This HTML5 document contains 40 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/statKonaniAkce/
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/zamer/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F68378025%3A_____%2F06%3A00032339%21RIV07-AV0-68378025/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n15http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F68378025%3A_____%2F06%3A00032339%21RIV07-AV0-68378025
rdf:type
n3:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
Sociální transformace sebou přinesla růst ekonomické návratnosti vzdělání, které se tak postupně stává stále univerzálnější strategií životního úspěchu. To celkově zvyšuje hladinu vzdělanostních aspirací, což způsobuje i oslabení přímého efektu sociálního původu i významu, který vzdělání připisují rodiče. V situaci kdy nabídka vzdělávacích příležitostí zůstává hluboko pod poptávkou, a to zejména ve školách, které jsou považovány za žádoucí (gymnázia, vysoká škola), konkurence na vstupu do vyšších stupňů vzdělávacího systému roste. To posiluje roli schopností dětí a jejich vlastních představ o významu vzdělání pro životní úspěch. Jak schopnosti tak představy dětí o významu vzdělání jsou ovšem významně závislé na sociálním původu, což nakonec vede k tomu, že celkový efekt sociálního původu na vzdělanostní aspirace zůstává velmi silný. Sociální transformace sebou přinesla růst ekonomické návratnosti vzdělání, které se tak postupně stává stále univerzálnější strategií životního úspěchu. To celkově zvyšuje hladinu vzdělanostních aspirací, což způsobuje i oslabení přímého efektu sociálního původu i významu, který vzdělání připisují rodiče. V situaci kdy nabídka vzdělávacích příležitostí zůstává hluboko pod poptávkou, a to zejména ve školách, které jsou považovány za žádoucí (gymnázia, vysoká škola), konkurence na vstupu do vyšších stupňů vzdělávacího systému roste. To posiluje roli schopností dětí a jejich vlastních představ o významu vzdělání pro životní úspěch. Jak schopnosti tak představy dětí o významu vzdělání jsou ovšem významně závislé na sociálním původu, což nakonec vede k tomu, že celkový efekt sociálního původu na vzdělanostní aspirace zůstává velmi silný. Research in social stratification has brought convincing evidence that educational aspirations of adolescents are one of the strongest predictors in their educational careers. Consequently, the role of mental ability, background family socio-economic status, its cultural and social capital, effects of school, teachers and peers, have been the key topics in social stratification research for decades. The progress achieved in this field wouldn’t have been possible without the data from large-scale longitudinal research projects usually assessing the above mentioned variables. However, in the formerly socialist countries, this strand of stratification research was stifled for ideological and political reasons. Moreover, in most of these countries, mental ability wasn’t permitted to be assessed and analyzed together with background variables.
dcterms:title
Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003 Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003 Change in educational aspirations during the transformation: Czech Republic 1989 - 2003
skos:prefLabel
Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003 Change in educational aspirations during the transformation: Czech Republic 1989 - 2003 Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003
skos:notation
RIV/68378025:_____/06:00032339!RIV07-AV0-68378025
n5:aktivita
n9:Z
n5:aktivity
Z(AV0Z70280505)
n5:dodaniDat
n15:2007
n5:domaciTvurceVysledku
n14:6236642 n14:7047991
n5:druhVysledku
n17:W
n5:duvernostUdaju
n8:S
n5:entitaPredkladatele
n16:predkladatel
n5:idSjednocenehoVysledku
495495
n5:idVysledku
RIV/68378025:_____/06:00032339
n5:jazykVysledku
n12:cze
n5:klicovaSlova
educational aspirations
n5:klicoveSlovo
n18:educational%20aspirations
n5:kontrolniKodProRIV
[D77342B70A27]
n5:mistoKonaniAkce
Praha
n5:obor
n10:AO
n5:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n5:pocetTvurcuVysledku
2
n5:pocetUcastnikuAkce
33
n5:pocetZahranicnichUcastnikuAkce
0
n5:rokUplatneniVysledku
n15:2006
n5:statKonaniAkce
n7:CZ
n5:tvurceVysledku
Stachová, Jana Matějů, Petr
n5:typAkce
n6:CST
n5:ukonceniAkce
2006-04-13+02:00
n5:zahajeniAkce
2006-04-13+02:00
n5:zamer
n11:AV0Z70280505