Description
| - Cíl studie: Analýza výjezdů zdravotnické záchranné služby k dopravním nehodám. Typ studie: Retrospektivní analytická studie. Typ pracoviště: Zdravotnická záchranná služba. Materiál a metoda: Studie zahrnuje výjezdy zdravotnické záchranné služby na území okresu Tachov k provozním dopravním nehodám na pozemních komunikacích v období od 1. 1. 2010 do 30. 6. 2012. Zásahy jsou sledovány z pohledu nasazených výjezdových skupin, dopravních prostředků zúčastněných na nehodách, počtu zraněných, jejich věku a pohlaví. Sledována je závažnost stavu dle skóre NACA a zasažení jednotlivých částí těla. Výsledky: Ve sledovaném období vyjížděly výjezdové skupiny záchranné služby k 326 dopravním nehodám, při kterých bylo zraněno 413 osob. Převážná část zraněných byla cestujícími v osobním automobilu (n = 284; 68,8 %). Následovali motorkáři (n = 46; 11,1 %), cyklisté (n = 38; 9,2 %), chodci (n = 34; 8,2 %) a zranění z dodávkových a nákladních vozidel (n = 11; 2,7 %). Převážná většina zranění byla hodnocena dle skóre NACA v kategorii 1 – 3 (n = 359; 86,9 %). Smrtelná zranění utrpělo 19 osob (4,6 %). Nejčastějším izolovaným poraněním byl úraz hlavy (n = 112; 27,1 %), následovala převážně lehčí traumata horních končetin, sdružená poranění, tupá traumata hrudníku a další. Nejvíce zraněných bylo v produktivním věku (n = 317; 76,7 %), následovaly děti (n = 68; 16,5 %) a poslední skupinou byli senioři (n = 28; 6,8 %). Nejčastěji vyjížděla samotná skupina RLP (n = 126; 38,7 %), následovaly samostatné výjezdy RZP (n = 101; 31,0 %), dále spolupráce RLP a RZP (n = 63; 19,3 %) a spolupráce LZS s pozemními silami (n = 36; 11,0 %). Závěr: Výjezdy záchranné služby k dopravním nehodám na území okresu Tachov se nevymykají z krajského ani celorepublikového průměru. Především se jedná o dopravní nehody osobních automobilů a to ve smyslu vyjetí mimo vozovku, smyku s rotací přes střechu a nárazu do pevné překážky. Problémem zůstávají úrazy cyklistů, kteří ve většině případů nepoužívají přilbu.
- Cíl studie: Analýza výjezdů zdravotnické záchranné služby k dopravním nehodám. Typ studie: Retrospektivní analytická studie. Typ pracoviště: Zdravotnická záchranná služba. Materiál a metoda: Studie zahrnuje výjezdy zdravotnické záchranné služby na území okresu Tachov k provozním dopravním nehodám na pozemních komunikacích v období od 1. 1. 2010 do 30. 6. 2012. Zásahy jsou sledovány z pohledu nasazených výjezdových skupin, dopravních prostředků zúčastněných na nehodách, počtu zraněných, jejich věku a pohlaví. Sledována je závažnost stavu dle skóre NACA a zasažení jednotlivých částí těla. Výsledky: Ve sledovaném období vyjížděly výjezdové skupiny záchranné služby k 326 dopravním nehodám, při kterých bylo zraněno 413 osob. Převážná část zraněných byla cestujícími v osobním automobilu (n = 284; 68,8 %). Následovali motorkáři (n = 46; 11,1 %), cyklisté (n = 38; 9,2 %), chodci (n = 34; 8,2 %) a zranění z dodávkových a nákladních vozidel (n = 11; 2,7 %). Převážná většina zranění byla hodnocena dle skóre NACA v kategorii 1 – 3 (n = 359; 86,9 %). Smrtelná zranění utrpělo 19 osob (4,6 %). Nejčastějším izolovaným poraněním byl úraz hlavy (n = 112; 27,1 %), následovala převážně lehčí traumata horních končetin, sdružená poranění, tupá traumata hrudníku a další. Nejvíce zraněných bylo v produktivním věku (n = 317; 76,7 %), následovaly děti (n = 68; 16,5 %) a poslední skupinou byli senioři (n = 28; 6,8 %). Nejčastěji vyjížděla samotná skupina RLP (n = 126; 38,7 %), následovaly samostatné výjezdy RZP (n = 101; 31,0 %), dále spolupráce RLP a RZP (n = 63; 19,3 %) a spolupráce LZS s pozemními silami (n = 36; 11,0 %). Závěr: Výjezdy záchranné služby k dopravním nehodám na území okresu Tachov se nevymykají z krajského ani celorepublikového průměru. Především se jedná o dopravní nehody osobních automobilů a to ve smyslu vyjetí mimo vozovku, smyku s rotací přes střechu a nárazu do pevné překážky. Problémem zůstávají úrazy cyklistů, kteří ve většině případů nepoužívají přilbu. (cs)
- Objective: To analyze emergency medical service trips to accidents. Design: Retrospective analysis of the study. Setting: Emergency Medical Service . Material and Methods: The study includes trips emergency medical services in the district Tachov to traffic accidents on roads in the period from 1 First 2010 to 30 6th , 2012. Interventions are monitored in terms of deployed ambulance teams , vehicles involved in accidents , injury, their age and gender. Severity of the condition is monitored by NACA score a hit various parts of the body . Results: During the reporting period were leaving ambulance crews to 326 traffic accidents in which 413 people were injured . The majority of passengers were injured in a car ( n = 284 , 68.8 %). Followed bikers ( n = 46 , 11.1 %) , cyclists ( n = 38 , 9.2 %) , pedestrians ( n = 34 , 8.2 %) and injuries of vans and trucks ( n = 11 , 2 , 7%). The vast majority of injuries were evaluated by NACA score in the category of 1-3 ( n = 359, 86.9 %). Fatal injury suffered 19 persons (4.6 %). The most common injury was an isolated head injury ( n = 112 , 27.1 %) , followed mainly lighter upper limb trauma , associated injuries , blunt chest trauma , and more. Most injuries were of working age ( n = 317 , 76.7 % ), followed by children ( n = 68, 16.5%) and the last group were seniors ( n = 28 , 6.8 %). Most often drove alone RLP group ( n = 126 , 38.7 % ), followed by separate exits RZP ( n = 101, 31.0 %), in cooperation RLP and RZP ( n = 63, 19.3 %) and cooperation with the LZS ground forces ( n = 36, 11.0 %). Conclusion: Departures ambulance to road accidents in the district Tachov will not deviate from the regional or national average. Above all, it is a traffic accident passenger cars in the sense of getting out off the road , skidding to a rotation through the roof and hitting fixed objects . Injuries remain a problem for cyclists , who in most cases do not use a helmet. (en)
|