This HTML5 document contains 41 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n15http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F49777513%3A23420%2F14%3A43924526%21RIV15-MSM-23420___/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n7http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F49777513%3A23420%2F14%3A43924526%21RIV15-MSM-23420___
rdf:type
n11:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
Artphiletics - Expressive art in the service of personality development. This text offers a brief account of the premises and some of the main features of artphiletics as an educational concept involving expressive art as its main educational tool in combination with critical reflection via dialogue. The first part of the article sets out the intellectual starting points and historical conditions from which the conception of artphiletics has developed in Czech educational circles. The second part of the article is devoted to analysis of some of the main principles of expressive symbolisation. It introduces and discuss the key concepts for the description and explication of educational processes in artphiletics praxis. For the interpretation of praxis artphiletics makes use of both the conceptual apparatus provided by N. Goodman's typology of symbolisation and its own original artphiletics terminology of what are known as experiential components, which make it possible to analyse educational situations form the perspective of the pupil or student. In the final part of the text this approach is used to analyse and explain the connections between the artphiletics concept of expression and the model of mentalisation, which was put forward at the start of the millennium by the psychoanalytic authors Fonagy and Target and it is based on distinguishing between so called psychological modalities (the modality of psychological equivalence, the modality of %22as if%22 - pretend, the modality of critical reflection). On the basis of analysis of the main features of the model of mentalisation, the author shows object of artphiletics study as the process in which, by means of dialogue based on critical reflection on expressive activities, knowledge is formed and developed with the aim of understanding the situation of the person among people in the context of culture in such a way as to enable this understanding to be valorised in education. Text ve stručném přehledu objasňuje koncepci artefiletiky jakožto výchovného pojetí, jehož hlavním výchovným nástrojem je expresivní tvorba ve spojení s reflexí v dialogu. V první části příspěvku jsou vyložena myšlenková východiska i historické podmínky, z nichž koncepce artefiletiky vyrůstala, se zvláštním ohledem k pedagogickému konstruktivismu, Broudyho myšlence filetického modelu výchovy a tradicím analytického přístupu v estetice anebo filosofii. Druhá část je věnována výkladu klíčových pojmů pro interpretování a explikaci výchovných procesů v artefiletické praxi, Jednak v rámci typologie symbolizace N. Goodmana jedna v původním artefiletické terminologii zážitkových komponent. Prostřednictvím uvedené terminologie je rozebírána souvislost mezi artefiletickým pojetím exprese a modelem mentalizace psychoanalytických autorů Fonagyho a Targetové. Text ve stručném přehledu objasňuje koncepci artefiletiky jakožto výchovného pojetí, jehož hlavním výchovným nástrojem je expresivní tvorba ve spojení s reflexí v dialogu. V první části příspěvku jsou vyložena myšlenková východiska i historické podmínky, z nichž koncepce artefiletiky vyrůstala, se zvláštním ohledem k pedagogickému konstruktivismu, Broudyho myšlence filetického modelu výchovy a tradicím analytického přístupu v estetice anebo filosofii. Druhá část je věnována výkladu klíčových pojmů pro interpretování a explikaci výchovných procesů v artefiletické praxi, Jednak v rámci typologie symbolizace N. Goodmana jedna v původním artefiletické terminologii zážitkových komponent. Prostřednictvím uvedené terminologie je rozebírána souvislost mezi artefiletickým pojetím exprese a modelem mentalizace psychoanalytických autorů Fonagyho a Targetové.
dcterms:title
Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji Artephiletics - Expressive art in the service of personality development
skos:prefLabel
Artephiletics - Expressive art in the service of personality development Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji
skos:notation
RIV/49777513:23420/14:43924526!RIV15-MSM-23420___
n4:aktivita
n5:N
n4:aktivity
N
n4:cisloPeriodika
4
n4:dodaniDat
n7:2015
n4:domaciTvurceVysledku
n12:8238154
n4:druhVysledku
n9:J
n4:duvernostUdaju
n16:S
n4:entitaPredkladatele
n13:predkladatel
n4:idSjednocenehoVysledku
4136
n4:idVysledku
RIV/49777513:23420/14:43924526
n4:jazykVysledku
n14:cze
n4:klicovaSlova
education; symbolization; reflection; creation; expression
n4:klicoveSlovo
n8:symbolization n8:creation n8:expression n8:education n8:reflection
n4:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n4:kontrolniKodProRIV
[3F5F3D6CD1EB]
n4:nazevZdroje
Speciální pedagogika
n4:obor
n17:AM
n4:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n4:pocetTvurcuVysledku
1
n4:rokUplatneniVysledku
n7:2014
n4:svazekPeriodika
24
n4:tvurceVysledku
Slavík, Jan
s:issn
1211-2720
s:numberOfPages
18
n15:organizacniJednotka
23420