About: Vliv denní doby na bezpečnost v řízení letového provozu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • In many cases today work needs to be organized over a period of 24 hours 7 days a week (24/7). The worker adapts himself to the work schedule in different ways, depending on a complex interaction between endogenous (age, gender, personality etc.), and exogenous (shift system, task load, social and environment conditions etc.) factors. Studies have been carried out to identify individual differences (particularly circadian typology) that are able to modulate adaptation to shiftwork and, hence, to influence work performance indirectly. It seems that evening types adapt themselves more easily than morning types to changes in the sleep–wake habits and, in consequence, to working activities involving shiftwork systems. Air traffic controllers belong to those professions that are exposed to the possible negative effects that bad work organization of shifts may have on circadian rhythms, and hence performance efficiency. Safety is a crucial measure of work quality within the air traffic control. This paper is focused on day-time impact, as a human factors component on safety in the air traffic control. (en)
  • Zajištění mnoha činností nezbytných pro současný život lidí vyžaduje nepřetržitý pracovní režim 24 hodin denně 7 dní v týdnu (24/7). Pracovníci se přizpůsobují tomuto pracovnímu režimu různými způsoby v závislosti na komplexní interakci mezi endogenními faktory (věk, pohlaví, osobnost atd.) a exogenními faktory (směnný provoz, plněné úkoly, sociální a životní podmínky atd.). V minulosti bylo provedeno několik studií za účelem identifikovat individuální rozdíly (obzvláště pak v cirkadiánní typologii), které mohou modulovat adaptaci na práci ve směnném provozu, protože nepřímo ovlivňují výkonnost. Ukazuje se, že lidé typu „sova“ se změnám ve spánkovém režimu a tedy i změnám vyplývajícím z převráceného pracovního režimu přizpůsobují snadněji než „skřivani“. Řídící letového provozu patří rovněž do skupiny lidí, jejichž pracovní činnost probíhá nepřetržitě. Tyto profese jsou tedy vystaveny potenciálnímu negativnímu vlivu špatně stanoveného rytmu směn na cirkadiánní rytmus a tudíž na úroveň výkonnosti. V prostředí řízení letového provozu je jedním z měřítek kvality práce bezpečnost letového provozu, která je naprosto zásadní. Předmětem článku je sledování vlivu času, jakožto jedné z komponenty lidského činitele, na bezpečnost v řízení letového provozu.
  • Zajištění mnoha činností nezbytných pro současný život lidí vyžaduje nepřetržitý pracovní režim 24 hodin denně 7 dní v týdnu (24/7). Pracovníci se přizpůsobují tomuto pracovnímu režimu různými způsoby v závislosti na komplexní interakci mezi endogenními faktory (věk, pohlaví, osobnost atd.) a exogenními faktory (směnný provoz, plněné úkoly, sociální a životní podmínky atd.). V minulosti bylo provedeno několik studií za účelem identifikovat individuální rozdíly (obzvláště pak v cirkadiánní typologii), které mohou modulovat adaptaci na práci ve směnném provozu, protože nepřímo ovlivňují výkonnost. Ukazuje se, že lidé typu „sova“ se změnám ve spánkovém režimu a tedy i změnám vyplývajícím z převráceného pracovního režimu přizpůsobují snadněji než „skřivani“. Řídící letového provozu patří rovněž do skupiny lidí, jejichž pracovní činnost probíhá nepřetržitě. Tyto profese jsou tedy vystaveny potenciálnímu negativnímu vlivu špatně stanoveného rytmu směn na cirkadiánní rytmus a tudíž na úroveň výkonnosti. V prostředí řízení letového provozu je jedním z měřítek kvality práce bezpečnost letového provozu, která je naprosto zásadní. Předmětem článku je sledování vlivu času, jakožto jedné z komponenty lidského činitele, na bezpečnost v řízení letového provozu. (cs)
Title
  • Vliv denní doby na bezpečnost v řízení letového provozu
  • Vliv denní doby na bezpečnost v řízení letového provozu (cs)
  • Impact of day-time on safety in the air traffic control (en)
skos:prefLabel
  • Vliv denní doby na bezpečnost v řízení letového provozu
  • Vliv denní doby na bezpečnost v řízení letového provozu (cs)
  • Impact of day-time on safety in the air traffic control (en)
skos:notation
  • RIV/68407700:21260/13:00205677!RIV14-MSM-21260___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 114383
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/68407700:21260/13:00205677
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Flight Safety; Human Factors; Air Traffic Controller; Incident; Separation Minima Infringement; Day-time; Season; Workload; Accident; Moon-phase (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [C66A4B20ED6F]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Praha
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ostrava
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sborník přednášek z Mezinárodní konference hyperbarické a letecké medicíny k 60. výročí založení Ústavu leteckého zdravotnictví Praha 20. kongres České společnosti hyperbarické a letecké medicíny ČLS JEP
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Nagy, Ivan
  • Voštová, Věra
  • Štecha, Richard
  • Šulc, J.
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ostravská univerzita v Ostravě
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7464-260-9
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 21260
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 112 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software