This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n20http://localhost/temp/predkladatel/
n12http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n5http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10110230%21RIV12-MSM-11410___/
n10https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n19http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n8http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10110230%21RIV12-MSM-11410___
rdf:type
skos:Concept n16:Vysledek
dcterms:description
In recent years the dynamics of quantitative development of higher education in the Czech Republic has been the highest one of all developed countries in the world. Today, more than 60 % of the age cohort enters higher education institutions, further 7 % enrol in higher professional schools which represent the lower tier of tertiary education. Such a steep increase in the number of students corresponds neither to economic situation nor to the capability of higher education to adapt to new needs, namely to have an adequate offer for each of a wide range of students, having a far more diverse family background and personal experience, motivation and aptitude for study, career aspirations and aims what to achieve in life. Moreover, due to a demographic decline far weaker age cohorts will reach the age of 19-21 years in the middle of this decade. Even if the number of those enrolled in tertiary education will stagnate, their proportion in 2015 will significantly close to 90 % of the corresponding age cohort. Without doubt such a development is not very rational as it has a negative impact on the quality of education provided and of certificates awarded. There is need to decrease the number of students steeply, and moderate decrease of the proportion of enrolled students will suffice as it does in other developed countries; it is necessary, however, to find a consensus how to cope with the envisaged demographic decline in the absolute number of students. As experience of other countries has shown, the inflation of higher education can be prevented by deep structural and institutional reforms; however, they have not been carried out yet in this country. Therefore, Czech higher education policy should focus much more on increasing quality together with diversity instead on increasing quantity while maintaining uniformity. Dynamika kvantitativního rozvoje vysokého školství v České republice je v posledních letech nejvyšší ze všech rozvinutých zemí světa. Na vysoké školy už u nás odchází studovat více než 60 % lidí z populačního ročníku a dalších 7 % jde na vyšší odborné školy, které jsou také součástí mezinárodně srovnávaného terciárního vzdělávání. Tak rychlému nárůstu počtu studentů neodpovídá ani ekonomická situace, ani schopnost vysokého školství se přizpůsobovat novým požadavkům, především mít odpovídající nabídku pro každého z širokého spektra zájemců o studium - se stále různorodějším zázemím a životními zkušenostmi, studijními předpoklady a motivacemi, aspiracemi a cíli, čeho v životě dosáhnout. V důsledku demografického zlomu se v polovině tohoto desetiletí do věku 19-21 let dostanou podstatně slabší populační kohorty. Dokonce i při případné stagnaci počtu zapsaných do terciárního vzdělávání na současné úrovni, by jejich podíl do roku 2015 dosáhnul 90 % odpovídající věkové kohorty. Takový vývoj nelze považovat za příliš rozumný, protože má negativní dopad na kvalitu vzdělávání a úroveň udělovaných diplomů. Počet studentů vysokých škol v České republice je třeba začít snižovat, zapotřebí je také mírný pokles podílu zapsaných, který probíhá i v jiných rozvinutých zemích; navíc je třeba hledat shodu v tom, jak se vyrovnat s předpokládaným demografickým poklesem absolutního počtu studentů. Zkušenosti jiných zemí ukazují, že inflaci vysokoškolského vzdělání lze předejít hlubšími strukturálními a institucionálními reformami, které však u nás dosud neproběhly. Česká vysokoškolská politika by proto měla namísto růstu kvantity ve stejnosti mnohem více podpořit rozvoj kvality v její rozmanitosti. Dynamika kvantitativního rozvoje vysokého školství v České republice je v posledních letech nejvyšší ze všech rozvinutých zemí světa. Na vysoké školy už u nás odchází studovat více než 60 % lidí z populačního ročníku a dalších 7 % jde na vyšší odborné školy, které jsou také součástí mezinárodně srovnávaného terciárního vzdělávání. Tak rychlému nárůstu počtu studentů neodpovídá ani ekonomická situace, ani schopnost vysokého školství se přizpůsobovat novým požadavkům, především mít odpovídající nabídku pro každého z širokého spektra zájemců o studium - se stále různorodějším zázemím a životními zkušenostmi, studijními předpoklady a motivacemi, aspiracemi a cíli, čeho v životě dosáhnout. V důsledku demografického zlomu se v polovině tohoto desetiletí do věku 19-21 let dostanou podstatně slabší populační kohorty. Dokonce i při případné stagnaci počtu zapsaných do terciárního vzdělávání na současné úrovni, by jejich podíl do roku 2015 dosáhnul 90 % odpovídající věkové kohorty. Takový vývoj nelze považovat za příliš rozumný, protože má negativní dopad na kvalitu vzdělávání a úroveň udělovaných diplomů. Počet studentů vysokých škol v České republice je třeba začít snižovat, zapotřebí je také mírný pokles podílu zapsaných, který probíhá i v jiných rozvinutých zemích; navíc je třeba hledat shodu v tom, jak se vyrovnat s předpokládaným demografickým poklesem absolutního počtu studentů. Zkušenosti jiných zemí ukazují, že inflaci vysokoškolského vzdělání lze předejít hlubšími strukturálními a institucionálními reformami, které však u nás dosud neproběhly. Česká vysokoškolská politika by proto měla namísto růstu kvantity ve stejnosti mnohem více podpořit rozvoj kvality v její rozmanitosti.
dcterms:title
Demographic Trends and Projections of Higher Education Enrolments Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol
skos:prefLabel
Demographic Trends and Projections of Higher Education Enrolments Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol
skos:notation
RIV/00216208:11410/11:10110230!RIV12-MSM-11410___
n16:predkladatel
n17:orjk%3A11410
n4:aktivita
n14:V
n4:aktivity
V
n4:dodaniDat
n8:2012
n4:domaciTvurceVysledku
n5:3616525 n5:6540341
n4:druhVysledku
n9:B
n4:duvernostUdaju
n19:S
n4:entitaPredkladatele
n13:predkladatel
n4:idSjednocenehoVysledku
193266
n4:idVysledku
RIV/00216208:11410/11:10110230
n4:jazykVysledku
n11:cze
n4:klicovaSlova
Net Entry Rate; Quantitative Expansion; Higher Education Institutions; Projections; Enrolments
n4:klicoveSlovo
n6:Quantitative%20Expansion n6:Higher%20Education%20Institutions n6:Net%20Entry%20Rate n6:Projections n6:Enrolments
n4:kontrolniKodProRIV
[3A723AF1E5A6]
n4:mistoVydani
Praha
n4:nazevEdiceCisloSvazku
Neuveden
n4:nazevZdroje
Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol
n4:obor
n18:AM
n4:pocetDomacichTvurcuVysledku
2
n4:pocetStranKnihy
67
n4:pocetTvurcuVysledku
2
n4:rokUplatneniVysledku
n8:2011
n4:tvurceVysledku
Koucký, Jan Bartušek, Aleš
s:numberOfPages
67
n12:hasPublisher
Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta
n10:isbn
978-80-7290-524-9
n20:organizacniJednotka
11410