This HTML5 document contains 35 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n12http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/druhSouteze/
n17http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/zivotniCyklusProjektu/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/typPojektu/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n20http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/prideleniPodpory/
n21http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/kategorie/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/duvernostUdaju/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
rdfshttp://www.w3.org/2000/01/rdf-schema#
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/obor/
n6http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/fazeProjektu/
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/soutez/
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/statusZobrazovaneFaze/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/
n14http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/TA04031817/
n19http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/aktivita/

Statements

Subject Item
n2:TA04031817
rdf:type
n4:Projekt
rdfs:seeAlso
http://www.isvav.cz/projectDetail.do?rowId=TA04031817
dcterms:description
The goal of the project is to increase the efficiency of the innovative propulsive unit for small airplanes. The innovation of the propulsive unit that is currently beeing developed is in replacing the standard propeller with a fan stage installed in an air duct inside the fuselage of the airplane. The complete propulsive unit consists of an inlet channel, fan stage with a stator stage and a piston engine run by a rotor, outlet channel with a cooling by-pass and a nozzle. Because of the subsonic flow inside the propulsive unit it is impossible to design individual parts of such a complex device independently, it is necessary to use the iterative algorithms, which will take them into consideration. In spite of the detailed development, only after the extented development and functional experiments on the real device and in real operating conditions (e.g. test of the propulsive unit in a real fuselage in a wind tunnel) it was possible to evaluate the efficiency of the set and define activities to increase the efficiency. The goal of the project, based on the experience gained in tests of the functional sample, is to increase the efficiency of the individual parts of the propulsive unit and the total efficiency in order to maximally shorten the time between the test flights of the prototype and the repeated production of the aiplane. It is especially: - optimization of the inlet channel in order to obtain maximum uniformity of the flow field in front of the fan stage, minimize losses in the total pressure and minimize drag of the airplane - design of the blading geometry respecting the influence of the flow field at the output from the inlet channel, the pressure loss in the back of the fan and the real parameters of the drive unit - test the applicability of the drive unit with better installement parameters and higher reliability - optimize the shape of te outlet channel, especially the shape of the cooling by-pass, in order to better use the waste heat Výsledným cílem projektu je celkové zvýšení účinnosti inovativní pohonné jednotky pro malé letouny. Inovativnost v současnosti vyvíjené pohonné jednotky spočívá zjednodušeně řečeno v nahrazení standardní vrtule ventilátorovým stupněm uloženým v proudovodu uvnitř trupu letounu. Kompletní propulzor tedy sestává ze vstupního kanálu, ventilátorového stupně tvořeného předstatorem a pístovým motorem poháněným rotorem, výstupního kanálu s chladicím obtokem a trysky. Vzhledem k podzvukovému proudění uvnitř celého propulzoru není možno jednotlivé části takto komplexního zařízení navrhovat izolovaně, musí se použít iterační algoritmy, které postihnou vzájemné interakce. Přes velice důsledný teoretický i experimentální vývoj, který předcházel stavbě funkčního vzorku trupu letounu s pohonnou jednotkou, teprve po rozsáhlých vývojových a funkčních zkouškách na reálném díle v podmínkách simulujících skutečné provozní podmínky (např. zkoušky pohonu v reálném trupu v aerodynamickém tunelu) bylo možno vyhodnotit účinnost celého soustrojí a definovat aktivity vedoucí k jejímu zvýšení. Cílem projektu je na základě zkušeností získaných zkouškami funkčního vzorku zvýšit účinnosti jednotlivých částí propulzoru a tím jeho celkovou účinnost tak, aby se maximálně zkrátila doba mezi záletem prototypu a opakovanou výrobou letounu. Jedná se zejména o: - optimalizaci tvaru vstupního kanálu s ohledem na získání maximální rovnoměrnosti proudového pole před ventilátorovým stupněm, minimalizaci ztrát celkového tlaku a minimalizaci odporu letounu - návrh geometrie lopatkování ventilátorového stupně respektující vliv proudového pole na výstupu ze vstupního kanálu, tlakové ztráty za ventilátorem a reálné parametry hnacího agregátu - ověření použitelnosti hnacího agregátu s výhodnějšími zástavbovými parametry a vyšší potenciální spolehlivostí - optimalizaci tvaru výstupního kanálu, zejména tvaru chladicího obtoku, pro lepší využití odpadního tepla
dcterms:title
Increasing the efficiency of the ducted fan for small aircraft Zvýšení účinnosti ventilátorového pohonu malého letounu
skos:notation
TA04031817
n3:aktivita
n15:TA
n3:celkovaStatniPodpora
n14:celkovaStatniPodpora
n3:celkoveNaklady
n14:celkoveNaklady
n3:datumDodatniDoRIV
2015-05-05+02:00
n3:druhSouteze
n12:VS
n3:duvernostUdaju
n10:C
n3:fazeProjektu
n6:100777491
n3:hlavniObor
n16:JT
n3:kategorie
n21:AP
n3:klicovaSlova
propulsion unit- fan stage- inlet channel- outlet channel- efficiency
n3:partnetrHlavni
n20:orjk%3A21220
n3:pocetKoordinujicichPrijemcu
0
n3:pocetPrijemcu
1
n3:pocetSpoluPrijemcu
2
n3:pocetVysledkuRIV
8
n3:pocetZverejnenychVysledkuVRIV
8
n3:posledniUvolneniVMinulemRoce
2014-10-31+01:00
n3:prideleniPodpory
n9:2014TA04031817
n3:sberDatUcastniciPoslednihoRoku
n19:2015
n3:sberDatUdajeProjZameru
n19:2015
n3:soutez
n7:STA02014TA04
n3:statusZobrazovaneFaze
n18:DRRVB
n3:typPojektu
n8:P
n3:ukonceniReseni
2016-12-31+01:00
n3:vedlejsiObor
n16:JU n16:JI
n3:zahajeniReseni
2014-07-01+02:00
n3:zivotniCyklusProjektu
n17:ZB