This HTML5 document contains 24 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/kategorie/
n8http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/soutez/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/aktivita/
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/obor/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/druh-souteze/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/faze/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/typ/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/poskytovatel/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/smlouva/P402/10/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/projekt/GA0/GPP402/10/

Statements

Subject Item
n2:P103
rdf:type
n3:Projekt
dcterms:description
Economic theorizing has traditionally been based on two important assumptions about individual preferences: selfishness and exogeneity of preferences. Countless research in experimental economics and psychology has demonstrated that preferences have pro-social components such as altruism, reciprocity or inequality aversion. The developmental origins of social preferences are not well understood, however. In my post-doctoral research I plan to study theories of preference formation by organizing a cross-country study among children in Georgia, Czech Republic and Uganda, using the experimental methodology of Fehr et al. (2008). The following questions guide this project: Is the process of preference formation, in particular emergence of inequality aversion, universal in countries with different socio-economic background? Is the process of formation of preferences stable or sensitive to abrupt changes in socialization such as experiencing an armed conflict? As children grow older, do their social preferences converge towards the type that brings them the largest payoff in school? Ekonomické teorie tradičně vycházejí ze dvou předpokladů o preferencích jednotlivce: sobeckých a exogenně daných preferencí. Nepočítaně studií v oblasti experimentální ekonomie a psychologie ukázalo, že užitek ostatních se promítá do individuálního užitku (altruismus, reciprocita, averze k nerovnosti). Původu a formování sociálních preferencí však zatím nebylo plně porozumněno. V mém post-doktorském výzkumu plánuji empiricky testovat teorie formování preferencí. Plánuji organizaci série šetření v různých zemích (Gruzie, Česká republika, Uganda), během nichž použiji metody experimentální ekonomie (Fehr et al. 2008) k zjištění typu preferencí u dětí různého věku. Následující otázky jsou v centru zájmu tohoto projektu: Je proces formování preferencí směrem k jiným lidem, zejména vznik averze k nerovnosti, stejný v zemích s rozdílným socio-ekonomickým prostředím? Je tento proces stabilní a tedy do značné míry vrozený nebo je citlivý na změny v procesu socializace jako je například prožitek ozbrojeného konfliktu? Jak děti rostou, konvergují jejich preference směrem k typu preferencí, který je spojený s nejlepšími výsledky ve škole?
dcterms:title
Endogenous social preferences and economic behavior Formování sociálních preferencí a jejich role v ekonomickém chování
n3:cislo-smlouvy
n7:P103
n3:druh-souteze
n6:VS
n3:faze
n4:54663962
n3:hlavni-obor
n10:AH
n3:id-aktivity
n11:GP
n3:id-souteze
n8:SGA02010GA1PD
n3:kategorie
n12:1
n3:klicova-slova
social; preferences; inequality; aversion; behavioral; economics
n3:konec-reseni
2012-12-31+01:00
n3:pocet-koordinujicich-prijemcu
0
n3:poskytovatel
n9:GA0
n3:start-reseni
2010-01-01+01:00
n3:statni-podpora
886
n3:typProjektu
n13:P
n3:uznane-naklady
886
n3:pocet-prijemcu
1
n3:pocet-spoluprijemcu
0
n3:pocet-vysledku
1
n3:pocet-vysledku-zverejnovanych
1