This HTML5 document contains 42 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n11http://localhost/temp/predkladatel/
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n18http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011501%21RIV%2F2005%2FGA0%2F142305%2FN/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/kodPristupu/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n13http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011501%21RIV%2F2005%2FGA0%2F142305%2FN
rdf:type
n12:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
In moral psychology the concept of responsibility is important especially in the theory of Gilligan, who starts important controversy in the question of dependence of moral development on context. But only very few theories are interested in a real moral action, perception of own responsible or irresponsible action and relationship between perceived responsibility in action and life values. A research sample consisted of 213 adolescents (108 girls, 105 boys) aged 14-19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. Participants were asked to describe their own good and bad behaviour in a questionnaire: Name at least three situations in which you did something a) good, b) bad. We also used a pair comparison of ten life values for assessment of value structure (Macek, according Osecka, 1991) We found out that there are different kinds of responsibility perceived in own moral action. Participants either referred to the object of responsibility or they mentioned an internal rule acco Pojem odpovědnosti je v psychologii morálky klíčový zejména v teorii Gilliganové, která nastolila důležitou polemiku v otázce závislosti morálního vývoje na kontextu. Nicméně jen velmi málo teorií se zabývá morálním jednáním v reálných podmínkách, percepcí vlastního odpovědného a neodpovědného jednání a vztahem mezi vnímanou odpovědností v jednání a životními hodnotami. Výzkumný soubor obsahoval 213 dospívajících (108 dívek, 105 chlapců) ve věku 14-19 let ze čtyř odlišných středních škol v Čechách a na Moravě. Respondenti byli požádani, aby popsali své vlastní dobré a špatné jednání v dotazníku: uveďte nejmén tři situace, ve kterých jste udělali něco a) dobrého, b) špatného. Také jsme použili párové srovnání deseti životních hodnot pro posouzení struktury hodnotové orientace (Macek, podle Osecka, 1991). Zjistili jsme, že existují různé druhy, pozice odpovědnosti vnímané ve vlastním morálním jednání. Respondetni se buď vztahovali k objektu odpovědnosti anebo zmiňovali vnitřní pravidlo, podle kterého po In moral psychology the concept of responsibility is important especially in the theory of Gilligan, who starts important controversy in the question of dependence of moral development on context. But only very few theories are interested in a real moral action, perception of own responsible or irresponsible action and relationship between perceived responsibility in action and life values. A research sample consisted of 213 adolescents (108 girls, 105 boys) aged 14-19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. Participants were asked to describe their own good and bad behaviour in a questionnaire: Name at least three situations in which you did something a) good, b) bad. We also used a pair comparison of ten life values for assessment of value structure (Macek, according Osecka, 1991) We found out that there are different kinds of responsibility perceived in own moral action. Participants either referred to the object of responsibility or they mentioned an internal rule acco
dcterms:title
Vliv životních hodnot na vnímané odpovědné a neodpovědné jednání u adolescentů Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
skos:prefLabel
Vliv životních hodnot na vnímané odpovědné a neodpovědné jednání u adolescentů Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
skos:notation
RIV/00216224:14230/04:00011501!RIV/2005/GA0/142305/N
n4:aktivita
n14:P
n4:aktivity
P(GD403/03/H135)
n4:dodaniDat
n13:2005
n4:domaciTvurceVysledku
n15:3919196 n15:2514516
n4:druhVysledku
n5:A
n4:duvernostUdaju
n16:S
n4:entitaPredkladatele
n18:predkladatel
n4:idSjednocenehoVysledku
561939
n4:idVysledku
RIV/00216224:14230/04:00011501
n4:jazykVysledku
n10:eng
n4:klicovaSlova
life values, responsibility, morality, adolescence
n4:klicoveSlovo
n6:morality n6:responsibility n6:life%20values n6:adolescence
n4:kodPristupu
n8:L
n4:kontrolniKodProRIV
[444A1BC5B51C]
n4:mistoVydani
Verbania Pallanza (Italy)
n4:nosic
Neuveden
n4:objednatelVyzkumneZpravy
Arcipelago Edizioni
n4:obor
n9:AN
n4:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n4:pocetTvurcuVysledku
2
n4:projekt
n17:GD403%2F03%2FH135
n4:rokUplatneniVysledku
n13:2004
n4:tvurceVysledku
Jelínková, Jana Tyrlík, Mojmír
n4:verzeVyzkumneZpravy
Neuveden
n11:organizacniJednotka
14230