This HTML5 document contains 40 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n18http://localhost/temp/predkladatel/
n7http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n9https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F61989592%3A15410%2F08%3A00007723%21RIV09-MSM-15410___/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n19http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n10http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F61989592%3A15410%2F08%3A00007723%21RIV09-MSM-15410___
rdf:type
skos:Concept n14:Vysledek
dcterms:description
The interest in studying the natural sciences is decreasing in both Europe and the Czech Republic. The STM Morava project is focused on the popularity of natural sciences (mainly physics, chemistry and mathematics) in primary and secondary school pupils. The contribution introduces the findings related to the evaluation of the subjects, primarily the natural sciences, the reasons of their popularity, the participation in natural sciences competitions and motivation of participation in these competitions, evaluation of job prestige, orientation towards the characteristics of desired future jobs. The influences on the choice of university or college are not forgotten in the secondary school pupils. According to researches in France, Germany and the Netherlands the reason of a weak interest in university study of natural sciences is an overmuch academic orientation of these study majors. The interest in studying the natural sciences is decreasing in both Europe and the Czech Republic. The STM Morava project is focused on the popularity of natural sciences (mainly physics, chemistry and mathematics) in primary and secondary school pupils. The contribution introduces the findings related to the evaluation of the subjects, primarily the natural sciences, the reasons of their popularity, the participation in natural sciences competitions and motivation of participation in these competitions, evaluation of job prestige, orientation towards the characteristics of desired future jobs. The influences on the choice of university or college are not forgotten in the secondary school pupils. According to researches in France, Germany and the Netherlands the reason of a weak interest in university study of natural sciences is an overmuch academic orientation of these study majors. Zájem o studium přírodních věd v Evropě i České republice klesá. V rámci projektu STM Morava se zaměřujeme na oblíbenost přírodních věd (především fyziky, chemie a matematiky) u žáků základních a středních škol. Příspěvek seznamujeme se zjištěními týkajícími se hodnocení vyučovacích předmětů, zejména přírodovědných, důvodů jejich oblíbenosti, účasti v přírodovědných soutěžích a motivů pro soutěžení, s četbou přírodovědných časopisů, hodnocením prestiže povolání, orientací na charakter práce, kterou by chtěli v budoucnu vykonávat. U středoškoláků opomenuty nezůstávají ani důvody rozhodující o volbě vysoké školy. Podle výzkumů z Francie, Německa Nizozemí, je důvodem malého zájmu o vysokoškolské studium přírodních věd příliš akademická orientace studijních oborů.
dcterms:title
Pupils' Interest in Studying Natural Sciences Zájem žáků o studium přírodních věd Pupils' Interest in Studying Natural Sciences
skos:prefLabel
Pupils' Interest in Studying Natural Sciences Zájem žáků o studium přírodních věd Pupils' Interest in Studying Natural Sciences
skos:notation
RIV/61989592:15410/08:00007723!RIV09-MSM-15410___
n3:aktivita
n15:P
n3:aktivity
P(2E06029)
n3:dodaniDat
n10:2009
n3:domaciTvurceVysledku
n17:7718632
n3:druhVysledku
n19:D
n3:duvernostUdaju
n6:S
n3:entitaPredkladatele
n11:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
391072
n3:idVysledku
RIV/61989592:15410/08:00007723
n3:jazykVysledku
n20:eng
n3:klicovaSlova
Pupils; natural sciences; evaluation of the subjects; job prestige
n3:klicoveSlovo
n12:evaluation%20of%20the%20subjects n12:natural%20sciences n12:Pupils n12:job%20prestige
n3:kontrolniKodProRIV
[1FF742973D89]
n3:mistoVydani
Zagreb
n3:nazevZdroje
Pedagogija u kontekstu družstva znanja/Pedagogy in the Context of a Knowledge Society
n3:obor
n5:AO
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:projekt
n13:2E06029
n3:rokUplatneniVysledku
n10:2008
n3:tvurceVysledku
Dopita, Miroslav
s:numberOfPages
8
n7:hasPublisher
University of Zagreb
n9:isbn
978-953-99326-8-6
n18:organizacniJednotka
15410