This HTML5 document contains 50 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n22http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n15http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n14http://localhost/temp/predkladatel/
n19http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n18https://schema.org/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/zamer/
shttp://schema.org/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n21http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A33116716%21RIV12-MSM-15210___/
n8http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A33116716%21RIV12-MSM-15210___
rdf:type
skos:Concept n12:Vysledek
dcterms:description
Moravian Jews were notoriously lax in observing Jewish religious laws concerning wine during the sixteenth century. According to several independent sources Moravian Jews consumed non-kosher wine without any scruples. Moreover, their rabbis apparently justified the laxity arguing that the old prohibitions on consuming the Gentiles' wines were no longer in force. This situation provoked the anger of the famous Maharal of Prague, and he prohibited Moravian Jews to appoint rabbis in 1592. Although it is difficult to gauge whether Maharal's injunction was indeed observed, the reputation of Moravian Jews in general and their rabbis in particular was ruined for several decades. The situation began to change with the publication of a Hebrew book by Leib Pisek, a rabbi of Mikulov, in 1616, which related how the prohibition of drinking non-kosher wine was introduced in a local community. The rules of wine production and consumption in Moravia were definitely settled by Landesrabbiner Menahem Krochmal of Mikulov during the 1640s and 1650s. Drinking the wine of non-Jews was strictly forbidden, on the one hand, but the rules about the production of wine were interpreted in a liberal manner, on the other hand. During the seventeenth century Moravian Jews had to give up their earlier custom of drinking together with Gentiles, despite the obvious social disadvantages involved. This fact is a quite impressive proof of the vitality and strength of Jewish religion as a social reality in early modern Europe. Moravští židé byli v průběhu sedmnáctého století notoricky laxní v otázce dodržování židovských náboženských zákonů ohledně vína. Podle několika nezávislých pramenů bez skurpulí konzumovali víno, které nebylo košer. Navíc se zdá, že rabíni ospravedlňovali svou laxnost tím, že staré zákazy týkající se pití pohanského vína již neplatí. Tento stav rozhněval známého pražského Maharala, který v roce 1592 moravským židům zakázal ustanovovat rabíny. Těžko se odhaduje, zda moravští židé Maharalovo nařízení skutečně dodržovali, ale pověst moravských židů - a zvláště jejich rabínů - byla na několik desetiletí vážně poškozena. Situace se začala měnit v roce 1616, po uveřejnění hebrejského spisu od mikulovského rabína Leiba Piska. Kniha popisuje, jak byly v místní obci zavedeny zákazy ohledně pití ne-košer vína. Pravidla pro výrobu a spotřebu vína s konečnou platností uspořádal Landesrabbiner Menahem Krochmal v Mikulově během 40. a 50. let 17. století. Pití nežidovského vína bylo na jednu stranu přísně zakázáno, pravidla ohledně výroby vína však byla na druhou stranu interpretována liberálním způsobem. V průběhu sedmnáctého století se moravští židé museli vzdát pití vína spolu s pohany, jak měli předtím ve zvyku, a to navzdory očividným společenským znevýhodněním, k nimž změna vedla. Tato skutečnost poměrně působivě dokazuje, nakolik bylo židovské náboženství jakožto společenská realita v raně moderní Evropě silné a vitální. Moravští židé byli v průběhu sedmnáctého století notoricky laxní v otázce dodržování židovských náboženských zákonů ohledně vína. Podle několika nezávislých pramenů bez skurpulí konzumovali víno, které nebylo košer. Navíc se zdá, že rabíni ospravedlňovali svou laxnost tím, že staré zákazy týkající se pití pohanského vína již neplatí. Tento stav rozhněval známého pražského Maharala, který v roce 1592 moravským židům zakázal ustanovovat rabíny. Těžko se odhaduje, zda moravští židé Maharalovo nařízení skutečně dodržovali, ale pověst moravských židů - a zvláště jejich rabínů - byla na několik desetiletí vážně poškozena. Situace se začala měnit v roce 1616, po uveřejnění hebrejského spisu od mikulovského rabína Leiba Piska. Kniha popisuje, jak byly v místní obci zavedeny zákazy ohledně pití ne-košer vína. Pravidla pro výrobu a spotřebu vína s konečnou platností uspořádal Landesrabbiner Menahem Krochmal v Mikulově během 40. a 50. let 17. století. Pití nežidovského vína bylo na jednu stranu přísně zakázáno, pravidla ohledně výroby vína však byla na druhou stranu interpretována liberálním způsobem. V průběhu sedmnáctého století se moravští židé museli vzdát pití vína spolu s pohany, jak měli předtím ve zvyku, a to navzdory očividným společenským znevýhodněním, k nimž změna vedla. Tato skutečnost poměrně působivě dokazuje, nakolik bylo židovské náboženství jakožto společenská realita v raně moderní Evropě silné a vitální.
dcterms:title
Controversies regarding the production and consumption of wine in Moravia in the early modern period Kontroverze ohledně výroby a spotřeby vína na Moravě v období raného novověku Kontroverze ohledně výroby a spotřeby vína na Moravě v období raného novověku
skos:prefLabel
Controversies regarding the production and consumption of wine in Moravia in the early modern period Kontroverze ohledně výroby a spotřeby vína na Moravě v období raného novověku Kontroverze ohledně výroby a spotřeby vína na Moravě v období raného novověku
skos:notation
RIV/61989592:15210/11:33116716!RIV12-MSM-15210___
n12:predkladatel
n13:orjk%3A15210
n5:aktivita
n20:Z
n5:aktivity
Z(MSM6198959225)
n5:dodaniDat
n8:2012
n5:domaciTvurceVysledku
n19:7072341
n5:druhVysledku
n16:D
n5:duvernostUdaju
n21:S
n5:entitaPredkladatele
n6:predkladatel
n5:idSjednocenehoVysledku
208128
n5:idVysledku
RIV/61989592:15210/11:33116716
n5:jazykVysledku
n17:cze
n5:klicovaSlova
Judaism, Halakha (Jewish religious law), Kosher wine, Maharal of Prague (?-1613), Leib Pisek (?-1616), Menahem Krochmal (?-1661), Mikulov, Moravia, Jewish history, early modern period
n5:klicoveSlovo
n7:Leib%20Pisek%20%28%3F-1616%29 n7:Mikulov n7:Judaism n7:Kosher%20wine n7:Moravia n7:early%20modern%20period n7:Halakha%20%28Jewish%20religious%20law%29 n7:Menahem%20Krochmal%20%28%3F-1661%29 n7:Jewish%20history n7:Maharal%20of%20Prague%20%28%3F-1613%29
n5:kontrolniKodProRIV
[B7091A9CE201]
n5:mistoKonaniAkce
Olomouc
n5:mistoVydani
Olomouc
n5:nazevZdroje
Sborník z 3. mezinárodní interdisciplinární konference %22Víno jako multikulturní fenomén%22
n5:obor
n11:AL
n5:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n5:pocetTvurcuVysledku
1
n5:rokUplatneniVysledku
n8:2011
n5:tvurceVysledku
Visi, Tamás
n5:typAkce
n22:EUR
n5:zahajeniAkce
2011-04-28+02:00
n5:zamer
n10:MSM6198959225
s:numberOfPages
10
n15:hasPublisher
Societas Scientiarum Olomucensis II
n18:isbn
978-80-87533-00-0
n14:organizacniJednotka
15210