This HTML5 document contains 41 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n9http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n19http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n13https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00430932%21RIV15-GA0-68378033/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n10http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00430932%21RIV15-GA0-68378033
rdf:type
n17:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
The text is a part of the catalogue of fresco paintings executed by painters Carpoforo and Giacomo Tencalla in the Czech Lands. The painting decorating the newly built large pilgrimage church of the Visitation on the Holy Hill (Svatý Kopeček) near Olomouc (Olmütz) was designed by a painter from Olomouc, the learned Augustinian Canon Martin Antonín Lublinský (1636–1690). However, as we know from contemporary sources, the paintings were actually painted (after Lublinský´s designs) by a young Italian painter called %22Jacobus%22, in whom today we recognise none other than Giacomo Tencalla. The cycle of paintings in the nave and choir of the church and above the music gallery from the period around 1675 contain a set of original emblems celebrating the Virgin Mary. Lublinský´s concept was inspired in a free way by various emblematic models, especially by the theoretical emblematic treatise by the German Jesuit Jacob Masen Speculum Imaginum Veritatis occultae, first published in Cologne in 1650. The paintings decorating the choir consist of symbols and allegories relating to the invocations of the Loreto litany. Lublinský´s and Tencalla´s work on the Holy Hill was followed up in 1677 by the painter Johann Steger from Augsburg, who painted scenes in the dome and in the six side chapels. In 1731 the paintings in the church were restored and added to by the painter Johann Christoph Handke from Olomouc. The cycle as a whole presents an extensive collection on Mariological themes, the subject-matter of which is unique, and it is outstanding for its sophistication of meaning. In this respect it indirectly reflects a relationship to the basilica of Santa Maria Maggiore in Rome. Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Malířskou výzdobu nově postaveného velkého poutního kostela Navštívení P. Marie na Svatém Kopečku u Olomouce navrhl olomoucký malíř, vzdělaný augustiniánský kanovník Martin Antonín Lublinský (1636–1690). Podle jeho návrhů však malby – jak víme z dobových pramenů – realizoval mladý italský malíř %22Jacobus%22, v němž dnes vidíme právě Giacoma Tencallu. Cyklus maleb v lodi a chóru kostela a nad hudební kruchtou z doby kolem roku 1675 obsahuje soubor originálních emblémů, které oslavují P. Marii. Autor konceptu se volně inspiroval různými emblematickými vzory, především pak teoretickým emblematickým traktátem jezuity Jacoba Masena Speculum Imaginum Veritatis occultae, vydaným poprvé v Kolíně nad Rýnem roku 1650. Malířskou výzdobu chóru kostela tvoří symboly a alegorie, vztahující se k invokacím Loretánské litanie. Na Lublinského a Tencallovy práce na Svatém Kopečku navázal kolem roku 1677 augsburský malíř Johann Steger, který namaloval výjevy v kupoli a v šestici bočních kaplí. V roce 1731 malby v kostele opravil a doplnil olomoucký malíř Jan Kryštof Handke. Celek představuje značně rozsáhlý, námětově unikátní soubor s mariologickou tematikou, který vyniká významovou náročností programu. V něm se mimo jiné nepřímo odráží i vztah k římské bazilice Santa Maria Maggiore. Text je součástí katalogu nástěnných maleb Carpofora a Giacoma Tencally na území českých zemí. Malířskou výzdobu nově postaveného velkého poutního kostela Navštívení P. Marie na Svatém Kopečku u Olomouce navrhl olomoucký malíř, vzdělaný augustiniánský kanovník Martin Antonín Lublinský (1636–1690). Podle jeho návrhů však malby – jak víme z dobových pramenů – realizoval mladý italský malíř %22Jacobus%22, v němž dnes vidíme právě Giacoma Tencallu. Cyklus maleb v lodi a chóru kostela a nad hudební kruchtou z doby kolem roku 1675 obsahuje soubor originálních emblémů, které oslavují P. Marii. Autor konceptu se volně inspiroval různými emblematickými vzory, především pak teoretickým emblematickým traktátem jezuity Jacoba Masena Speculum Imaginum Veritatis occultae, vydaným poprvé v Kolíně nad Rýnem roku 1650. Malířskou výzdobu chóru kostela tvoří symboly a alegorie, vztahující se k invokacím Loretánské litanie. Na Lublinského a Tencallovy práce na Svatém Kopečku navázal kolem roku 1677 augsburský malíř Johann Steger, který namaloval výjevy v kupoli a v šestici bočních kaplí. V roce 1731 malby v kostele opravil a doplnil olomoucký malíř Jan Kryštof Handke. Celek představuje značně rozsáhlý, námětově unikátní soubor s mariologickou tematikou, který vyniká významovou náročností programu. V něm se mimo jiné nepřímo odráží i vztah k římské bazilice Santa Maria Maggiore.
dcterms:title
The Holy Hill near Olomouc. The pilgrimage church of the Visitation. The Catalogue of the ceiling paintings Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb
skos:prefLabel
Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb The Holy Hill near Olomouc. The pilgrimage church of the Visitation. The Catalogue of the ceiling paintings Svatý Kopeček u Olomouce. Poutní kostel Navštívení Panny Marie. Katalog nástěnných maleb
skos:notation
RIV/68378033:_____/13:00430932!RIV15-GA0-68378033
n3:aktivita
n18:I n18:P
n3:aktivity
I, P(GA408/09/0949)
n3:dodaniDat
n10:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n11:7425783
n3:druhVysledku
n15:C
n3:duvernostUdaju
n7:S
n3:entitaPredkladatele
n6:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
109214
n3:idVysledku
RIV/68378033:_____/13:00430932
n3:jazykVysledku
n8:cze
n3:klicovaSlova
ceiling paintings; Martin Antonín Lublinský; Giacomo Tencalla; Johann Steger
n3:klicoveSlovo
n4:Giacomo%20Tencalla n4:Martin%20Anton%C3%ADn%20Lublinsk%C3%BD n4:ceiling%20paintings n4:Johann%20Steger
n3:kontrolniKodProRIV
[C41ABC68AE0B]
n3:mistoVydani
Praha
n3:nazevZdroje
Barokní nástěnná malba v českých zemích. Tencalla II
n3:obor
n14:AL
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetStranKnihy
647
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:projekt
n19:GA408%2F09%2F0949
n3:rokUplatneniVysledku
n10:2013
n3:tvurceVysledku
Mádl, Martin
s:numberOfPages
131
n9:hasPublisher
Ústav dějin umění AV ČR. Vydavatelství Artefactum
n13:isbn
978-80-86890-60-9