This HTML5 document contains 54 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
rdfshttp://www.w3.org/2000/01/rdf-schema#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00023752%3A_____%2F13%3A43914484%21RIV14-MZ0-00023752/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n19http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n11http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00023752%3A_____%2F13%3A43914484%21RIV14-MZ0-00023752
rdf:type
skos:Concept n15:Vysledek
rdfs:seeAlso
http://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/2013/03/03_MOTLOVA.pdf
dcterms:description
Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjistili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině“ a vědomí „že nejsem s nemocí sám“. Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života. Skupinová psychoedukace (SPE) je systematická, strukturovaná a didaktická informace o nemoci a léčbě, určená nemocným a jejich blízkým, jejímž cílem je naučit je dovednostem důležitým pro zvládání nemoci a usnadnit adaptaci na psychotické onemocnění. Zjišťovali jsme názory pacientů na psychoedukaci. V první fázi jsme požádali 105 pacientů (z nichž bylo 46 edukovaných), aby vyplnili detailní dotazník a test znalostí o psychotickém onemocnění. Ve druhé fázi jsme uspořádali 4 skupinové rozhovory, jichž se účastnilo 26 pacientů (z toho 16 edukovaných), a individuální rozhovory s 12 pacienty (z toho 9 edukovaných). Zjistili jsme, že edukovaní pacienti významně častěji odpovídali správně v testu znalostí. Absolventi edukace oceňovali, že jim SPE přinesla informace o nemoci, ITAREPS (program prevence relapsu s pomocí informačních technologií) považovali za přínosný, uváděli, že psychoedukace přispěla k pochopení nemoci a motivovala je k dodržování léčebného režimu. Nejfrekventovanějším tématem byla možnost „být ve skupině“ a vědomí „že nejsem s nemocí sám“. Needukovaní pacienti vyjadřovali potřebu získat více informací o prevenci relapsu, vypovídali méně strukturovaně a u části z nich byl patrný nedostatek náhledu. Uzavíráme, že psychoedukace je nepostradatelnou součástí terapeutického plánu pacientů se schizofrenií, protože motivuje pacienty k léčbě a zlepšuje kvalitu života. Group family psychoeducation is systematic, structured, didactic information on the illness and its treatment, which includes integrating emotional aspects in order to enable the participants to cope with the psychotic illness. The aim of our survey was to explore patients´views about psychoeducation. In the first phase of the research we achieved subjective feedback from 105 patients (46 out of those were educated) who filled in a detailed questionnaire and performed the test of knowledge of psychotic illness. In the second phase we collected data from 4 focus groups (26 patients, 16 of them educated) and 12 individual interviews (9 of them educated). Participants in education performed signifficantly better in the test of knowledge compared to non-educated patients. Participants emphasized the importance of the information about the illness, they wellcomed the ITAREPS programme (Information Technology Aided Relapse Prevention in Schizophrenia) and acknowledged that psychoeducation contributed to understanding of the illness and motivated them to adhere to the treatment. Patients addressed their need to share their experiences with others and appreciated the fact that they were not alone with their problems. Non-educated patients expressed their desire to gaine more knowledge specifically on relapse prevention, they delivered less structured answers and some of them demonstrated lack of insight. We conclude that psychoeducation is an indispensable part of the treatment of psychotic disorders as it motivates patients to adhere with the treatment and improves their quality of life.
dcterms:title
Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů: průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009 Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů: průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009 Psychoeducation in schizophrenia: patients’ view patients’ opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009
skos:prefLabel
Psychoeducation in schizophrenia: patients’ view patients’ opinion survey on psychoeducation in the Czech Republic in 2009 Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů: průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009 Psychoedukace u schizofrenie očima pacientů: průzkum názorů pacientů na psychoedukaci v České republice v roce 2009
skos:notation
RIV/00023752:_____/13:43914484!RIV14-MZ0-00023752
n15:predkladatel
n16:ico%3A00023752
n3:aktivita
n14:V n14:I n14:S n14:P
n3:aktivity
I, P(NS10366), S, V
n3:cisloPeriodika
3
n3:dodaniDat
n11:2014
n3:domaciTvurceVysledku
n4:6847536 n4:7844298 n4:6229492 n4:8377146
n3:druhVysledku
n18:J
n3:duvernostUdaju
n13:S
n3:entitaPredkladatele
n7:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
100890
n3:idVysledku
RIV/00023752:_____/13:43914484
n3:jazykVysledku
n9:cze
n3:klicovaSlova
quality of life; treatment adherence; relapse prevention; schizophrenia; psychoeducation
n3:klicoveSlovo
n12:psychoeducation n12:schizophrenia n12:treatment%20adherence n12:quality%20of%20life n12:relapse%20prevention
n3:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n3:kontrolniKodProRIV
[9F6F6C3B287D]
n3:nazevZdroje
Psychiatrie
n3:obor
n19:FL
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
4
n3:pocetTvurcuVysledku
6
n3:projekt
n6:NS10366
n3:rokUplatneniVysledku
n11:2013
n3:svazekPeriodika
17
n3:tvurceVysledku
Dragomirecká, Eva Blabolová, Anna Slováková, Andrea Pokorný, Petr Španiel, Filip Bankovská Motlová, Lucie
s:issn
1211-7579
s:numberOfPages
7