This HTML5 document contains 45 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/typAkce/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n12http://purl.org/net/nknouf/ns/bibtex#
n16http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/riv/tvurce/
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n4https://schema.org/
shttp://schema.org/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/klicoveSlovo/
n9http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/duvernostUdaju/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/jazykVysledku/
n11http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/aktivita/
n15http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/druhVysledku/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/riv/obor/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/vysledek/RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000283%21RIV14-MK0-00023442/
n5http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000283%21RIV14-MK0-00023442
rdf:type
n8:Vysledek skos:Concept
dcterms:description
V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosazovala jejich nápodobu v souladu s estetickými normami historismu. Příspěvek nastiňuje diskusi o „správném“ uměleckém stylu a vkusu v uměleckém průmyslu na pozadí širších modernizačních procesů (nového empiricko-pozitivistického modelu vědeckého poznání) a v souvislosti s impulsy vzcházejícími z britské reformy designu (Henry Cole, Gottfried Semper). V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosazovala jejich nápodobu v souladu s estetickými normami historismu. Příspěvek nastiňuje diskusi o „správném“ uměleckém stylu a vkusu v uměleckém průmyslu na pozadí širších modernizačních procesů (nového empiricko-pozitivistického modelu vědeckého poznání) a v souvislosti s impulsy vzcházejícími z britské reformy designu (Henry Cole, Gottfried Semper). In connection with the theoretical positions of Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817–1885), the first professor ordinarius of art history at the University of Vienna and the founder of the Austrian Museum for Arts and Industry, the article focuses on the conflict between the period’s standards of taste and the mass machine production and on the contradictory relation of the art-science theory to the industrialisation processes in applied arts. In his conception of art industry (Kunst-Industrie), Eitelberger proceeded from the traditions of German idealism and, like his teacher at the University of Vienna, the aesthetician Franz Ficker, appreciated a work of art for its unity of ideas and individualised form. According to him, the machine production did not contribute to the fulfilment of this stylistic value, because it weakened both the idea content and the artistic individuality of the work. The idea that the machine would lead to the birth of new technical aesthetics and a new style was unacceptable for Eitelberger. He found support in the nascent art science, founded on the critical study of the sources and artistic originals, which referred to historical models and promoted their imitation in compliance with the aesthetic standards of historicism. The study outlines the discussion on the %22proper%22 artistic style and taste in the art industry on the background of broader modernisation processes (the new empirical-positivistic model of scientific knowledge) and in connection with impulses coming from the British design reform (Henry Cole, Gottfried Semper).
dcterms:title
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
skos:prefLabel
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
skos:notation
RIV/00023442:_____/13:#0000283!RIV14-MK0-00023442
n8:predkladatel
n17:ico%3A00023442
n3:aktivita
n11:I
n3:aktivity
I
n3:dodaniDat
n5:2014
n3:domaciTvurceVysledku
n16:4017048
n3:druhVysledku
n15:D
n3:duvernostUdaju
n9:S
n3:entitaPredkladatele
n13:predkladatel
n3:idSjednocenehoVysledku
83924
n3:idVysledku
RIV/00023442:_____/13:#0000283
n3:jazykVysledku
n18:cze
n3:klicovaSlova
applied arts; art industry; Rudolf von Eitelberger; design history; design theory; historicism
n3:klicoveSlovo
n6:historicism n6:design%20theory n6:art%20industry n6:Rudolf%20von%20Eitelberger n6:applied%20arts n6:design%20history
n3:kontrolniKodProRIV
[2599DAF3DB6F]
n3:mistoKonaniAkce
Plzeň
n3:mistoVydani
Praha
n3:nazevZdroje
Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. sympozia k problematice 19. století
n3:obor
n14:AL
n3:pocetDomacichTvurcuVysledku
1
n3:pocetTvurcuVysledku
1
n3:rokUplatneniVysledku
n5:2013
n3:tvurceVysledku
Vondráček, Radim
n3:typAkce
n20:CST
n3:wos
000323856100016
n3:zahajeniAkce
2012-02-23+01:00
s:numberOfPages
15
n12:hasPublisher
Academia
n4:isbn
978-80-200-2232-5