This HTML5 document contains 42 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n15http://localhost/temp/predkladatel/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10272477%21RIV15-MSM-11410___/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n7http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10272477%21RIV15-MSM-11410___
rdf:type
skos:Concept n13:Vysledek
dcterms:description
Článek prezentuje možnosti, jak pracovat s významem lexémů v hodinách českého jazyka na střední škole. Učitel může využít poznatků kognitivní lingvistiky a vycházet z teorie sémantických rysů (definiční teorie) a z teorie významového prototypu. Studenti si tak prostřednictvím praktických cvičení uvědomí, jak funguje kategorizace. Dále je představena teorie významového stereotypu. Studenti se naučí vnímat nejen negativní kategorizaci, ale i pozitivní aspekty, cvičení tak napomáhá odstranit předsudky, např. rasové a genderové. Článek prezentuje možnosti, jak pracovat s významem lexémů v hodinách českého jazyka na střední škole. Učitel může využít poznatků kognitivní lingvistiky a vycházet z teorie sémantických rysů (definiční teorie) a z teorie významového prototypu. Studenti si tak prostřednictvím praktických cvičení uvědomí, jak funguje kategorizace. Dále je představena teorie významového stereotypu. Studenti se naučí vnímat nejen negativní kategorizaci, ale i pozitivní aspekty, cvičení tak napomáhá odstranit předsudky, např. rasové a genderové. The article presents the ways how to work with meanings of lexemes in Czech language classes on secondary school. The teacher can use the findings of cognitive linguistics and follow the semantic features theory (definition theory) and the semantic prototype theory. Students learn through practical exercises how the categorization functions. The cognitive stereotype theory is introduced. Students learn not only to interpret a negative categorization, but also positive aspects, the exercise thus helps to fight against prejudice, e. g. ethnic or gender.
dcterms:title
Findings of cognitive linguistics in teaching Czech language on secondary school Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole
skos:prefLabel
Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole Findings of cognitive linguistics in teaching Czech language on secondary school
skos:notation
RIV/00216208:11410/14:10272477!RIV15-MSM-11410___
n3:aktivita
n4:I
n3:aktivity
I
n3:cisloPeriodika
1
n3:dodaniDat
n7:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n14:9554203
n3:druhVysledku
n17:J
n3:duvernostUdaju
n9:S
n3:entitaPredkladatele
n16:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
38378
n3:idVysledku
RIV/00216208:11410/14:10272477
n3:jazykVysledku
n12:cze
n3:klicovaSlova
Czech language didactics; categorization; stereotype; semantic prototype; definition theory; cognitive linguistics
n3:klicoveSlovo
n5:Czech%20language%20didactics n5:cognitive%20linguistics n5:stereotype n5:definition%20theory n5:categorization n5:semantic%20prototype
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[A1083F60F59A]
n3:nazevZdroje
Didaktické studie
n3:obor
n10:AM
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n7:2014
n3:svazekPeriodika
6
n3:tvurceVysledku
Chejnová, Pavla
s:issn
1804-1221
s:numberOfPages
6
n15:organizacniJednotka
11410