This HTML5 document contains 22 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/soutez/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/kategorie/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/aktivita/
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/obor/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/druh-souteze/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/faze/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n5http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/typ/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/projekt/MK0/
n8http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/poskytovatel/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/business-entity/

Statements

Subject Item
n2:DA01P01OUK003
rdf:type
n3:Projekt
dcterms:description
Only a few Czech artists influenced the world of fine art. Růžena Zátková (1885-1923), almost unknown at home, is one of them. Since 1910 she lived and worked in Rome where she jojined the futurist movement. In 1915 she met artists of the Marinetti circle and started working with them. Sho also met with Russian avantgarde artists. She experimented with different techniques and materials. Her assemblage works were exeptional; on the border of abstraction. She was one of the first to create a kinetic object. She had an exposition in Rome in 1922, and died of tuberculosis in Switzerland shortly afterwards. The majority of her existing works in ownet by a privat collector in Rome. Documentation of missing works, commentaries and correspondences were preserved in addition to her works. Růžena Zátková is an inseparable part of European avant-garde and her work surpasses the Czech fine-arts framework. Unfortunately she has been unjustly neglected by Czech art historians. V českém výtvarném umění najdeme málo tvůrců, kteří se osobitým způsobem zapojili do světového uměleckého dění. Růžena Zátková (1885-1923), ač je u nás téměř neznámá, je jedním z nich. Od roku 1910 žila a pracovala v Římě, kde se přidala k futuristickému hnutí: 1915 se seznámila s umělci Marinettiho okruhu, začala s nimi spoluprac. a vystavovat. Stýkala se i s tvůrci ruské avantgardy. Experimentovala s různými technikami a materiály, v asamblážích se dopracovala k ojedinělému výkonu, stojícímu na hranicích abstrakce. Jako jedna z prvních vytvořila kinetický objekt. Roku 1922 měla velkou výstavu v Římě, krátce nato ve Švýcarsku umírá na tuberkulózu. Z jejího díla zůstalo jen torzo, hlavní část je soustředěna v soukromé sbírce v Římě. Vedle zachovaných děl existuje dokumentace k dílům nezvěstným, psané komentáře k vlastní tvorbě, korespondence. Růžena Zátková je součástí evropské avantgardy, přesahuje svou tvorbou rámec českého výtvarného umění. České dějiny umění ji zatím neprávem opomíjely.
dcterms:title
Česká futuristka Růžená Zátková (1885-1923). Czech futurist Růžená Zátková (1885-1923).
n3:druh-souteze
n13:VS
n3:faze
n11:20647264
n3:hlavni-obor
n7:AL
n3:hlavni-ucastnik
n9:orko-7YYBV4C3_6I9LIEAN_YI8RS26H_UKHXLAJ5
n3:id-aktivity
n10:DA
n3:id-souteze
n12:SMK020011
n3:kategorie
n4:0
n3:klicova-slova
Futurism; czech art.
n3:pocet-koordinujicich-prijemcu
0
n3:poskytovatel
n8:MK0
n3:statni-podpora
398
n3:typProjektu
n5:P
n3:uznane-naklady
398
n3:pocet-prijemcu
1
n3:pocet-spoluprijemcu
0
n3:pocet-vysledku
1
n3:pocet-vysledku-zverejnovanych
1