This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n9http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/zamer/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n8http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005136%21RIV08-MSM-15510___/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n11http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005136%21RIV08-MSM-15510___
rdf:type
skos:Concept n10:Vysledek
dcterms:description
Tento příspěvek se zaměřuje na koncept jinakosti, specifické potřeby osob se zdravotním postižením a způsoby práce s jinakostí v oblasti výchovy a vzdělávání. Nejprve se zaměřujeme na koncepty jinakosti a rovných příležitostí z pohledu olympijských ideálů a teoretického modelu klasifikace postižení (International classification of functioning and disability of WHO, 2001). Dále se věnujeme vymezení pojmu inkluze z historického a teoretického pohledu autorů střední Evropy (Jesenský, 1998 a Vítková, 1999). Nakonec uvádíme příklady využití zážitkové pedagogiky pro pochopení a přijetí jinakosti a facilitaci plného začlenění jedinců se zdravotním postižením do společnosti. Nabízíme specifické příklady programů a aktivit, které mohou podpořit začlenění osob se zdravotním postižením ve vzdělávacím prostředí. This paper focuses on the concept of differentness and unique needs of persons with disabilities and the ways how it can be used in the educational environment. At first we focus on the general concepts of differentness and equal opportunities from the perspectives of Olympic ideals of amateurism and from the view of International Classification of Functioning and Disability of WHO (2001). Later we discuss the meaning of the term inclusion from the historical perspective and from the view of theoretical approach of central/eastern European authors (Jesensky, 1998 and Vitkova, 1999). Finally we explore the potential of experiential education programs in understadning the differentness and enhancing the full inclusion. We provide specific examples of programs and activities which can help to enhance the inclusion of persons with disabilities in the educational environment. This paper focuses on the concept of differentness and unique needs of persons with disabilities and the ways how it can be used in the educational environment. At first we focus on the general concepts of differentness and equal opportunities from the perspectives of Olympic ideals of amateurism and from the view of International Classification of Functioning and Disability of WHO (2001). Later we discuss the meaning of the term inclusion from the historical perspective and from the view of theoretical approach of central/eastern European authors (Jesensky, 1998 and Vitkova, 1999). Finally we explore the potential of experiential education programs in understadning the differentness and enhancing the full inclusion. We provide specific examples of programs and activities which can help to enhance the inclusion of persons with disabilities in the educational environment.
dcterms:title
Inkluze v zážitkové pedagogice jako strategie pro přístup k jinakosti Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness
skos:prefLabel
Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness Inkluze v zážitkové pedagogice jako strategie pro přístup k jinakosti
skos:notation
RIV/61989592:15510/07:00005136!RIV08-MSM-15510___
n3:strany
7-12
n3:aktivita
n18:Z
n3:aktivity
Z(MSM6198959221)
n3:cisloPeriodika
1
n3:dodaniDat
n11:2008
n3:domaciTvurceVysledku
n12:2673002 n12:5562082
n3:druhVysledku
n16:J
n3:duvernostUdaju
n6:S
n3:entitaPredkladatele
n8:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
425909
n3:idVysledku
RIV/61989592:15510/07:00005136
n3:jazykVysledku
n15:eng
n3:klicovaSlova
Differentness; integration; inclusion; disability; experiential education
n3:klicoveSlovo
n7:Differentness n7:integration n7:inclusion n7:disability n7:experiential%20education
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[8E339AE86387]
n3:nazevZdroje
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica
n3:obor
n17:AM
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n3:pocetTvurcuVysledku
2
n3:rokUplatneniVysledku
n11:2007
n3:svazekPeriodika
37
n3:tvurceVysledku
Jirásek, Ivo Kudláček, Martin
n3:zamer
n14:MSM6198959221
s:issn
1212-1185
s:numberOfPages
6
n9:organizacniJednotka
15510