About: Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • In 1911 the public transport operation in the then metropolis of Austria-Hungaria could exist without any subsidies. 100 years later in 2011 traditionally the public transport financing model is the state when the passenger only contributes certain part of the overall costs of public transport. This part typically accounts for less than 50 % of total costs incurred an particular ride. The remaining majority of costs is paid by the city from public finance. In major cities these annual subsidies accounts for skyrocketing amounts. When public finance is not sufficient, investment subsidies are being approached. THis is the phenomenon currently in Prague. The scary example of where Prague could end up if they neglect investment into public transport is Budapest. On the other hand, Vienna could be inspiring for Prague. (en)
  • V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 2011 je tradičním modelem financování stav, kdy cestující přispívá na celkové náklady MHD pouze jistou částí. Tato část je zpravidla méně než 50 % celkových vynaložených nákladů na danou jízdu. Zbylou větší část nákladů doplatí za cestujícího město z veřejných financí. Ve velkých městech dosahují tyto každoroční dotace na fungování MHD závratných částek. Když je veřejných zdrojů málo, sahá se nejprve na investiční dotace. K tomuto jevu právě dochází v Praze. Odstrašujícím příkladem, kam by Prahu mohlo dovést zanedbání investic do MHD, je Budapešť. Inspirativním prostředím pro Prahu může být Vídeň.
  • V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 2011 je tradičním modelem financování stav, kdy cestující přispívá na celkové náklady MHD pouze jistou částí. Tato část je zpravidla méně než 50 % celkových vynaložených nákladů na danou jízdu. Zbylou větší část nákladů doplatí za cestujícího město z veřejných financí. Ve velkých městech dosahují tyto každoroční dotace na fungování MHD závratných částek. Když je veřejných zdrojů málo, sahá se nejprve na investiční dotace. K tomuto jevu právě dochází v Praze. Odstrašujícím příkladem, kam by Prahu mohlo dovést zanedbání investic do MHD, je Budapešť. Inspirativním prostředím pro Prahu může být Vídeň. (cs)
Title
  • Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska
  • Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (cs)
  • Financing the Public Transport in the Metropolis of the Former Austria-Hungaria. (en)
skos:prefLabel
  • Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska
  • Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (cs)
  • Financing the Public Transport in the Metropolis of the Former Austria-Hungaria. (en)
skos:notation
  • RIV/68407700:21260/11:00184037!RIV12-MSM-21260___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM6840770043)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 5
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 199756
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/68407700:21260/11:00184037
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • urban transport; funding; Prague; VIenna; Budapest; cost (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [2E384333E6ED]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Silnice železnice
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 6
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Baroch, Václav
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 1801-822X
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 21260
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 80 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software