This HTML5 document contains 41 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000287%21RIV14-MK0-00023442/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n5http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n7http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000287%21RIV14-MK0-00023442
rdf:type
skos:Concept n13:Vysledek
dcterms:description
The article presents an analysis of the censorship protocols developed by Jeroným Zeidler (1790-1870), later abbot of Strahov Monastery (from 1834), for printed images when he held the function of censor. The article opens with a summary of the literature on the subject and of the applicable censorship regulations. This is followed by an outline of the censorship process from the point of a work’s submission to its publication. The article shows that censorship was applied to a relatively broad range of artistic works, the majority of them were small religious prints intended for sale at pilgrimage sites. Book illustrations were also subject to censorship. The protocols affected a broad circle of sources of artistic works, ranging from the most prestigious lithographic workshop in Bohemia in the 1820s run by Antonín Machek to lithograph and copper-plate printers such as Gottlieb Haase and Václav Hoffmann and many others now forgotten or unknown. Many entries in the protocols were identified and revealed as the works of famed artists (Joseph Führich and Anton Gareis elder) concealed behind the name of the person who submitted them. In his analyses, Zeidler primarily assessed the iconographic accuracy of a work, its moderation and its suitability for religious use. His criticisms usually addressed the problem of the ahistorical nature of a scene or concerns about the depiction of nudity. However, the majority of the materials submitted for censorship passed through the process without problems, at most with a demand that a change be made in a text owing to linguistic or factual errors. The censorship protocols extend our knowledge of 19th-century publishing and printing practices and the mechanisms of state control. They provide an unusually comprehensive overview of one area of print production and an insight into the work of print workshops of the 19th century, and offer particularly valuable information on early artistic lithography in Bohemia. Hlavním tématem studie je rozbor cenzurních protokolů, které ve funkci cenzora vypracovával k obrazovým materiálům v letech 1823–1831 pozdější strahovský opat Jeroným Zeidler (1790–1870, opatem od 1834). V úvodu autoři shrnují literaturu k tématu, charakterizují Zeidlerovo cenzorské působení a uvádějí relevantní cenzurní předpisy a nařízení. Následuje analýza protokolů, včetně nástinu obvyklého postupu od předložení opusu cenzorovi až po tisk. Článek ukazuje, že předmětem cenzury se stávala poměrně široká škála výtvarných děl. Hlavní objem tvořila drobná náboženská grafika, často určená k prodeji na poutních místech. Cenzuře se předávaly také knižní ilustrace a náročnější umělecké práce, například litografické reprodukce starých mistrů. Protokoly postihují také široký okruh předkladatelů. Podrobně zachycují jak tvorbu nejvýznačnější litografické dílny v Čechách ve 20. letech 19. století, kterou provozoval Antonín Machek, tak produkci dalších litografů a měditiskařů (Gottlieb Haase a Václav Hoffmann), včetně mnoha dosud opomíjených či neznámých. Řadu položek v protokolech se podařilo identifikovat a odhalit tak práce renomovaných autorů (Josef Führich a Antonín Gareis starší), skrytých pod jménem předkladatele. Ve svých posudcích Zeidler hodnotil především ikonografickou správnost, uměřenost a vhodnost obrazu pro zbožné účely. Jeho výtky se často týkaly ahistoričnosti výjevu nebo obav z přílišného akcentu na smyslové aspekty a zvláště ze zobrazení nudity. Většina cenzurovaných obrazových materiálů však procházela bez problémů, nanejvýš s požadavkem na změnu textu, jejímž důvodem byly jazykové nebo věcné chyby. Cenzurní protokoly prohlubují naši znalost dobové nakladatelské a tiskařské praxe a mechanismů její státní kontroly. Poskytují neobvykle úhrnný přehled jedné oblasti grafické produkce, přibližují činnost předních grafických dílen i zcela neznámých měditiskařů a zvláště cenné poznatky přinášejí k raným dílům umělecké litografie v Čechách. Hlavním tématem studie je rozbor cenzurních protokolů, které ve funkci cenzora vypracovával k obrazovým materiálům v letech 1823–1831 pozdější strahovský opat Jeroným Zeidler (1790–1870, opatem od 1834). V úvodu autoři shrnují literaturu k tématu, charakterizují Zeidlerovo cenzorské působení a uvádějí relevantní cenzurní předpisy a nařízení. Následuje analýza protokolů, včetně nástinu obvyklého postupu od předložení opusu cenzorovi až po tisk. Článek ukazuje, že předmětem cenzury se stávala poměrně široká škála výtvarných děl. Hlavní objem tvořila drobná náboženská grafika, často určená k prodeji na poutních místech. Cenzuře se předávaly také knižní ilustrace a náročnější umělecké práce, například litografické reprodukce starých mistrů. Protokoly postihují také široký okruh předkladatelů. Podrobně zachycují jak tvorbu nejvýznačnější litografické dílny v Čechách ve 20. letech 19. století, kterou provozoval Antonín Machek, tak produkci dalších litografů a měditiskařů (Gottlieb Haase a Václav Hoffmann), včetně mnoha dosud opomíjených či neznámých. Řadu položek v protokolech se podařilo identifikovat a odhalit tak práce renomovaných autorů (Josef Führich a Antonín Gareis starší), skrytých pod jménem předkladatele. Ve svých posudcích Zeidler hodnotil především ikonografickou správnost, uměřenost a vhodnost obrazu pro zbožné účely. Jeho výtky se často týkaly ahistoričnosti výjevu nebo obav z přílišného akcentu na smyslové aspekty a zvláště ze zobrazení nudity. Většina cenzurovaných obrazových materiálů však procházela bez problémů, nanejvýš s požadavkem na změnu textu, jejímž důvodem byly jazykové nebo věcné chyby. Cenzurní protokoly prohlubují naši znalost dobové nakladatelské a tiskařské praxe a mechanismů její státní kontroly. Poskytují neobvykle úhrnný přehled jedné oblasti grafické produkce, přibližují činnost předních grafických dílen i zcela neznámých měditiskařů a zvláště cenné poznatky přinášejí k raným dílům umělecké litografie v Čechách.
dcterms:title
Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století
skos:prefLabel
Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s
skos:notation
RIV/00023442:_____/13:#0000287!RIV14-MK0-00023442
n13:predkladatel
n14:ico%3A00023442
n4:aktivita
n11:V
n4:aktivity
V
n4:cisloPeriodika
4
n4:dodaniDat
n7:2014
n4:domaciTvurceVysledku
n10:4017048
n4:druhVysledku
n17:J
n4:duvernostUdaju
n16:S
n4:entitaPredkladatele
n15:predkladatel
n4:idSjednocenehoVysledku
64588
n4:idVysledku
RIV/00023442:_____/13:#0000287
n4:jazykVysledku
n5:cze
n4:klicovaSlova
censorship; visual arts of the 19th century; religious prints; Bohemian printers
n4:klicoveSlovo
n8:censorship n8:Bohemian%20printers n8:religious%20prints n8:visual%20arts%20of%20the%2019th%20century
n4:kodStatuVydavatele
CZ - Česká republika
n4:kontrolniKodProRIV
[680C4E879BB0]
n4:nazevZdroje
Umění
n4:obor
n12:AL
n4:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n4:pocetTvurcuVysledku
2
n4:rokUplatneniVysledku
n7:2013
n4:svazekPeriodika
61
n4:tvurceVysledku
Vondráček, Radim Kuchařová, Hedvika
s:issn
0049-5123
s:numberOfPages
16