This HTML5 document contains 46 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n17http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n5http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00079249%21RIV15-MSM-14410___/
n19https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n4http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00079249%21RIV15-MSM-14410___
rdf:type
n13:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
The contribution analyses the representation of Polish history in Czech textbooks of history on the of two coherent series of textbooks publishing by the Scientia publishing house in Prague and the Nová škola (New School) publishing house in Brno from the 7th to 9th grade of primary school. Thoughts on the state of the representation of Polish history in presented textbooks allow us to state that it is generally commensurate with the possibilities of history teaching from the early Middle Ages to the present. The textbooks contribute to strenghtening of the image of Poles in Czech young generation. The study is based on scientific analysis of methodological approaaches and archival documents. Příspěvek provádí rozbor zastoupení polských dějin v českých dějepisných učebnicích dvou ucelených řad učebnic v pedagogických nakladatelstvích Scientia v Praze a Nová škola v Brně od 7. do 9. ročníku základních škol. Zamyšlení nad stavem zastoupení polských dějin v uvedených učebnicích opravňuje ke konstatování, že je vcelku úměrné možnostem dějepisného vyučování od raného středověku do současnosti. Učebnice přispívají k posilování obrazu Poláků u české mladé generace. Studie vychází z vědeckého rozboru metodických postupů a archivních dokumentů. Příspěvek provádí rozbor zastoupení polských dějin v českých dějepisných učebnicích dvou ucelených řad učebnic v pedagogických nakladatelstvích Scientia v Praze a Nová škola v Brně od 7. do 9. ročníku základních škol. Zamyšlení nad stavem zastoupení polských dějin v uvedených učebnicích opravňuje ke konstatování, že je vcelku úměrné možnostem dějepisného vyučování od raného středověku do současnosti. Učebnice přispívají k posilování obrazu Poláků u české mladé generace. Studie vychází z vědeckého rozboru metodických postupů a archivních dokumentů.
dcterms:title
Hiistory of Poland in Czech history textbooks for primary schools Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách
skos:prefLabel
Hiistory of Poland in Czech history textbooks for primary schools Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách Dějiny Polska v českých učebnicích dějepisu na základních školách
skos:notation
RIV/00216224:14410/14:00079249!RIV15-MSM-14410___
n3:aktivita
n18:I
n3:aktivity
I
n3:dodaniDat
n4:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n5:3912817 n5:8862796
n3:druhVysledku
n16:C
n3:duvernostUdaju
n7:S
n3:entitaPredkladatele
n14:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
10099
n3:idVysledku
RIV/00216224:14410/14:00079249
n3:jazykVysledku
n9:cze
n3:klicovaSlova
primary school; gramma school; Polish history; educational publishing house; textbooks; interactive form; teaching of history
n3:klicoveSlovo
n6:primary%20school n6:teaching%20of%20history n6:Polish%20history n6:educational%20publishing%20house n6:interactive%20form n6:textbooks n6:gramma%20school
n3:kontrolniKodProRIV
[083A58131938]
n3:mistoVydani
Ostrava
n3:nazevEdiceCisloSvazku
neuveden
n3:nazevZdroje
Vzájemný obraz souseda v polských a českých školních učebnicích
n3:obor
n15:AB
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n3:pocetStranKnihy
180
n3:pocetTvurcuVysledku
2
n3:rokUplatneniVysledku
n4:2014
n3:tvurceVysledku
Vaculík, Jaroslav Čapka, František
s:numberOfPages
7
n12:hasPublisher
Ostravská univerzita v Ostravě. Filozofická fakulta
n19:isbn
9788074645020
n17:organizacniJednotka
14410