About: More centonario. Remarques sur la technique du centon dans la poésie latine hexamétrique du haut Moyen Âge (VIe-IXe siecles)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Le texte prononcé lors du IVe congr?s de l’Internationales Mittellateinerkomitee cherche la réponse ? la question si – et, éventuellement, sous quelle forme – le genre tardo-antique du centon survie dans la poésie latine hexamétrique du Haut Moyen Âge. On peut en voir une certaine parall?le dans la technique du remploi de vers pré-formulés par l’auteur m?me (Aldhelm, le po?te Colomban), utilisée dans la poésie de plus en plus fréquemment d?s l’Antiquité tardive. Parmi les exemples mentionnés, c’est un collage des vers de Dracontius (conservé dans le cadre de l’?uvre de Colomban) qui s’approche le plus des centons antiques. Une technique compositrice originelle est mise en ?uvre dans deux diptyques des po?mes bibliques : Centones Claromontani et Versus Victorini.
  • The paper given at the 4th Congress of the Internationales Mittellateinerkomitee addresses the question of whether and in which forms the genre of cento survives in the hexametric poetry of the early Middle Ages. A parallel may be drawn between cento and the technique of lines repeated by the author himself throughout different poems (e.g. Aldhelm, the poet Columban). This technique had been spreading steadily since the Late Antiquity. Of the examples mentioned, the most similar to Roman centos is a pastiche of the lines of Dracontius preserved as a part of Columban’s poem Ad Sethum. An original technique is used in the composition of two diptychs of biblical poems, Centones Claromontani and Versus Victorini. (en)
  • Referát přednesený na IV. kongresu „Mezinárodní komise pro středověkou latinu“ hledá odpověď na otázku, zda a v jakých podobách v hexametrické poezii raného středověku přežívá pozdněantický žánr centonu. Jistou paralelu je možno spatřovat v technice opětovného používání hotových veršů samotným autorem (obvyklá např. u Aldhelma či básníka Columbana), která se postupně rozšiřuje už od pozdní antiky. Z uváděných příkladů se antickým centonům nejvíce blíží koláž z Dracontiových veršů dochovaná jednak jako součást Columbanovy básně Ad Sethum, jednak, v mírně pozměněné podobě, jako samostatná anonymní báseň (AL 676 Riese). Originální technikou jsou sestaveny dva diptychy biblických básní, tzv. Centones Claromontani (vycházející z Dracontia) a Versus Victorini (které mísí verše převzaté z Carmen adversus Marcionitas a z dalších pramenů s verši jinde nedoloženými). (cs)
Title
  • More centonario. Remarques sur la technique du centon dans la poésie latine hexamétrique du haut Moyen Âge (VIe-IXe siecles)
  • More centonario. Notes on the technique of centon in the Latin hexametric poetry of the late Middle Ages (6th-9th Centuries) (en)
  • More centonario. Poznámky o centonové technice v latinské hexametrické poezii raného středověku (6.-9. století) (cs)
skos:prefLabel
  • More centonario. Remarques sur la technique du centon dans la poésie latine hexamétrique du haut Moyen Âge (VIe-IXe siecles)
  • More centonario. Notes on the technique of centon in the Latin hexametric poetry of the late Middle Ages (6th-9th Centuries) (en)
  • More centonario. Poznámky o centonové technice v latinské hexametrické poezii raného středověku (6.-9. století) (cs)
skos:notation
  • RIV/67985955:_____/05:00020894!RIV06-AV0-67985955
http://linked.open.../vavai/riv/strany
  • 275;285
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(AV0Z9009908)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 531203
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/67985955:_____/05:00020894
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • cento; Medieval poetry; hexameter (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [A70E728FBB89]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Santiago de Compostela
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Firenze
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Poesía Latina Medieval (Siglos V-XV)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Bažil, Martin
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • SISMEL - Edizioni del Galluzzo
https://schema.org/isbn
  • 88-8450-058-3
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 52 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software