This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n13http://localhost/temp/predkladatel/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10282419%21RIV15-MSM-11210___/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
rdfshttp://www.w3.org/2000/01/rdf-schema#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n7http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10282419%21RIV15-MSM-11210___
rdf:type
skos:Concept n14:Vysledek
rdfs:seeAlso
https://journals.muni.cz/pedor/article/view/620/599
dcterms:description
Cílem teoretické studie je zmapovat symbolickou moc jako podmínku a zároveň hlavní prostředek edukačně socializačního působení médií. V úvodu studie je stručně představen koncept symbolické moci, z něhož autor vyvozuje existenci specifického %22vzdělávacího programu%22 médií. V druhé části je diskutována role státu v utváření symbolického prostředí a je argumentováno, že parametry %22vzdělávacího programu%22 médií dominantně definuje stát jako hegemon symbolické moci. Možnosti vytváření opozičních diskursů potenciálně narušujících symbolickou hegemonii státu a role, kterou v tomto procesu hraje mediální výchova, jsou tématem části následující. Na závěr příspěvku je pak formulována představa mediální gramotnosti jako sociální a občanské kompetence, která jednotlivcům umožní účinněji se zapojit do procesu veřejné komunikace a politického rozhodování. Oproti tradiční představě, že média jsou hegemonem symbolické moci, předkládá příspěvek teoreticky podloženou tezi, že symbolická moc médií je kontrolována státem, který určuje obsah a podoby veřejného diskursu. %22Vzdělávací program%22 médií je proto nastolován státem a odráží jeho potřeby kontrolovat vědění ve společnosti. S ohledem na tato zjištění by mediální výchova mohla rozšířit současné pojetí mediální gramotnosti o občanský a politický kontext. Pokud jsou média primárně doménou ovládání, vědomosti a dovednosti spojené s médii by měly vytvářet přesnější představu o způsobech uplatňování moci ve společnosti a formách emancipace vůči ní. The theoretical study explores media symbolic power as the main condition and means of its educational influence. The beginning of the study introduces the concept of symbolic power, from which author deduces the existence of specific media %22educational program%22. The second part discusses the role of the state in shaping the symbolic environment and stresses the main position state holds in defining parameters of media %22educational program%22 as a dominant hegemon of symbolic power. The possibility of creating opposition discourses potentially disruptive to symbolic hegemony of the state and the role which media education plays in this process is the topic of the next part. At the conclusion of the paper is then formulated concept of media literacy as a social and civic competence that enables individuals to participate more effectively in the process of public communication and political decision-making. Contrary to media education widespread belief that media is the hegemon of symbolic power in society, the paper proposes theoretically substantiated thesis that the symbolic power of media is controlled by state, which determines the content and form of public discourse. The %22educational program%22 of media is thus controlled by the state and reflects its need to set knowledge in society. With regard to these findings, media literacy could broaden the current concept of media literacy by civic and political context. If media are primarily the domain of control, knowledge and skills associated with media should produce more accurate idea of ways power is exercised in society and forms of one's emancipation. Cílem teoretické studie je zmapovat symbolickou moc jako podmínku a zároveň hlavní prostředek edukačně socializačního působení médií. V úvodu studie je stručně představen koncept symbolické moci, z něhož autor vyvozuje existenci specifického %22vzdělávacího programu%22 médií. V druhé části je diskutována role státu v utváření symbolického prostředí a je argumentováno, že parametry %22vzdělávacího programu%22 médií dominantně definuje stát jako hegemon symbolické moci. Možnosti vytváření opozičních diskursů potenciálně narušujících symbolickou hegemonii státu a role, kterou v tomto procesu hraje mediální výchova, jsou tématem části následující. Na závěr příspěvku je pak formulována představa mediální gramotnosti jako sociální a občanské kompetence, která jednotlivcům umožní účinněji se zapojit do procesu veřejné komunikace a politického rozhodování. Oproti tradiční představě, že média jsou hegemonem symbolické moci, předkládá příspěvek teoreticky podloženou tezi, že symbolická moc médií je kontrolována státem, který určuje obsah a podoby veřejného diskursu. %22Vzdělávací program%22 médií je proto nastolován státem a odráží jeho potřeby kontrolovat vědění ve společnosti. S ohledem na tato zjištění by mediální výchova mohla rozšířit současné pojetí mediální gramotnosti o občanský a politický kontext. Pokud jsou média primárně doménou ovládání, vědomosti a dovednosti spojené s médii by měly vytvářet přesnější představu o způsobech uplatňování moci ve společnosti a formách emancipace vůči ní.
dcterms:title
Symbolic Power as an Educational Factor Symbolická moc médií jako pedagogický faktor Symbolická moc médií jako pedagogický faktor
skos:prefLabel
Symbolická moc médií jako pedagogický faktor Symbolická moc médií jako pedagogický faktor Symbolic Power as an Educational Factor
skos:notation
RIV/00216208:11210/14:10282419!RIV15-MSM-11210___
n3:aktivita
n11:I n11:V
n3:aktivity
I, V
n3:cisloPeriodika
2
n3:dodaniDat
n7:2015
n3:domaciTvurceVysledku
n16:9935215
n3:druhVysledku
n12:J
n3:duvernostUdaju
n15:S
n3:entitaPredkladatele
n9:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
48869
n3:idVysledku
RIV/00216208:11210/14:10282419
n3:jazykVysledku
n4:cze
n3:klicovaSlova
media literacy; media pedagogy; institutional power; discourse; ideology; media; The symbolic power
n3:klicoveSlovo
n5:discourse n5:institutional%20power n5:ideology n5:The%20symbolic%20power n5:media n5:media%20pedagogy n5:media%20literacy
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[2024C4F0AB78]
n3:nazevZdroje
Pedagogická orientace
n3:obor
n18:AM
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n7:2014
n3:svazekPeriodika
24
n3:tvurceVysledku
Valenta, Petr
s:issn
1211-4669
s:numberOfPages
15
n13:organizacniJednotka
11210