This HTML5 document contains 42 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n7http://localhost/temp/predkladatel/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n5http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216224%3A14330%2F07%3A00022548%21RIV08-MSM-14330___/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n4http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216224%3A14330%2F07%3A00022548%21RIV08-MSM-14330___
rdf:type
n12:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
Předmětem zkoumání jsou konečné hry jednoho a půl hráče (Markovovy rozhodovací procesy), ve kterých je vítězná podmínka zadána pomocí formule logiky větvícího času qPECTL*, což je rozšíření kvalitativní PCTL*. Zkoumáme rozhodnutelnost a složitost problému existence vítězné strategie v těchto hrách. Popíšeme fragment detPECTL*, pro který je tento problém rozhodnutelný v exponenciálním čase a také ukážeme, že vítěznou strategii lze nalézt v exponenciálním čase, pokud tato existuje. Navíc ukážeme, že každou formuli qPECTL* lze převést na formuli detPECTL*, která je ekvivalentní na všech konečných Markovových řetězcích. Tím dostaneme rozhodnutelnost problému existence konečněpaměťové strategie pro qPECTL*. Přímým důsledkem je rozhodnutelnost problému existence konečněpaměťové strategie pro qPCTL*. Také ukážeme, že pro qPCTL je stejný problém řešitelný v exponenciálním čase. V závěru článku se zabýváme vyjadřovací silou konečně pamětových strategií vzhledem k formulím logiky qPCTL. We consider a class of finite 1.5-player games (Markov decision processes) where the winning objectives are specified in the branching-time temporal logic qPECTL* (an extension of the qualitative PCTL*). We study decidability and complexity of existence of a winning strategy in these games. We identify a fragment of qPECTL* called detPECTL* for which the existence of a winning strategy is decidable in exponential time, and also the winning strategy can be computed in exponential time (if it exists). Consequently we show that every formula of qPECTL* can be translated to a formula of detPECTL* (in exponential time) so that the resulting formula is equivalent to the original one over finite Markov chains. From this we obtain that for the whole qPECTL*, the existence of a winning finite-memory strategy is decidable in double exponential time. An immediate consequence is that the existence of a winning finite-memory strategy is decidable for the qualitative fragment of PCTL* in triple exponential time. We We consider a class of finite 1.5-player games (Markov decision processes) where the winning objectives are specified in the branching-time temporal logic qPECTL* (an extension of the qualitative PCTL*). We study decidability and complexity of existence of a winning strategy in these games. We identify a fragment of qPECTL* called detPECTL* for which the existence of a winning strategy is decidable in exponential time, and also the winning strategy can be computed in exponential time (if it exists). Consequently we show that every formula of qPECTL* can be translated to a formula of detPECTL* (in exponential time) so that the resulting formula is equivalent to the original one over finite Markov chains. From this we obtain that for the whole qPECTL*, the existence of a winning finite-memory strategy is decidable in double exponential time. An immediate consequence is that the existence of a winning finite-memory strategy is decidable for the qualitative fragment of PCTL* in triple exponential time. We
dcterms:title
Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics Syntéza strategií pro Markovovy rozhodovací procesy a logiky větvícího času
skos:prefLabel
Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics Syntéza strategií pro Markovovy rozhodovací procesy a logiky větvícího času Strategy Synthesis for Markov Decision Processes and Branching-Time Logics
skos:notation
RIV/00216224:14330/07:00022548!RIV08-MSM-14330___
n3:strany
428-444
n3:aktivita
n17:P
n3:aktivity
P(1M0545)
n3:cisloPeriodika
Summer
n3:dodaniDat
n4:2008
n3:domaciTvurceVysledku
n15:2477912 n15:1762834
n3:druhVysledku
n16:J
n3:duvernostUdaju
n14:S
n3:entitaPredkladatele
n5:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
452660
n3:idVysledku
RIV/00216224:14330/07:00022548
n3:jazykVysledku
n8:eng
n3:klicovaSlova
Markov decision processes; branching-time logics
n3:klicoveSlovo
n18:branching-time%20logics n18:Markov%20decision%20processes
n3:kodStatuVydavatele
DE - Spolková republika Německo
n3:kontrolniKodProRIV
[6F54E2F01403]
n3:nazevZdroje
Lecture Notes in Computer Science
n3:obor
n10:IN
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n3:pocetTvurcuVysledku
2
n3:projekt
n9:1M0545
n3:rokUplatneniVysledku
n4:2007
n3:svazekPeriodika
4703
n3:tvurceVysledku
Brázdil, Tomáš Forejt, Vojtěch
s:issn
0302-9743
s:numberOfPages
17
n7:organizacniJednotka
14330