This HTML5 document contains 53 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n8http://localhost/temp/predkladatel/
n19http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/zamer/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
n18http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10108269%21RIV12-MMR-11310___/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n14http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10108269%21RIV12-MMR-11310___
rdf:type
n6:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
The aim of the article is to identify changes in the distance and time accessibility of elementary schools in Czechia, during the second half of the twentieth century, using geo-informational analytical methods. to the article focuses particularly on quality of life in disadvantaged, peripheral areas. The elementary school network has been changing, in accordance with general changes in the geographical organization of society and school catchment areas have been expanding due to improved transportation possibilities. The second part of the article addresses the impact of changes in elementary school accessibility on life in rural peripheral regions, utilizing in-depth interviews with inhabitants from six case study localities, where local schools were closed, during the observed period. The article introduces a classification of forms of disadvantage, affecting regions and localities and resulting from spatial inequalities in the distribution of elementary schools. Cílem článku je pomocí geoinformačních analytických metod identifikovat změny ve vzdálenostní a časové dostupnosti základních škol v Česku v 2. polovině 20. století se zvláštním zřetelem ke kvalitě života ve znevýhodněných, periferních oblastech. Síť základních škol se mění v souladu s obecnými proměnami geografické organizace společnosti a dojížďkové areály do škol se zvětšují s tím, jak rozvoj dopravy umožňuje překonávat stále větší vzdálenosti. Důsledky změn dostupnosti základních škol na život ve venkovských regionech jsou v závěru článku reflektovány ve výpovědích obyvatel šesti modelových lokalit, v nichž došlo během sledovaného období k uzavření místní školy. Následně je provedena klasifikace forem znevýhodnění lokalit a regionů, která vyplývá z prostorové nerovnosti rozmístění základních škol. Cílem článku je pomocí geoinformačních analytických metod identifikovat změny ve vzdálenostní a časové dostupnosti základních škol v Česku v 2. polovině 20. století se zvláštním zřetelem ke kvalitě života ve znevýhodněných, periferních oblastech. Síť základních škol se mění v souladu s obecnými proměnami geografické organizace společnosti a dojížďkové areály do škol se zvětšují s tím, jak rozvoj dopravy umožňuje překonávat stále větší vzdálenosti. Důsledky změn dostupnosti základních škol na život ve venkovských regionech jsou v závěru článku reflektovány ve výpovědích obyvatel šesti modelových lokalit, v nichž došlo během sledovaného období k uzavření místní školy. Následně je provedena klasifikace forem znevýhodnění lokalit a regionů, která vyplývá z prostorové nerovnosti rozmístění základních škol.
dcterms:title
Changes in the Accessibility of Elementary Schools in Czechia as a Factor of Disadvantage Impacting Regions and Localities Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit
skos:prefLabel
Changes in the Accessibility of Elementary Schools in Czechia as a Factor of Disadvantage Impacting Regions and Localities Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit
skos:notation
RIV/00216208:11310/11:10108269!RIV12-MMR-11310___
n6:predkladatel
n7:orjk%3A11310
n3:aktivita
n16:Z n16:P
n3:aktivity
P(WD-01-07-1), Z(MSM0021620831)
n3:cisloPeriodika
3
n3:dodaniDat
n14:2012
n3:domaciTvurceVysledku
n10:1003062 n10:2375710 n10:1596241 n10:9812733
n3:druhVysledku
n20:J
n3:duvernostUdaju
n15:S
n3:entitaPredkladatele
n18:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
243350
n3:idVysledku
RIV/00216208:11310/11:10108269
n3:jazykVysledku
n12:cze
n3:klicovaSlova
Czechia; geoinformational analytical methods; disadvantaged areas; spatial inequalities; accessibility; elementary school network
n3:klicoveSlovo
n13:spatial%20inequalities n13:geoinformational%20analytical%20methods n13:elementary%20school%20network n13:accessibility n13:Czechia n13:disadvantaged%20areas
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[BDE4FD503B31]
n3:nazevZdroje
Geografie. Sborník České geografické společnosti.
n3:obor
n4:DE
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
4
n3:pocetTvurcuVysledku
4
n3:projekt
n19:WD-01-07-1
n3:rokUplatneniVysledku
n14:2011
n3:svazekPeriodika
116
n3:tvurceVysledku
Kučera, Zdeněk Kučerová, Silvie Mattern, Tomáš Štych, Přemysl
n3:wos
000296122100005
n3:zamer
n11:MSM0021620831
s:issn
1212-0014
s:numberOfPages
17
n8:organizacniJednotka
11310