Vědecké zdůvodnění globální přípravy učitelů ve vztahu k proměnám Evropy. Zkoumání a hodnocení postojů studentů, jejich dovedností a schopností vedoucích k funkční verbální komunikaci. Zkoumání čtenářství žáků a studentů. Zaměření i na oblast kurikulaHlavní výzkumné úkoly: postoje a uznávané hodnoty; sociální a kulturní vědomosti a dovednosti; čtenářství; umění pro evropanství; regionální učebnice zeměpisu;překonávání tradiční předmětové struktury.Oblast kurikula: analýza učebnic a učebních textů regionální geografie; čtenářství jako prostředek sbližování duchovní kultury a umění se světem techniky a jako výraz evropské poznávací společnosti.Využití umění v přípravě učitelů-hudební a výtvarné umění; překonávání tradiční struktury obsahu učiva pro 1. st. ZŠ a jeho atomizace.
The research proposal provides reasoning for the global education of teachers as it relates to recent changes in Europe. It focuses on and evaluates students attitudes, their skills and competencies enabling them to reach functioning verbal communicationIt investigates reading skills of pupils and students. It also focuses on curriculum development.Key research goals: attitudes and values of teacher trainees; social and cultural knowledge and competencies, reading skills, arts for Europeanism; regionaltextbooks for geography,changes of the traditional subject structure (en)