This HTML5 document contains 24 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

Namespace Prefixes

PrefixIRI
n11http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/kategorie/
n8http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/soutez/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n10http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/aktivita/
n3http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/
n9http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/obor/
n7http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/druh-souteze/
n13http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/faze/
n4http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/smlouva/403/06/
n2http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/projekt/GA0/GA403/06/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n12http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/typ/
n6http://linked.opendata.cz/resource/domain/vavai/cep/poskytovatel/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#

Statements

Subject Item
n2:1241
rdf:type
n3:Projekt
dcterms:description
"Current sociological approach to educational inequalities increasingly focuses on relative chances to educational transitions. Thus, the impact of structural contexts, establishing these chances, is completely eliminated. International comparison and theunderstanding of ""mobility regimes"" is facilitated, but mobility development as such remains on the margins of interpretational interest. However, periods of deep social changes give rise to more or less massive mobility movements, which give a realisticmeaning to ""mobility regimes"". In the Czech Republic (or Czechoslovakia), periods before 1948, between 1948 and 1989 and after 1989 can be justifiably expected to feature typical mobility trajectories and differing mobility patterns. The missing knowledge about the development of educational mobility prevents the understanding of why, despite the changing social situation, the measured relative inequalities in the long-term perspective in the Czech Republic remain stable. Without the knowledge" "Současný sociologický pohled na vzdělanostní nerovnosti se vyznačuje stále větším důrazem na relativní šance k uskutečnění vzdělanostních přechodů. Tím je však zcela eliminován vliv strukturálních kontextů, které tyto šance ustavují. Je sice usnadněno mezinárodní srovnání a pochopení tzv. ""mobilitních režimů"", ale vývoj mobility jako takové zůstává na okraji zájmu o interpretaci. Přitom právě historická období vyznačující se hlubokými sociálními změnami vyvolávají více či méně masivní mobilitní pohyby, které dávají ""mobilitním režimům"" reálný smysl. Pokud jde o Českou republiku (resp. Československo), lze oprávněně předpokládat, že období před r. 1948, mezi lety 1948 a 1989 a období po roce 1989 se v českých zemích vyznačovaly a vyznačují svýmitypickými mobilitními dráhami a navzájem odlišnými mobilitními vzorci. Chybějící poznatky o vývoji vzdělanostní mobility brání pochopit, proč jsou i přes měnící se společenskou situaci naměřené relativní nerovnosti v dlouhodobé perspektivě v ČR stabilní."
dcterms:title
Vzdělanostní mobilita a vzdělanostní nerovnosti v České republice mezi lety 1936 až 2004 Educational Mobility and Educational Inequalities in the Czech Republic between 1936 and 2004
n3:cislo-smlouvy
n4:1241
n3:druh-souteze
n7:VS
n3:faze
n13:35896573
n3:hlavni-obor
n9:AO
n3:id-aktivity
n10:GA
n3:id-souteze
n8:SGA02006GA-ST
n3:kategorie
n11:1
n3:klicova-slova
educational mobility; educational inequality; educational reproduction; social stratification
n3:konec-reseni
2008-12-31+01:00
n3:pocet-koordinujicich-prijemcu
0
n3:poskytovatel
n6:GA0
n3:start-reseni
2006-01-01+01:00
n3:statni-podpora
1032
n3:typProjektu
n12:P
n3:uznane-naklady
1032
n3:pocet-prijemcu
1
n3:pocet-spoluprijemcu
0
n3:pocet-vysledku
19
n3:pocet-vysledku-zverejnovanych
19