This HTML5 document contains 40 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n16http://localhost/temp/predkladatel/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F49777513%3A23420%2F10%3A43898477%21RIV12-MSM-23420___/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n6http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F49777513%3A23420%2F10%3A43898477%21RIV12-MSM-23420___
rdf:type
n9:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
V příspěvku jsme se soustředili na zhodnocení jazykových prostředků, jimiž je v jazykových projevech mladé generace vyjadřováno hodnocení. Zajímalo nás, které hodnoticí výrazy děti volí, jsou-li některé výrazy v jejich vyjadřování nové, respektive módní, a kterými jazykovými prostředky dosahují intenzifikace svého vyjádření. Zkoumaný materiál tvořilo 15 nahrávek mluvených projevů žáků, rozsah jednotlivých nahrávek je 3-10 minut. Rozborem zkoumaného materiálu jsme došli k závěru, že v mluvených projevech žáků jsou velmi časté expresivní výrazy. Mezi nimi dominují expresiva vzniklá přenesením významu (hustý, drsný, libový, vymletý). Módní jsou nejen výrazy časté (trapný, hustý, super, v pohodě), ale také výrazy aktualizované (libový, suprový, vymletý, na pohodu), jež se vyskytují v nižší míře. Nejčastější způsob, kterým je dosahováno intenzifikace vyjádření, je spojování hodnoticího výrazu s adverbiem (hrozně v pohodě, úplně bezvadný), absolutně nejčastěji však s částicí fakt (fakt uvolněný). The present paper focuses on assessment of linguistic means used to express evaluation by the youth generation. We were interested in the children's choice of expressions; whether there are any new or fashionable expressions in their speech and what expressions are used as intensifiers. Fifteen 3-10-minute records of students` spoken language were used as material for the research. The analysis drew us to a conclusion that expressive vocabulary is very frequent in the students` speech. Among those, vast majority are words originating in a semantic shift (hustý, drsný, libový, vymletý). Everyday words(trapný, hustý, super, v pohodě), but also updated expressions(libový, suprový, vymletý, na pohodu), which are not used so frequently though, are very popular. The most common means of intensifying is adding an adverbial in front of the adjective (hrozně v pohodě, úplně bezvadný). However, by far the most common intensifier is the particle %22fakt%22 (fakt uvolněný). V příspěvku jsme se soustředili na zhodnocení jazykových prostředků, jimiž je v jazykových projevech mladé generace vyjadřováno hodnocení. Zajímalo nás, které hodnoticí výrazy děti volí, jsou-li některé výrazy v jejich vyjadřování nové, respektive módní, a kterými jazykovými prostředky dosahují intenzifikace svého vyjádření. Zkoumaný materiál tvořilo 15 nahrávek mluvených projevů žáků, rozsah jednotlivých nahrávek je 3-10 minut. Rozborem zkoumaného materiálu jsme došli k závěru, že v mluvených projevech žáků jsou velmi časté expresivní výrazy. Mezi nimi dominují expresiva vzniklá přenesením významu (hustý, drsný, libový, vymletý). Módní jsou nejen výrazy časté (trapný, hustý, super, v pohodě), ale také výrazy aktualizované (libový, suprový, vymletý, na pohodu), jež se vyskytují v nižší míře. Nejčastější způsob, kterým je dosahováno intenzifikace vyjádření, je spojování hodnoticího výrazu s adverbiem (hrozně v pohodě, úplně bezvadný), absolutně nejčastěji však s částicí fakt (fakt uvolněný).
dcterms:title
Módní výrazy v mluvených projevech žáků Módní výrazy v mluvených projevech žáků Popular expressions in students' spoken language
skos:prefLabel
Módní výrazy v mluvených projevech žáků Módní výrazy v mluvených projevech žáků Popular expressions in students' spoken language
skos:notation
RIV/49777513:23420/10:43898477!RIV12-MSM-23420___
n4:aktivita
n11:V
n4:aktivity
V
n4:cisloPeriodika
3
n4:dodaniDat
n6:2012
n4:domaciTvurceVysledku
n15:9090290
n4:druhVysledku
n13:J
n4:duvernostUdaju
n5:S
n4:entitaPredkladatele
n10:predkladatel
n4:idSjednocenehoVysledku
272280
n4:idVysledku
RIV/49777513:23420/10:43898477
n4:jazykVysledku
n17:cze
n4:klicovaSlova
linguistic intensifying; students' spoken language; evaluation expressions; linguistic means
n4:klicoveSlovo
n7:students%27%20spoken%20language n7:evaluation%20expressions n7:linguistic%20means n7:linguistic%20intensifying
n4:kodStatuVydavatele
PL - Polská republika
n4:kontrolniKodProRIV
[72AEFCD657E2]
n4:nazevZdroje
Bohemistyka
n4:obor
n14:AI
n4:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n4:pocetTvurcuVysledku
1
n4:rokUplatneniVysledku
n6:2010
n4:svazekPeriodika
10
n4:tvurceVysledku
Kyselová, Martina
s:issn
1642-9893
s:numberOfPages
5
n16:organizacniJednotka
23420