This HTML5 document contains 43 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n15http://localhost/temp/predkladatel/
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11280%2F13%3A10209967%21RIV14-MSM-11280___/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n14http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11280%2F13%3A10209967%21RIV14-MSM-11280___
rdf:type
skos:Concept n11:Vysledek
dcterms:description
V této studii se autor zaměřuje na stav židovského vzdělávání v 18. století a na jeho následný vývoj ve 19. století. Ukazuje, nakolik měla na tuto proměnu vliv sekularizace, myšlenky osvícenství a požadavky tehdejší doby. V první části je popisována školní docházka židovského mládence na prvním stupni v tzv. chederech a také na stupni druhém v tzv. ješivách. Autor hovoří o kritice, kterou byly tyto způsoby vzdělávání očerňovány a také o změnách, kterými prošly. Během 19. století byly zakládány první moderní židovské teologické semináře. Studie představuje především dva z nich: seminář ve Vratislavi a seminář v Budapešti. Ve druhé části příspěvku pojednává autor o životě a dílu rabína Zachariáše Frankla z Prahy. Jsou popsána jeho studia, působení na rabínských postech a jeho koncepce pozitivně-historického judaismu. Třetí část je věnována vzdělání a cestám rabína Leopolda Löwa z Černé Hory na Moravě. Autor hovoří o jeho účasti na emancipaci maďarského judaismu a o jeho účasti na Maďarské revoluci roku 1848. Ač musel Löw čelit mnoha ústrkům z vlastních řad, podařilo se mu položit základy židovskému teologickému semináři v Budapešti. Studie čerpá celkem ze čtyřiceti devíti zdrojů, mezi něž patří jak současné články a monografie, tak dobová periodika a korespondence. In this study the author focuses on the state of Jewish education in the 18th century and its subsequent development in the 19th century. He shows how secularization and the Enlightenment affected its transformation. The first part of the study describes the education of young Jewish males in the heder and also in the yeshivas. The author talks about the criticism which these ways of learning have obtained and also about the changes they have undergone. First modern Jewish theological seminaries were established during the 19th century. The study presents especially two of them: the Breslau seminary and the Budapest seminary. In the second part of the paper the author discusses the life and work of Rabbi Zacharias Frankl from Prague. His studies, rabbinic offices and his concept of positive-historical Judaism are described. The third part is dedicated to education and journeys of Rabbi Leopold Löw from Černá Hora in Moravia. The author writes about his share in the emancipation of Hungarian Judaism and his participation in the Hungarian Revolution of 1848. Although Löw had to face many spurns from his own ranks, he managed to lay the foundations of the Jewish Theological Seminary in Budapest. Bibliography includes forty nine items, including current articles and monographs, and also contemporary periodicals and correspondence from 19th century. V této studii se autor zaměřuje na stav židovského vzdělávání v 18. století a na jeho následný vývoj ve 19. století. Ukazuje, nakolik měla na tuto proměnu vliv sekularizace, myšlenky osvícenství a požadavky tehdejší doby. V první části je popisována školní docházka židovského mládence na prvním stupni v tzv. chederech a také na stupni druhém v tzv. ješivách. Autor hovoří o kritice, kterou byly tyto způsoby vzdělávání očerňovány a také o změnách, kterými prošly. Během 19. století byly zakládány první moderní židovské teologické semináře. Studie představuje především dva z nich: seminář ve Vratislavi a seminář v Budapešti. Ve druhé části příspěvku pojednává autor o životě a dílu rabína Zachariáše Frankla z Prahy. Jsou popsána jeho studia, působení na rabínských postech a jeho koncepce pozitivně-historického judaismu. Třetí část je věnována vzdělání a cestám rabína Leopolda Löwa z Černé Hory na Moravě. Autor hovoří o jeho účasti na emancipaci maďarského judaismu a o jeho účasti na Maďarské revoluci roku 1848. Ač musel Löw čelit mnoha ústrkům z vlastních řad, podařilo se mu položit základy židovskému teologickému semináři v Budapešti. Studie čerpá celkem ze čtyřiceti devíti zdrojů, mezi něž patří jak současné články a monografie, tak dobová periodika a korespondence.
dcterms:title
Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace The Shift of Rabbinic Education in the Time of Secularization
skos:prefLabel
Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace The Shift of Rabbinic Education in the Time of Secularization Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace
skos:notation
RIV/00216208:11280/13:10209967!RIV14-MSM-11280___
n11:predkladatel
n12:orjk%3A11280
n3:aktivita
n18:I n18:S
n3:aktivity
I, S
n3:cisloPeriodika
4
n3:dodaniDat
n14:2014
n3:domaciTvurceVysledku
n17:8094314
n3:druhVysledku
n9:J
n3:duvernostUdaju
n13:S
n3:entitaPredkladatele
n4:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
100285
n3:idVysledku
RIV/00216208:11280/13:10209967
n3:jazykVysledku
n16:cze
n3:klicovaSlova
education; secularization; jewish seminary; Leopold Löw; Zacharias Frankel
n3:klicoveSlovo
n8:Zacharias%20Frankel n8:Leopold%20L%C3%B6w n8:secularization n8:jewish%20seminary n8:education
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[F2A80B877E1F]
n3:nazevZdroje
Theologická revue
n3:obor
n7:AA
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n14:2013
n3:svazekPeriodika
84
n3:tvurceVysledku
Vinklát, Marek
s:issn
1211-7617
s:numberOfPages
15
n15:organizacniJednotka
11280