This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n19http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n14http://localhost/temp/predkladatel/
n18http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n16https://schema.org/
shttp://schema.org/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n21http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216224%3A14210%2F08%3A00024718%21RIV09-GA0-14210___/
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n8http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216224%3A14210%2F08%3A00024718%21RIV09-GA0-14210___
rdf:type
n7:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek. This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas. This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
dcterms:title
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku
skos:prefLabel
Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
skos:notation
RIV/00216224:14210/08:00024718!RIV09-GA0-14210___
n5:aktivita
n15:P
n5:aktivity
P(GA405/07/0652)
n5:dodaniDat
n8:2009
n5:domaciTvurceVysledku
n18:8543070
n5:druhVysledku
n20:D
n5:duvernostUdaju
n10:S
n5:entitaPredkladatele
n12:predkladatel
n5:idSjednocenehoVysledku
362384
n5:idVysledku
RIV/00216224:14210/08:00024718
n5:jazykVysledku
n21:eng
n5:klicovaSlova
discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation
n5:klicoveSlovo
n6:dehumanisation n6:discursive%20strategies n6:British%20popular%20press n6:negative%20other-presentation n6:media%20discouse n6:social%20actors
n5:kontrolniKodProRIV
[B7488C3FEA49]
n5:mistoKonaniAkce
Ostrava
n5:mistoVydani
Ostrava
n5:nazevZdroje
Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse
n5:obor
n9:AI
n5:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n5:pocetTvurcuVysledku
1
n5:projekt
n13:GA405%2F07%2F0652
n5:rokUplatneniVysledku
n8:2008
n5:tvurceVysledku
Chovanec, Jan
n5:typAkce
n11:CST
n5:zahajeniAkce
2008-03-10+01:00
s:numberOfPages
5
n19:hasPublisher
Ostravská univerzita v Ostravě
n16:isbn
978-80-7368-592-8
n14:organizacniJednotka
14210