This HTML5 document contains 36 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n4http://localhost/temp/predkladatel/
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11260%2F12%3A10126526%21RIV13-MSM-11260___/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n13http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11260%2F12%3A10126526%21RIV13-MSM-11260___
rdf:type
n6:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
Konec druhé světové války se měl stát kroměřížské obrazové sbírce z majetku olomouckých arcibiskupů osudový. Podle tradice s sebou ustupující německá armáda odvezla i vybraná díla z kroměřížských sbírek, která měla přijít - podobně jako tisíce jiných uměleckých děl z okupované Evropy - do Hitlerem plánovaného velkolepého muzea v Linzi. Transport byl údajně zastaven v jižních Čechách ruskou armádou a následně navrácen do Kroměříže. Předložený článek dokládá na základě archivních pramenů dochovaných v Kroměříži, v Brně a v Jindřichově Hradci, že k takovému pokusu nikdy nedošlo. Sbírkám se naopak pod dobře organizovanou německou správou Památkového úřadu v Brně dostávalo za druhé světové války nemalé péče a ochrany. Z těchto důvodů pak byly v dubnu 1945 kvůli ke Kroměříži se blížící frontě transportovány nejcennější obrazy do Jindřichova Hradce. Stalo se tak - jako v případech jiných sbírek v okupovaném Československu - kvůli zajištění vyšší ochrany před bombovými útoky a s nimi spojeným rizikem požárů. Transport části sbírky a jejich uložení v kapli Černínského zámku byl zdokumentován předávacím protokolem. V první části příspěvek mapuje postup Památkového úřadu v Brně a jeho ředitele Karla Kühna při zajištění kroměřížské sbírky v průběhu celé druhé světové války. Ve druhé části se soustředí na transport do jižních Čech a korespondenci týkající se navrácení uměleckých děl záhy po skončení války. Konec druhé světové války se měl stát kroměřížské obrazové sbírce z majetku olomouckých arcibiskupů osudový. Podle tradice s sebou ustupující německá armáda odvezla i vybraná díla z kroměřížských sbírek, která měla přijít - podobně jako tisíce jiných uměleckých děl z okupované Evropy - do Hitlerem plánovaného velkolepého muzea v Linzi. Transport byl údajně zastaven v jižních Čechách ruskou armádou a následně navrácen do Kroměříže. Předložený článek dokládá na základě archivních pramenů dochovaných v Kroměříži, v Brně a v Jindřichově Hradci, že k takovému pokusu nikdy nedošlo. Sbírkám se naopak pod dobře organizovanou německou správou Památkového úřadu v Brně dostávalo za druhé světové války nemalé péče a ochrany. Z těchto důvodů pak byly v dubnu 1945 kvůli ke Kroměříži se blížící frontě transportovány nejcennější obrazy do Jindřichova Hradce. Stalo se tak - jako v případech jiných sbírek v okupovaném Československu - kvůli zajištění vyšší ochrany před bombovými útoky a s nimi spojeným rizikem požárů. Transport části sbírky a jejich uložení v kapli Černínského zámku byl zdokumentován předávacím protokolem. V první části příspěvek mapuje postup Památkového úřadu v Brně a jeho ředitele Karla Kühna při zajištění kroměřížské sbírky v průběhu celé druhé světové války. Ve druhé části se soustředí na transport do jižních Čech a korespondenci týkající se navrácení uměleckých děl záhy po skončení války. For the Olomouc bishops' collection of paintings at the Kroměříž château, the end of the Second World War was fatal. According to tradition, the retreating German army removed selected works from the Kroměříž collections. Like thousands of others art objects from occupied Europe they were supposedly placed in Hitler's planned grandiose museum in Linz. The transport was supposedly stopped in South Bohemia by the Russian army and sent back to Kroměříž. On the basis of archive sources deposited in Kroměříž, Brno and Jindřichův Hradec, the article puts forward evidence which indicates that the above-described attempt never happened. On the contrary, during the Second World War, under the wellorganized German administration of the Brno heritage office, the collection received good care and protection. Thanks to this, the most valuable paintings from the collection were moved in April 1945 to Jindřichův Hradec as the battlefront approached Kroměříž. It happened - exactly as in the cases of other collections in occupied Czechoslovakia - in order to provide better protection from bomb attacks and subsequent fires. The transport of part of the collection and its deposition in the chapel of the Černín chateau is documented by the hand-over protocol. The first part of the article maps the approach of the Brno Heritage Office and its director Karel Kühn while organizing the security of the Kroměříž collections during the Second World War. The second part focuses on the actual transport to South Bohemia and the correspondence involving the return of the art objects to Kroměříž after the end of the war.
dcterms:title
The Kroměříž Picture Gallery : The approach of protectorate monument care institutions during the Second World War Kroměřížská obrazárna : postup protektorátní památkové péče během 2. světové války Kroměřížská obrazárna : postup protektorátní památkové péče během 2. světové války
skos:prefLabel
Kroměřížská obrazárna : postup protektorátní památkové péče během 2. světové války The Kroměříž Picture Gallery : The approach of protectorate monument care institutions during the Second World War Kroměřížská obrazárna : postup protektorátní památkové péče během 2. světové války
skos:notation
RIV/00216208:11260/12:10126526!RIV13-MSM-11260___
n6:predkladatel
n16:orjk%3A11260
n5:aktivita
n15:I
n5:aktivity
I
n5:dodaniDat
n13:2013
n5:domaciTvurceVysledku
n7:8350884
n5:druhVysledku
n14:O
n5:duvernostUdaju
n8:S
n5:entitaPredkladatele
n17:predkladatel
n5:idSjednocenehoVysledku
145917
n5:idVysledku
RIV/00216208:11260/12:10126526
n5:jazykVysledku
n11:cze
n5:klicovaSlova
Monuments Tutely; Tizian; Second World War; Kroměříž Picture Gallery; Kroměříž
n5:klicoveSlovo
n10:Monuments%20Tutely n10:Second%20World%20War n10:Krom%C4%9B%C5%99%C3%AD%C5%BE%20Picture%20Gallery n10:Krom%C4%9B%C5%99%C3%AD%C5%BE n10:Tizian
n5:kontrolniKodProRIV
[EFF9097C8962]
n5:obor
n9:AL
n5:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n5:pocetTvurcuVysledku
1
n5:rokUplatneniVysledku
n13:2012
n5:tvurceVysledku
Zapletalová, Jana
n4:organizacniJednotka
11260