About: Uncovering and restoration of the most well-preserved original Renaissance paintings in the former dining hall of Schwarzenberg Palace     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Stavebníkem Schwarzenberského paláce na Hradčanském náměstí v Praze byl nejvyšší purkrabí český Jan z Lobkowic, který po požáru Hradčan a Malé Strany v roce 1545 zde obdržel staveniště po třech zbořených domech (v dnešní dispozici přízemí a suterénu jsou zachovány zdi původních gotických domů). Renesanční stavba si až dodnes v jádru zachovala svojí původní renesanční podobu. Při celkové rekonstrukci Schwarzenberského paláce provedené v letech 2003–2007 byla odkryta renesanční výmalba z roku 1584 v někdejší hodovní síni v 1. patře jižního křídla. Následující dva roky probíhalo její restaurování. Právě proces čištění, tedy chemického naměkčování, s následnou neutralizací působícího činidla, a mechanického odstraňování byl rozhodující. Restaurátorky stály před otázkou do jaké míry malbu čistit a kde ponechat zbytky nepůvodních vrstev ve větší nebo menší míře. Dvouvrstevná malba provedená technikou vápenné secco zdobí všechny čtyři stěny místnosti zakončené 12 lunetovými obrazy i neckovou klenbu. Centrální obraz na klenbě osazený do obdélného rámu znázorňuje část epického příběhu o Orfeovi a Euridice. Velice zajímavá je ornamentální a figurální výmalba jednotlivých ploch s množstvím zvířecích postav, příšerek, putti, hudebních nástrojů, květin a vavřínů. Kompozice výzdoby byla narušena v období baroka vybouráním rozměrnějších dveřních otvorů blíže k oknům, následně pravděpodobně přestala esteticky vyhovovat a byla zakryta. Nález malby v hodovní síni Schwarzenberského paláce je svým rozsahem a kvalitou pravděpodobně největší, jakého může být v dnešní době v Praze dosaženo.
  • Stavebníkem Schwarzenberského paláce na Hradčanském náměstí v Praze byl nejvyšší purkrabí český Jan z Lobkowic, který po požáru Hradčan a Malé Strany v roce 1545 zde obdržel staveniště po třech zbořených domech (v dnešní dispozici přízemí a suterénu jsou zachovány zdi původních gotických domů). Renesanční stavba si až dodnes v jádru zachovala svojí původní renesanční podobu. Při celkové rekonstrukci Schwarzenberského paláce provedené v letech 2003–2007 byla odkryta renesanční výmalba z roku 1584 v někdejší hodovní síni v 1. patře jižního křídla. Následující dva roky probíhalo její restaurování. Právě proces čištění, tedy chemického naměkčování, s následnou neutralizací působícího činidla, a mechanického odstraňování byl rozhodující. Restaurátorky stály před otázkou do jaké míry malbu čistit a kde ponechat zbytky nepůvodních vrstev ve větší nebo menší míře. Dvouvrstevná malba provedená technikou vápenné secco zdobí všechny čtyři stěny místnosti zakončené 12 lunetovými obrazy i neckovou klenbu. Centrální obraz na klenbě osazený do obdélného rámu znázorňuje část epického příběhu o Orfeovi a Euridice. Velice zajímavá je ornamentální a figurální výmalba jednotlivých ploch s množstvím zvířecích postav, příšerek, putti, hudebních nástrojů, květin a vavřínů. Kompozice výzdoby byla narušena v období baroka vybouráním rozměrnějších dveřních otvorů blíže k oknům, následně pravděpodobně přestala esteticky vyhovovat a byla zakryta. Nález malby v hodovní síni Schwarzenberského paláce je svým rozsahem a kvalitou pravděpodobně největší, jakého může být v dnešní době v Praze dosaženo. (cs)
  • The builder of the Schwarzenberg Palace at Hradčany Square in Prague was the highest Czech burgrave Jan of Lobkowicz, who, after the fire of Hradčany and Lesser Town in 1545, received the building site from three demolished buildings (the walls of the original Gothic homes are still preserved on the ground floor and basement). The core of the Renaissance building has still preserved its original Renaissance appearance. During the reconstruction of the Schwarzenberg Palace in 2003-2007, a Renaissance painting from 1584 was uncovered in the former banquet hall on the 1st floor of the south wing and was restored over the following two years. It was the cleaning process that was crucial: a chemical softening followed by neutralization with active agents, then the mechanical removal. The restorers faced the question of to what extent the painting should be cleaned, and where to leave the remains of the non-original layer to a greater or lesser extent. The bi-layer painting was executed using the lime secco technique and adorns all four walls of the room, ending with 12 lunette paintings and a groin vault. The central image on the vault, fitted into a rectangular frame, shows part of the epic story of Orpheus and Eurydice. The ornamental and figural decorations of the individual surfaces are very interesting with a number of animal characters, creatures, putti, musical instruments, flowers, and laurels. The composition of the decoration was disrupted during the Baroque by breaking out larger door openings closer to the windows, then it probably was no longer aesthetically suitable and was covered. The discovery of the paintings in the dining hall of the Schwarzenberg Palace is, by its scope and quality, probably the largest such finding that could be achieved in modern day Prague. (en)
Title
  • Uncovering and restoration of the most well-preserved original Renaissance paintings in the former dining hall of Schwarzenberg Palace (en)
  • Odkryv a restaurování nejdochovanějších původních renesančních maleb v bývalé hodovní síni Schwarzenberského paláce
  • Odkryv a restaurování nejdochovanějších původních renesančních maleb v bývalé hodovní síni Schwarzenberského paláce (cs)
skos:prefLabel
  • Uncovering and restoration of the most well-preserved original Renaissance paintings in the former dining hall of Schwarzenberg Palace (en)
  • Odkryv a restaurování nejdochovanějších původních renesančních maleb v bývalé hodovní síni Schwarzenberského paláce
  • Odkryv a restaurování nejdochovanějších původních renesančních maleb v bývalé hodovní síni Schwarzenberského paláce (cs)
skos:notation
  • RIV/75032333:_____/11:#0002984!RIV12-MK0-75032333
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 6
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 217650
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/75032333:_____/11:#0002984
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • restoration; wall paintings; Schwarzenberg Palace; research; dating (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [D54DABEA790F]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Zprávy památkové péče
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 71
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Havlíková, Dorota
  • Skarolková, Eva
issn
  • 1210-5538
number of pages
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 81 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software