolcová, Věra
s:issn
0009-0794
s:numberOfPages
20