This HTML5 document contains 46 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n13http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n8http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F61989592%3A15210%2F13%3A33147885%21RIV14-MSM-15210___/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n11http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F61989592%3A15210%2F13%3A33147885%21RIV14-MSM-15210___
rdf:type
skos:Concept n14:Vysledek
dcterms:description
Článek se zabývá problematikou užívání konceptů a kategorií v sociálních vědách, se zvláštním zřetelem k pojmu náboženství. Tento pojem se stal předmětem kritických analýz řady autorů, např. T. Fitzgeralda, R. T. McCutcheona či D. Dubuissona. Kritikové vnímají pojem náboženství jako manipulativní a předsudečný sociokulturní konstrukt, jehož původ je nutno hledat ve zcela specifickém prostředí %22západní%22 (tedy eruoamerické či na křesťanských základech spočívající) kultury a společnosti. Kritika pojmu náboženství coby sociokulturního konstruktu však nemusí automaticky znamenat i to, že samotný koncept by neměl být badateli v sociálních vědách využíván. Kritika pojmu náboženství nemusí vést k přesvědčení, že je zcela neužitečný k popisu a analýze společenských a kulturních jevů mimo kontext západní kultury. Článek se opírá o příklady z oblasti japonského sociokulturního prostředí. S ohledem na japonské prostředí, nemůže být pojem náboženství (šúkjó) jednoduše prohlašován za import ze Západu, neboť má hlubší historické kořeny přímo v samotném japonském prostředí. Je jisté, že obsah a rozsah pojmu náboženství v japonském kontextu prošel proměnami, které nebyly bez hlubokého vlivu kulturní výměny s euroamerickou sociokulturní oblastí. To však samo o sobě není důvodem pro to, abychom pojem náboženství odsoudili coby mocenskopolitický nástroj koloniálních mocností. Zároveň je zjevné, že pojem náboženství si zachovává svůj význam pro popis a analýzu sociokulturních jevů. This article deals with the issue of using concepts and categories in social sciences with particular focus on the concept of %22religion%22. This concept has been critically analyzed by several authors, e.g. by Timothy Fitzgerald, Russell T. McCutcheon and Daniel Dubuisson. The category of religion is seen by its critics as a biased and manipulative socio-cultural construct, originating in the specific social and cultural environment of Western (Euro-American, Christianity-based) environment. The critique of the notion of religion as a socio-culturally constructed concept does not necessarily mean that the concept itself should be abandoned or that it is of no practical use for the description and analysis of non-Western social and cultural phenomena. This contention is evidenced with examples from the Japanese context. The notion of religion (shukyo) cannot be easily proclaimed to be a Western import to Japan; it has older roots in Japanese history. The extent and content of this concept, as well as its place in a wider conceptual network, have certainly been transformed in the process of cultural exchange with different Euro-American environments but this does not imply that this concept is simply a tool of any colonial power whatsoever nor does it preclude its analytical usefulness. Článek se zabývá problematikou užívání konceptů a kategorií v sociálních vědách, se zvláštním zřetelem k pojmu náboženství. Tento pojem se stal předmětem kritických analýz řady autorů, např. T. Fitzgeralda, R. T. McCutcheona či D. Dubuissona. Kritikové vnímají pojem náboženství jako manipulativní a předsudečný sociokulturní konstrukt, jehož původ je nutno hledat ve zcela specifickém prostředí %22západní%22 (tedy eruoamerické či na křesťanských základech spočívající) kultury a společnosti. Kritika pojmu náboženství coby sociokulturního konstruktu však nemusí automaticky znamenat i to, že samotný koncept by neměl být badateli v sociálních vědách využíván. Kritika pojmu náboženství nemusí vést k přesvědčení, že je zcela neužitečný k popisu a analýze společenských a kulturních jevů mimo kontext západní kultury. Článek se opírá o příklady z oblasti japonského sociokulturního prostředí. S ohledem na japonské prostředí, nemůže být pojem náboženství (šúkjó) jednoduše prohlašován za import ze Západu, neboť má hlubší historické kořeny přímo v samotném japonském prostředí. Je jisté, že obsah a rozsah pojmu náboženství v japonském kontextu prošel proměnami, které nebyly bez hlubokého vlivu kulturní výměny s euroamerickou sociokulturní oblastí. To však samo o sobě není důvodem pro to, abychom pojem náboženství odsoudili coby mocenskopolitický nástroj koloniálních mocností. Zároveň je zjevné, že pojem náboženství si zachovává svůj význam pro popis a analýzu sociokulturních jevů.
dcterms:title
Existuje v Japonsku náboženství? Kategorie náboženství a postmoderní kritika v sociálních vědách Existuje v Japonsku náboženství? Kategorie náboženství a postmoderní kritika v sociálních vědách Is There any Religion in Japan? The Category of Religion and Postmodern Critique in Social Sciences
skos:prefLabel
Existuje v Japonsku náboženství? Kategorie náboženství a postmoderní kritika v sociálních vědách Is There any Religion in Japan? The Category of Religion and Postmodern Critique in Social Sciences Existuje v Japonsku náboženství? Kategorie náboženství a postmoderní kritika v sociálních vědách
skos:notation
RIV/61989592:15210/13:33147885!RIV14-MSM-15210___
n14:predkladatel
n15:orjk%3A15210
n3:aktivita
n7:I
n3:aktivity
I
n3:cisloPeriodika
2
n3:dodaniDat
n11:2014
n3:domaciTvurceVysledku
n12:4923952
n3:druhVysledku
n6:J
n3:duvernostUdaju
n17:S
n3:entitaPredkladatele
n8:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
73917
n3:idVysledku
RIV/61989592:15210/13:33147885
n3:jazykVysledku
n18:cze
n3:klicovaSlova
epistemology, postmodernism and social sciences, criticism of postcolonial scholarship, religion, religion in Japan, religionistika, shykyo, scientific study of religion, social constructivism
n3:klicoveSlovo
n4:social%20constructivism n4:epistemology n4:religion n4:scientific%20study%20of%20religion n4:criticism%20of%20postcolonial%20scholarship n4:religion%20in%20Japan n4:religionistika n4:shykyo n4:postmodernism%20and%20social%20sciences
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[5E8C2E732D07]
n3:nazevZdroje
Religio
n3:obor
n16:AA
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n11:2013
n3:svazekPeriodika
2013
n3:tvurceVysledku
Havlíček, Jakub
s:issn
1210-3640
s:numberOfPages
26
n13:organizacniJednotka
15210