This HTML5 document contains 44 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/statKonaniAkce/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F60461071%3A_____%2F13%3A%230000339%21RIV14-MSM-60461071/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n15http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F60461071%3A_____%2F13%3A%230000339%21RIV14-MSM-60461071
rdf:type
skos:Concept n3:Vysledek
dcterms:description
Výstava představila předčasně uzavřené a dosud nedostatečně zhodnocené sochařské a kreslířské dílo Zdeny Fibichové (1933–1991), významné představitelky českého poválečného umění, členky skupiny Trasa a v neposlední řadě pravnučky hudebního skladatele Zdeňka Fibicha. Komorní retrospektiva mapovala vývoj autorčina díla od šedesátých do konce osmdesátých let, kdy Fibichové práce zajímavým způsobem rezonovala s postmoderním uměním. Připomenula postupnou proměnu jejího sochařského jazyka: od rané fáze archaizující figurace přes strukturální a geometrické objekty až k „věcným“ plastikám a keramickým reliéfům, inspirovaným všednodenními rituály a předměty. Součástí výstavy byly rovněž kolorované a drátované objekty z předlistopadového období, v nichž Fibichová variovala téma domova, skrýše a obydlí jakožto předpokladu a opory lidské existence a v nichž se naplno projevila její fascinace prapůvodním a výsostně haptickým materiálem – hlínou. Výstava sestavená z exponátů z veřejných i soukromých sbírek v neposlední řadě připomněla Fibichové tušové kaligrafické kresby, jimž se intenzivně zabývala zvláště v druhé polovině osmdesátých let, a realizace v architektuře a veřejném prostoru. Zdena Fibichová patřila spolu s Evou Kmentovou a Věrou Janouškovou k nejvýraznějším umělkyním, které se v českém prostředí po válce prosadily na poli sochařství, předsudečně vnímaného jako výsostně mužská disciplína. Její suverénní sochařský projev a smysl pro monumentalitu rozhodně bořil zakořeněné stereotypy týkající se „ženského umění“; přesto si však Fibichová ve své práci od počátku nacházela témata, postupy a materiály, které akcentovaly ženskou zkušenost, intimitu a rukodělnou tradici. I jim byla tato výstava věnována. Výstava představila předčasně uzavřené a dosud nedostatečně zhodnocené sochařské a kreslířské dílo Zdeny Fibichové (1933–1991), významné představitelky českého poválečného umění, členky skupiny Trasa a v neposlední řadě pravnučky hudebního skladatele Zdeňka Fibicha. Komorní retrospektiva mapovala vývoj autorčina díla od šedesátých do konce osmdesátých let, kdy Fibichové práce zajímavým způsobem rezonovala s postmoderním uměním. Připomenula postupnou proměnu jejího sochařského jazyka: od rané fáze archaizující figurace přes strukturální a geometrické objekty až k „věcným“ plastikám a keramickým reliéfům, inspirovaným všednodenními rituály a předměty. Součástí výstavy byly rovněž kolorované a drátované objekty z předlistopadového období, v nichž Fibichová variovala téma domova, skrýše a obydlí jakožto předpokladu a opory lidské existence a v nichž se naplno projevila její fascinace prapůvodním a výsostně haptickým materiálem – hlínou. Výstava sestavená z exponátů z veřejných i soukromých sbírek v neposlední řadě připomněla Fibichové tušové kaligrafické kresby, jimž se intenzivně zabývala zvláště v druhé polovině osmdesátých let, a realizace v architektuře a veřejném prostoru. Zdena Fibichová patřila spolu s Evou Kmentovou a Věrou Janouškovou k nejvýraznějším umělkyním, které se v českém prostředí po válce prosadily na poli sochařství, předsudečně vnímaného jako výsostně mužská disciplína. Její suverénní sochařský projev a smysl pro monumentalitu rozhodně bořil zakořeněné stereotypy týkající se „ženského umění“; přesto si však Fibichová ve své práci od počátku nacházela témata, postupy a materiály, které akcentovaly ženskou zkušenost, intimitu a rukodělnou tradici. I jim byla tato výstava věnována. This exhibition presented the sculptures and drawings of Zdena Fibichová (1933–1991), an artist whose work came to an untimely end and has yet to be properly appreciated. The granddaughter of the musical composer Zdeněk Fibich, she was a leading figure in postwar Czech art and a member of the Trasa artists’ group. This intimate retrospective mapped out Fibichová’s art from the 1960s to the end of the 1980s, when her work echoed postmodern art in an interesting way. The exhibition highlighted the gradual transformation of her sculptural language from her early archaic figures through her structural and geometric objects to the “material” sculptures and ceramic reliefs that were inspired by everyday rituals and objects. Featured as well were her colored and wire objects from the period right before the Revolution in November 1989 in which she varied the themes of home, hideaway, and dwelling as a precondition and linchpin for human existence, giving full expression to her fascination with the archetypal and eminently tactile material of clay. The exhibition comprised pieces from both public and private collections; it also included Fibichová’s calligraphic ink drawings – a form she worked with intensively over the latter half of the 1980s, and reminded of her sculptures for architectural settings and public spaces. Zdena Fibichová belonged with Eva Kmentová and Věra Janoušková to the most outstanding postwar Czech female sculptors at a time when the discipline of sculpture had long been subject to the biased view that it was the exclusive domain of men. Her mastery of sculpture and her sense of monumentality did much to demolish the deep-rooted stereotypes about “women’s art.” Yet from the very outset the motifs, methods, and materials that defined Fibichová’s work accented a woman’s experience, intimacy, and the tradition of handicraft. This exhibition was dedicated to these aspects as well.
dcterms:title
Zdena Fibichová (1933–1991) Zdena Fibichová (1933–1991) Zdena Fibichová (1933–1991)
skos:prefLabel
Zdena Fibichová (1933–1991) Zdena Fibichová (1933–1991) Zdena Fibichová (1933–1991)
skos:notation
RIV/60461071:_____/13:#0000339!RIV14-MSM-60461071
n3:predkladatel
n4:ico%3A60461071
n5:aktivita
n18:V
n5:aktivity
V
n5:dodaniDat
n15:2014
n5:domaciTvurceVysledku
n12:6782566
n5:druhVysledku
n11:E
n5:duvernostUdaju
n17:S
n5:entitaPredkladatele
n13:predkladatel
n5:idSjednocenehoVysledku
118546
n5:idVysledku
RIV/60461071:_____/13:#0000339
n5:jazykVysledku
n9:cze
n5:klicovaSlova
Zdena Fibichová; Trasa art group; post-war Czech art; new figuration; abstract sculpture; ceramics; women’s art
n5:klicoveSlovo
n7:post-war%20Czech%20art n7:ceramics n7:women%E2%80%99s%20art n7:abstract%20sculpture n7:new%20figuration n7:Zdena%20Fibichov%C3%A1 n7:Trasa%20art%20group
n5:kontrolniKodProRIV
[4126F7E8EE96]
n5:mistoKonaniAkce
Museum Kampa v Praze
n5:obor
n8:AL
n5:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n5:pocetTvurcuVysledku
1
n5:pocetUcastnikuAkce
1
n5:pocetZahranicnichUcastnikuAkce
0
n5:rokUplatneniVysledku
n15:2013
n5:statKonaniAkce
n14:CZ
n5:tvurceVysledku
Pachmanová, Martina
n5:typAkce
n16:CST
n5:ukonceniAkce
2013-12-01+01:00
n5:zahajeniAkce
2013-10-18+02:00