This HTML5 document contains 41 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F67985955%3A_____%2F14%3A00427215%21RIV15-AV0-67985955/
n5http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F67985955%3A_____%2F14%3A00427215%21RIV15-AV0-67985955
rdf:type
skos:Concept n14:Vysledek
dcterms:description
Oživení pyrrhónského skepticismu v evropském myšlení 17. století významně ovlivnilo nejen další vývoj epistemologie ale i oblast teologie. Skeptické popření legitimity racionálního usuzování zasáhlo i legitimitu tradičních argumentů boží existence. Snaha 'zachránit Boha' vyústila do fideismu, ve kterém je víra odsunuta do sféry niterného prožitku, prosyceného tajemností. K hlavním propagátorům pyrrhonismu i představitelům fideistického obratu patřil Montaigne. Nemohli bychom u Huma uvažovat o podobné strategii? Hume přijal racionální neřešitelnost epistemologického skepticismu a vedle něj postavil pozitivní pilíř poznání, spočíva jící v lidské přirozenosti. Analogicky by mohl k náboženské skepsi zvolit protipól v soukromé víře v srdci, případně ji uznat jako přirozenou potřebu lidského života. Autorka při zkoumání těchto problémů vychází především z Humových Dialogů a dochází k závěru, že – na rozdíl od Bayla – se Hume již plně pohybuje na osvícenské půdě, kde náboženství i v jeho niterné formě patří do starých 'temných' časů. Oživení pyrrhónského skepticismu v evropském myšlení 17. století významně ovlivnilo nejen další vývoj epistemologie ale i oblast teologie. Skeptické popření legitimity racionálního usuzování zasáhlo i legitimitu tradičních argumentů boží existence. Snaha 'zachránit Boha' vyústila do fideismu, ve kterém je víra odsunuta do sféry niterného prožitku, prosyceného tajemností. K hlavním propagátorům pyrrhonismu i představitelům fideistického obratu patřil Montaigne. Nemohli bychom u Huma uvažovat o podobné strategii? Hume přijal racionální neřešitelnost epistemologického skepticismu a vedle něj postavil pozitivní pilíř poznání, spočíva jící v lidské přirozenosti. Analogicky by mohl k náboženské skepsi zvolit protipól v soukromé víře v srdci, případně ji uznat jako přirozenou potřebu lidského života. Autorka při zkoumání těchto problémů vychází především z Humových Dialogů a dochází k závěru, že – na rozdíl od Bayla – se Hume již plně pohybuje na osvícenské půdě, kde náboženství i v jeho niterné formě patří do starých 'temných' časů. The revival of Pyrrhonian scepticism in European thought of the 17th century had a significant influence not only on the further development of epistemology, but also on the sphere of theology. Sceptical denial of the legitimacy of rational judgement affected even the legitimacy of traditional arguments for God's existence. The attempt to 'save God' led to fideism in which faith is transferred to the sphere of inner experience, and is fraught with mystery. One of the main propagators of Pyrrhonism, and representatives of the fideistic turn, was Montaigne. What about Hume? Do we not find a similar strategy here too? After all, Hume accepted the irresolvability of epistemological scepticism by rational means, and he founded the positive structure of knowledge on human nature instead. Analogically, he might be inclined to go for the opposite pole of religious scepticism by endorsing the private faith of the heart, and he might perhaps even recognise this as a natural need in human life. The author, in her investigation of these questions, treats above all of Hume's Dialogues and she arrives at the conclusion that Hume - in contrast to his predecessor Bayle-is perfectly devoted to an enlightened world where religion, especially in its fideistic form, belongs to the old time of 'darkness'.
dcterms:title
Skepticismus a fideismus. Montaigne a Hume Skepticismus a fideismus. Montaigne a Hume Scepticism and Fideism. Motaigne and Hume
skos:prefLabel
Skepticismus a fideismus. Montaigne a Hume Scepticism and Fideism. Motaigne and Hume Skepticismus a fideismus. Montaigne a Hume
skos:notation
RIV/67985955:_____/14:00427215!RIV15-AV0-67985955
n3:aktivita
n12:I
n3:aktivity
I
n3:cisloPeriodika
1
n3:dodaniDat
n5:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n16:2077906
n3:druhVysledku
n11:J
n3:duvernostUdaju
n8:S
n3:entitaPredkladatele
n6:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
45164
n3:idVysledku
RIV/67985955:_____/14:00427215
n3:jazykVysledku
n15:cze
n3:klicovaSlova
Hume; Montaigne; scepticism; fideism; true religion
n3:klicoveSlovo
n4:scepticism n4:true%20religion n4:Hume n4:fideism n4:Montaigne
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[39E5BB3038BB]
n3:nazevZdroje
Filosofický časopis
n3:obor
n13:AA
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n5:2014
n3:svazekPeriodika
62
n3:tvurceVysledku
Parusniková, Zuzana
n3:wos
000333543800003
s:issn
0015-1831
s:numberOfPages
22