This HTML5 document contains 40 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n19http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/druhSouteze/
n20http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/typPojektu/
n13http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/zivotniCyklusProjektu/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n4http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/hodnoceniProjektu/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/
n17http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/subjekt/
n14http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n7http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/kategorie/
n8http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/duvernostUdaju/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
rdfshttp://www.w3.org/2000/01/rdf-schema#
n18http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/obor/
n16http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/fazeProjektu/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/soutez/
n10http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/statusZobrazovaneFaze/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/projekt/DA04P01OUK004/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/cep/
n15http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/aktivita/
n11http://reference.data.gov.uk/id/gregorian-year/

Statements

Subject Item
n2:DA04P01OUK004
rdf:type
n14:Projekt
rdfs:seeAlso
http://www.isvav.cz/projectDetail.do?rowId=DA04P01OUK004
dcterms:description
Perspective usually means the science determining the position of an object in space, but also an instrument of an illusion, which newly re-forms the object. In contemporary discourse of the history of art, perspective is seen as a set of various plural topics and approaches including both questions of its origin, history, as well as the problems concerning its symbolic and paradigmatic functions. The project´s aim is to examine the perspective as a summary of visual forms or signs, and also as an expression of a specific sensibility. It ranges mainly in the turn of 17th and 18th centuries and the contemporary art. In topics we mean to aim at the examples of various kinds of historical and contemporary perspective and anti-perspective and their application. Futhermore, we aim et the position of the perspective and geometry in the thought universe of the baroque world-view and at the application of theatrical perspective in the structure of a painted picture. Perspektivou nejčastěji rozumíme vědu udávající polohu tělesa v prostoru, ale také nástroj iluze, který předmět znovu vytváří. Z hlediska současného umělecko historického diskursu se perspektiva jeví jako soubor různých pluralitních témat a přístupů zahrnujících jak otázky jejího zrodu, historie, tak problematiku její symbolické a paradigmatické funkce. Projekt „Ikonografie perspektivy“ si klade za cíl zkoumat perspektivu jako souhrn vizuálních forem či znaků, a to z hlediska jejího logického posunutí či dotvoření, a také jako výraz specifické senzibility. Časově je zaměřen především na přelom 17.a 18. století a současný umělecký diskurs. Tématicky se hodláme zaměřit na příklady různých druhů historické a současné perspektivy a antiperspektivy a jejich aplikaci. Dále na místo perspektivy a geometrie v myšlenkového universu barokního světového názoru a na aplikaci divadelní perspektivy ve struktuře malovaného obrazu.
dcterms:title
Ikonografie perspektivy - perspektiva a reprezentace Iconography of perspective – perspective and representation
skos:notation
DA04P01OUK004
n3:aktivita
n15:DA
n3:celkovaStatniPodpora
n6:celkovaStatniPodpora
n3:celkoveNaklady
n6:celkoveNaklady
n3:datumDodatniDoRIV
2008-09-08+02:00
n3:druhSouteze
n19:VS
n3:duvernostUdaju
n8:S
n3:fazeProjektu
n16:33683000
n3:hlavniObor
n18:AL
n3:hodnoceniProjektu
n4:V
n3:kategorie
n7:ZV
n3:klicovaSlova
perspective; anti-perspective; iconography; theatrical perspective; perspective treatises; baroque art; contemporary art
n3:partnetrHlavni
n17:ico%3A00094871
n3:pocetKoordinujicichPrijemcu
0
n3:pocetPrijemcu
1
n3:pocetSpoluPrijemcu
0
n3:pocetVysledkuRIV
3
n3:pocetZverejnenychVysledkuVRIV
3
n3:rokUkonceniPodpory
n11:2005
n3:rokZahajeniPodpory
n11:2004
n3:sberDatUcastniciPoslednihoRoku
n11:2006
n3:sberDatUdajeProjZameru
n11:2006
n3:soutez
n9:SMK020041
n3:statusZobrazovaneFaze
n10:DUU
n3:typPojektu
n20:P
n3:zhodnoceni+vysledku+projektu+dodavatelem
The work, summarising the state-of-the-art knowledge of perspective as a “symbolic form”, is a highly specialised study of topics which have been treated only rarely by Czech art historians. Studie, syntetizující současný stav poznání problematiky perspektivy jako „symbolické formy“, je vysoce odbornou prací z oblasti, v české historiografii umění dosud jen málo frekventované.
n3:zivotniCyklusProjektu
n13:ZKU
n3:klicoveSlovo
theatrical perspective perspective treatises anti-perspective perspective baroque art iconography