This HTML5 document contains 44 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n21http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n18http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n10http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n7https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n19http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F46747885%3A24510%2F13%3A%230001033%21RIV14-MSM-24510___/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n11http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F46747885%3A24510%2F13%3A%230001033%21RIV14-MSM-24510___
rdf:type
skos:Concept n5:Vysledek
dcterms:description
There are two leading paradigms (modern and postmodern) that determinate contemporary approach to human sciences. Social activists involved in all sorts of help and coaching are in danger to consider themselves to be a sort of “normal” people in comparison to “extra-normal” or “dysfunctional” clients. Proposed analysis of such a sort of modern bio-power finds that approach to be discriminatory and non-helping. Moreover, history of Western civilization proves its destructive force. Postmodern mentality based on structure and history of bio-power (M. Foucault) can help to restore the specific value of human person due to critical function on behalf of contemporary society. New approach of special pedagogical science can be based on Foucault's research in order to improve assistance to disabled persons in their specific life-situation and needs. Příspěvek poukazuje na dva diametrálně rozdílné přístupy k člověku, ohraničené paradigmatem moderny a současné postmoderny. Zvláště lidé v pomáhajících profesích jsou ve stálém nebezpečí hodnotit sebe jakožto normální a oddělovat se jiných – nenormálních, handicapovaných jedinců. Tento přístup je smutným dědictvím moderny. Na analýze moderní biomoci je proto v textu ukázáno, že diskriminační přístup se ukazuje nejen jakožto neplodný, ale i jako destruktivní pro celou západní civilizaci. Text ukazuje, že postmoderna, která vychází z jiného myšlenkového základu, dává v současnosti prostor pro změnu této moderní mentality. Speciální pedagogika tímto dostává možnost i úkol, aby se vyprofilovala do oboru, který bude nástrojem ke změně této mentality a bude svojí činností vytvářet obecného vědomí směrem k úctyhodnosti ke specifičnosti každého člověka. Právě postmoderní mentalita dává totiž v oblasti přístupu k člověku velký prostor ke změně diskriminujícího paradigmatu. Určitým humanitním ideálem současnosti proto je, aby se každý člověk chápal a sám byl pochopen jakožto bytost specifická, jedinečná a tedy i úctyhodná, která svojí specifičností rozvíjí nejenom sebe, ale může rozvíjet i druhé. Příspěvek se věnuje především analýze mocenských strategií moderny na rozboru klasického díla M. Foucaulta, který jako první poukázal na destruktivní konsekvence selektujícího přístupu k člověku. V závěru příspěvek vybízí, aby obor speciální pedagogiky využil příznivé postmoderní atmosféry a neutonul v pouhém hledání technické pomoci lidem se specifickými potřebami, jakkoliv i toto je důležitá oblast jejího působení. Příspěvek poukazuje na dva diametrálně rozdílné přístupy k člověku, ohraničené paradigmatem moderny a současné postmoderny. Zvláště lidé v pomáhajících profesích jsou ve stálém nebezpečí hodnotit sebe jakožto normální a oddělovat se jiných – nenormálních, handicapovaných jedinců. Tento přístup je smutným dědictvím moderny. Na analýze moderní biomoci je proto v textu ukázáno, že diskriminační přístup se ukazuje nejen jakožto neplodný, ale i jako destruktivní pro celou západní civilizaci. Text ukazuje, že postmoderna, která vychází z jiného myšlenkového základu, dává v současnosti prostor pro změnu této moderní mentality. Speciální pedagogika tímto dostává možnost i úkol, aby se vyprofilovala do oboru, který bude nástrojem ke změně této mentality a bude svojí činností vytvářet obecného vědomí směrem k úctyhodnosti ke specifičnosti každého člověka. Právě postmoderní mentalita dává totiž v oblasti přístupu k člověku velký prostor ke změně diskriminujícího paradigmatu. Určitým humanitním ideálem současnosti proto je, aby se každý člověk chápal a sám byl pochopen jakožto bytost specifická, jedinečná a tedy i úctyhodná, která svojí specifičností rozvíjí nejenom sebe, ale může rozvíjet i druhé. Příspěvek se věnuje především analýze mocenských strategií moderny na rozboru klasického díla M. Foucaulta, který jako první poukázal na destruktivní konsekvence selektujícího přístupu k člověku. V závěru příspěvek vybízí, aby obor speciální pedagogiky využil příznivé postmoderní atmosféry a neutonul v pouhém hledání technické pomoci lidem se specifickými potřebami, jakkoliv i toto je důležitá oblast jejího působení.
dcterms:title
Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms
skos:prefLabel
Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny Special Education within the Modern and Postmodern Paradigms Speciální pedagogika v paradigmatu moderny a postmoderny
skos:notation
RIV/46747885:24510/13:#0001033!RIV14-MSM-24510___
n5:predkladatel
n6:orjk%3A24510
n3:aktivita
n17:O
n3:aktivity
O
n3:dodaniDat
n11:2014
n3:domaciTvurceVysledku
n12:5328837
n3:druhVysledku
n13:D
n3:duvernostUdaju
n20:S
n3:entitaPredkladatele
n19:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
106851
n3:idVysledku
RIV/46747885:24510/13:#0001033
n3:jazykVysledku
n4:cze
n3:klicovaSlova
theory of normality; bio-politics; conformism; moral values; authority
n3:klicoveSlovo
n14:theory%20of%20normality n14:authority n14:conformism n14:moral%20values n14:bio-politics
n3:kontrolniKodProRIV
[BC26CECD13AF]
n3:mistoKonaniAkce
Liberec
n3:mistoVydani
Havlíčkův Brod
n3:nazevZdroje
Inkluzivní trendy ve speciální pedagogice
n3:obor
n15:AM
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n11:2013
n3:tvurceVysledku
Podzimek, Michal
n3:typAkce
n21:WRD
n3:zahajeniAkce
2013-01-01+01:00
s:numberOfPages
11
n18:hasPublisher
Technická univerzita v Liberci
n7:isbn
978-80-7311-142-7
n10:organizacniJednotka
24510